Trådar: 577
:
: 3.318
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
20
2018-02-24, 14:02
(Detta inlägg var senast redigerat: 2018-02-24, 15:02 av Sokrates.)
Danska Kosangas säljer olika lågtrycksregulatorer (29 mbar) för slanganslutning:
Här är en länk till en översikt över deras regulatorer för olika flaskventiler:
shop.kosangas.dk - regulatoroversigt_2017
Undrar vad är det för skillnad mellan dem. Är skillnaden att lågrtrycksregulatorn för husvagnar och husbilar är utrustade med slangbrottsventil eller är det något annat som skiljer?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Trådar: 577
:
: 3.318
Betygsättning:
20
2018-11-09, 01:11
(Detta inlägg var senast redigerat: 2018-11-09, 01:11 av Sokrates.)
Hittade en informationsfolder hos Kosan Gas där det verkar som att de regulatorer som används i husbil/husvagn skall vara försedda med både en högtrycksventil (aktiveres ved et tryk over 150 mbar) och en slangbrottsventil.
www.kosangas.dk/media/3505/caravan_folder_december_2017_final.pdf
Hos Fogas hittade jag Sprängämnesinspektionens föreskrifter (SÄIFS 2001:2) om brandfarliga gaser och
vätskor i husvagnar, husbilar, manskapsvagnar m.m.
Kap. 5 Reducerventiler
5.1 Reducerventils utgående tryck skall vara anpassat till gasapparaterna. Högsta
tillåtna drifttryck för apparater och ledningar inne i fordonet är 50 mbar.
5.2 Vid reducerventilen skall finnas en skylt som tydligt anger den gastyp och det
drifttryck, i mbar, för vilka apparaterna är avsedda.
5.3 Reducerventilen får endast vara åtkomlig utifrån. Dock får reducerventilen vara
åtkomlig inifrån om åtkomligheten utifrån skulle kräva håltagning i en typgodkänd
kaross.
5.4 Före reducerventilen får en slang vara ansluten. Slangen skall vara avsedd för gasol,
tåla -30 ºC och vara av högtryckstyp. Den får vara högst 0,7 m lång. Slangen skall ha
fabriksmonterade kopplingar.
5.5 Efter reducerventilen får en slang vara ansluten. Slangen skall vara avsedd för gasol
och tåla -30 ºC. Den får vara högst 1 m lång. Rörledningen skall ha slanganslutning och
slangen skall vara väl fastsatt på denna. Slangen får inte vara dragen genom yttervägg
eller golv.
(
www.fogas.se - SAEIF-2001-2-Husvangnar.pdf)
Det verkar som att det råder mindre stränga regler i Sverige för regulatorerna än vad som tycks vara fallet i Danmark.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:1 användare säger Thank You to Sokrates for this post
• BoUte
Trådar: 39
:
: 2.495
Ansluten: 2018 May
Betygsättning:
1
Känns konstigt att Sverige har mindre strama regler på detta området men så verkar det vara. Har alltid tyckt att det är märkligt att gasolkontrollen på besiktningen är frivillig när man tex inte blir godkänd om skyltbelysningen inte fungerar. Verkar inte vara kopplat till vilka konsekvenser en dålig funktion kan få.
Följande 2 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:2 användare säger Thank You to LMC400 for this post
• Sokrates, yngrot
Trådar: 123
:
: 310
Betygsättning:
13
Min Långe Jan jävlades o slocknade mitt i natten. Det första jag gjorde var att byta flaskregulatorn, köpte en på Byggmax, ny slang ingick för 149kr. När jag bytt såg att både den gamla regulatorn och pannan är märkta med 30 mbar. Den nya jag satte dit på 29 mbar. Kan den lilla skillnaden spela roll?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.