Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo XC90
#1
Gick och impulsköpte en Volvo XC90. Nu har jag hunnit prova den som dragbil till husvagn. Efter 57 mil på en dag kan jag jämföra Volvo XC90 D5 med min tidigare dragbil, XC70 D5.
  • Kraften är ungefär densamma. Specifikationen säger 240 hk/500 Nm för XC90, 230 hk och 470 Nm för XC70. Den skillnaden märks inte. Skillnaden märks mer på att XC90 har åttastegad automatlåda där XC70 hade sex. Detta gör att XC90 inte lägger i högsta växeln förrän man kör i 90 km/h och växlar ner för minsta lilla motlut, medan XC70 kunde släpa omkring på en husvagn större delen av dagen utan att lämna sexan alls.
  • Förbrukningen är marginellt högre med XC90:s modernare lilla fyrcylindriga maskin jämfört med XC70:s större och äldre femcylindriga. XC70:n brukade göra samma resa på ungefär 11,5 l/100 km, XC90 ville ha 12,3. Båda mätta med bilens egen färddator. Snittfarten slutade på 75 km/h.
  • Stabiliteten är bättre i XC90, men bara under förutsättning att man väljer rätt körläge. Bilen jag köpt är en Inscription med luftfjädring och aktiv stötdämpning. På sämre (numera vanliga) riksvägar med ojämnheter och krökar märktes det en tydlig skillnad mellan lägena Comfort och Dynamic. Så till den grad att bilen vid något tillfälle kändes som obehaglig när jag hade glömt slå över till Dynamic. På grund av reglemente inom EU börjar bilen alltid i läget Comfort, så det vill till att man minns att skifta över efter varje stopp, där motorn varit avstängd.
    Volvo tycker nog själva att det gör en markant skillnad också, för i anvisningarna till den 2019 jag köpt rekommenderar de Dynamic till släpkörning, men för år 2020 anses det VIKTIGT i bruksanvisningen att man kör i läge Dynamic. På fin motorväg (E4) märks ingen skillnad, så det är lätt att glömma att ändra. Bra i alla fall att bilen har en lättåtkomlig omkopplare för körläget.
    Notera att detta är jämfört med en XC70 med nivåreglering. En sådan utan är betydligt gungigare.
  • Det Volvo kallar för BLIS fungerar inte när man drar släp med XC90. Det handlar alltså om varningen för att man har bilar i döda vinkeln. I XC70 fungerade det oavsett om man hade släp eller ej.
  • Backspeglarna är sämre på XC90. XC70 har vidvinkelspeglar vid båda sidor. Med XC90 försvinner vagnen utom synhåll när man backar till höger.
  • Sikten bakåt genom rutorna är sämre i XC90. Bakrutornas nederkant var lägre på XC70. Bakom XC90 försvinner ganska mycket. Inte hela husvagnar, men flaksläp syns inte. I och med att bilen dessutom är en decimeter bredare syns inte flaksläpets skärmkanter heller när ekipaget står rakt, så att backa rakt bakåt är inte lätt. Slingrar som en snok, snarare.
  • Den automatiska lampprovarfunktionen på XC90 är väldigt smidig. Tryck på en knapp och gå ut och kolla, så kör bilen genom alla lampfunktioner som finns på släpet.
  • Dragkroken är himla smidig. Tryck på en knapp så kommer den fram, tryck igen så fälls den ner och kan knuffas undan under bilen.
  • Luftfjädringen gör det smidigt att koppla och koppla av släpet, eftersom bilens bakände kan höjas och sänkas med knappar i skuffen.
  • Max släpvagnsvikt för XC90 är 2700 kg mot 2100 kg för XC70. Det ökar det potentiella urvalet av husvagnar rätt rejält.

Sammantaget blev det här i alla fall en bättre dragbil än den förra, även om den inte är bättre i precis alla avseenden. Nedan syns ekipaget i fråga före avfärd.

   
[-] Följande 3 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Adrian, Månsson, Sokrates
Svara
#2
Ny förflyttning idag. 35 mil den här gången. Vägarna i norr är i ännu sämre skick än i södra delen av landet, så medelhastigheten sjönk till 71 km/h. Sjönk gjorde även förbrukningen, ned till 1,12 l/mil.
För övrigt gick det lika bra som förra gången. Nu dröjer det en stund till nästa gång för nu har vi satt upp förtältet också.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#3
Längsta förflyttningen under en dag, med husvagn, blev 68 mil. 77 liter diesel gick det åt, så det gick inte riktigt att köra på en tank. Fast det var inte så långt ifrån.
Nästa skutt omfattade 24 mil med en förbrukning på 1,3 l/mil. Rejält blåsigt och motvind till att börja med över Östgötaslätten.
Sista åkturen med husvagn blev 13 mil. Ungefär lika blåsigt men inte lika öppen terräng. 1,28 l/mil.

Efter totalt nästan 200 mil kan jag konstatera att XC90 går alldeles utmärkt att dra husvagn med. Dessutom finns det gott om plats till prylar i bilen, åtminstone när man bara är två personer som är ute och far. Val av rätt körläge är dock väsentligt!
När det gäller körläge komponerade jag ett eget, där jag plockade stötdämpningen från Dynamic men gasresponsen från Comfort. Tyvärr fungerar inte valet av olika displayutseende framför ratten - det är ingen skillnad på två av de tre olika lägena. Hade det varit det hade det varit lättare att se om man glömt ändra läge efter motorstart. Nu får man tänka på att titta på texten under växellägesindikatorn.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Adrian
Svara
#4
Gjorde en efterkalkyl på resan.

Med husvagn 197,5 mil med en förbrukning på 1,18 liter per mil.
Utan husvagn 125,5 mil med en förbrukning på 0,71 liter per mil.

Husvagnen då 2,5 meter bred, ungefär sex meter lång kaross och 1700 kg.
Bilen säkert lastad till 2500 kg, men jag vet inte. Passerade ingen funktionsduglig och åtkomlig våg.
Svara
#5
Imponerande! Både med och utan vagn.

Min Discovery vill ha 1,3-1,8 utan vagn
Med vagn brukar den hålla sig på 1,5-1,6 eftersom farten då är begränsad...
(Liten tröst är V8-ljudet Rolleyes )
Svara
#6
V8 kunde man få i förra generationens XC90. Han som jag köpte den här av har kvar just en sådan. Den lär också konsumera lite mer mat när den drar husvagn...
Svara
#7
När jag skrev ovan att det går åt mer drivmedel med XC90 än med XC70 så jämförde jag var deras respektive färddatorer redovisat. Jag har tidigare kollat XC70 och såg då att den var ganska optimistisk. Den visade flera procent mindre än vad det gick åt i verkligheten.
Nu har jag jämfört tankningar mot rapporterad förbrukning för XC90:n och då visar det sig att den ligger inom en procent i felmarginal. Det lilla fel den visar är dessutom aningen för mycket.
Så den till synes högre förbrukningen med XC90 när jag drar husvagn är nog inom marginalerna för hur fel respektive färddator visar/visade.
Svara
#8
Fortfarande impad, inte bara av den låga förbrukningen utan också att färddatorn visar så nära sanningen. Inte vanligt har jag läst i motortidningar.
Svara
#9
Kvittona säger 201,79 liter, bilens färddator 202,2.
Den lilla skillnaden kan lika gärna bero på hur fullt jag lyckades få när jag tankade.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Adrian, Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)