Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gasolregulatorer
#1
Danska Kosangas säljer olika lågtrycksregulatorer (29 mbar) för slanganslutning:
Här är en länk till en översikt över deras regulatorer för olika flaskventiler:

shop.kosangas.dk - regulatoroversigt_2017

Undrar vad är det för skillnad mellan dem. Är skillnaden att lågrtrycksregulatorn för husvagnar och husbilar är utrustade med slangbrottsventil eller är det något annat som skiljer?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#2
Hittade en informationsfolder hos Kosan Gas där det verkar som att de regulatorer som används i husbil/husvagn skall vara försedda med både en högtrycksventil (aktiveres ved et tryk over 150 mbar) och en slangbrottsventil.

www.kosangas.dk/media/3505/caravan_folder_december_2017_final.pdf

Hos Fogas hittade jag Sprängämnesinspektionens föreskrifter (SÄIFS 2001:2) om brandfarliga gaser och
vätskor i husvagnar, husbilar, manskapsvagnar m.m.

Kap. 5 Reducerventiler
5.1 Reducerventils utgående tryck skall vara anpassat till gasapparaterna. Högsta
tillåtna drifttryck för apparater och ledningar inne i fordonet är 50 mbar.
5.2 Vid reducerventilen skall finnas en skylt som tydligt anger den gastyp och det
drifttryck, i mbar, för vilka apparaterna är avsedda.
5.3 Reducerventilen får endast vara åtkomlig utifrån. Dock får reducerventilen vara
åtkomlig inifrån om åtkomligheten utifrån skulle kräva håltagning i en typgodkänd
kaross.
5.4 Före reducerventilen får en slang vara ansluten. Slangen skall vara avsedd för gasol,
tåla -30 ºC och vara av högtryckstyp. Den får vara högst 0,7 m lång. Slangen skall ha
fabriksmonterade kopplingar.
5.5 Efter reducerventilen får en slang vara ansluten. Slangen skall vara avsedd för gasol
och tåla -30 ºC. Den får vara högst 1 m lång. Rörledningen skall ha slanganslutning och
slangen skall vara väl fastsatt på denna. Slangen får inte vara dragen genom yttervägg
eller golv.

(www.fogas.se - SAEIF-2001-2-Husvangnar.pdf)

Det verkar som att det råder mindre stränga regler i Sverige för regulatorerna än vad som tycks vara fallet i Danmark.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • BoUte
Svara
#3
Känns konstigt att Sverige har mindre strama regler på detta området men så verkar det vara. Har alltid tyckt att det är märkligt att gasolkontrollen på besiktningen är frivillig när man tex inte blir godkänd om skyltbelysningen inte fungerar. Verkar inte vara kopplat till vilka konsekvenser en dålig funktion kan få.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#4
(2018-11-10, 10:11)LMC400 Skrev: Känns konstigt att Sverige har mindre strama regler på detta området men så verkar det vara. Har alltid tyckt att det är märkligt att gasolkontrollen på besiktningen är frivillig när man tex inte blir godkänd om skyltbelysningen inte fungerar. Verkar inte vara kopplat till vilka konsekvenser en dålig funktion kan få.

När gasolkontrollen ingick i kontrollbesiktningen så var det efter de Svenska reglerna.

Efter detta så har Sverige och övriga Europa anpassat sina regler efter den konvention som ligger till grund för anpassningen som skapades så tidigt som 98/34/EG av den 22 juni 1998 (som sedermera har vidareutvecklats med nyare anpassningar). 

Sverige var däremot lite sena i sin anpassning men nu är vi där och Danmark bör ha varit före oss, men lika regler gäller för hela unionen.

Därför tog man bort gasoltesten i kontrollbesiktningen för det tyckte Bryssel inte behövdes då Sverige var ganska ensamma om att utföra den.

Det som däremot beskrivs om man läser "hela" konventionen är att utrustningen skall på förhand vara godkänd av ackrediterat organ och får sedan under tid inte förändras annat med delar som varit tillgängliga och godkända vid ackrediteringen (inga piratdelar eller annat som förändrar konstruktionen eller den utrustning som framgår enligt det kontrolldokumentet som skall medföras under färd och finnas tillgängligt vid en ev. ny registreringsbesiktning).
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#5
Min Långe Jan jävlades o slocknade mitt i natten. Det första jag gjorde var att byta flaskregulatorn, köpte en på Byggmax, ny slang ingick för 149kr. När jag bytt såg att både den gamla regulatorn och pannan är märkta med 30 mbar. Den nya jag satte dit på 29 mbar. Kan den lilla skillnaden spela roll?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)