Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dometic RML 8550
#21
Dysan/munstycket sitter i inloppet där gasröret går in.

Spänns fast när man monterar röret.

I röret brukar det också sitta ett filter.

Lite info som förklarar det mesta.

https://caravaninfo.dk/koeleskabe/har-du...n/?lang=sv
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#22
Kanon! Stort tack! Ska läsa på lite när vi har lunch. Får jobba lite emellanåt också

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Svara
#23
Ska man lägga någon tätvätska i gängorna till anslutningen när man återmonterar efter byte av munstycke eller blir det tätt ändå?

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Svara
#24
(2020-05-05, 12:05)LMC400 Skrev: Ska man lägga någon tätvätska i gängorna till anslutningen när man återmonterar efter byte av munstycke eller blir det tätt ändå?

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk

Det röda du ser på kopplingen är nog sådant här...


http://www.fogas.se/shop/1843---taetning...oer-gasol/
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#25
Jag tror att nästa steg får bli att skaffa nytt munstycke och se om jag kan byta det. Fick ändå känslan att kylen blev lättare att få fart på efter att jag lossat brännaren och knackat och blåst den. Sen återgick den till att inte vilja starta så kanske det är nåt skräp som flyttar sig. I vilket fall som helst så lär munstycket vara en slitdel till en överkomlig kostnad och kylskåpet är trots allt 8 år så lite omtanke kan nog vara på sin plats.
Svara
#26
Gasventilen som kontrollerar lågan är elmanövrerad. Det är inte något kapillärrör mellan spetsen och ventilen, utan två trådar. Termoelementet skapar en liten spänning när det blir varmt i den änden som sitter vid lågan. Den spänningen aktiverar spolen i magnetventilen. Knappen använder du för att tvångsöppna ventilen tills termoelementet blivit varmt och håller ventilen öppen.

Om allt fungerar bra så länge du håller knappen intryckt, men slutar fungera i samma ögonblick som du släpper knappen, då hjälper det inte att byta munstycke. Det är lågvakten som slår från gasen, och då kan inget munstycke fungera.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#27
Tack. Man lär sig något nytt varje dag. Läste att det skulle vara ett kapilärrör men då stämmer det alltså inte.
Är det alltså troligare att ett nytt termoelement löser problemet? Det är just så att när jag släpper knappen så slocknar lågan.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Svara
#28
Men du behöver väl inte laga den nu,för som det ser ut nu får väl du som jag campa på uppfarten och då har du kylen i husen. Big Grin
[-] Följande 1 användare säger tack till dig JOCKE.F för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#29
Så långt söderut blir det väl inte men campinplatser i Sverige lär väl vara öppna. Sen vill jag att allt ska funka även om det bara blir camping på tomten.
Ni får nog köpa varsin gasmask om ni ska till Italien i sommar

Jag gjorde en liten insats idag för att testa kylen. Drog ut tryckluftsslangen och blåste hårt i brännaren och även hålen framför gasolröret. Efter det testade jag. Och kylen startade. Stängde av och startade om några gånger och den både tände och brände som den ska.
Men än vågar jag inte ropa hej. Testar igen efter jobbet i morgon.
Får fortfarande ett väldigt svagt utslag på galvanometern. Den går upp men inte på grönt trots att lågan brinner fint. Om den bara funkar som den ska när jag behöver den kan jag leva med det. När den går har den väldigt bra kapacitet. I Italien tryckte vi kylen full och 3-4 paket kött i frysen efter inköpsturen. Den både kylde ner kylvarorna och frös in det i frysfacket trots en utomhustemperatur runt 30 grader.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
[-] Följande 2 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Hagbard, yngrot
Svara
#30
Testade igen att starta och stoppa kylen ett antal gånger igår. Nu tänder och brinner det som när det var nytt. Måste trots allt ha varit någon skit i brännaren om det inte bor ett troll i den. Nåja...jag är glad att det funkar som det ska. Varför inte galvanometern ger bättre utslag får jag forska vidare på.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
[-] Följande 2 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Hagbard, yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)