Kylen fungerar utmärkt på 230 v. 12 v har jag inte testat då vi använder gasol under färd och 230 v där det finns.
Problemet kommer vid byte av gasolflaska. Inte det vanliga att det är luft i ledningen utan att kylen tvärvägrar att gå på gasol även efter att ledningen är fylld. Den poffar till när lågan tänds, sen dör den.
Efter timmar av grävande på nätet konstaterar jag att fler har råkat ut för detta fenomen. Lösningen är helt enkelt att vrida knappen för 230v/12v/gasol till 0 och vänta en stund. Kylen får tydligen hjärnsläpp när gasolen tar slut.
Nu är allt frid och fröjd och allt tickar på, på ett fullt tillfredsställande sätt.
Det problem som kvarstår är att jag inte kan se på indikeringen på kylen att skåpet tänt. Trots att lågan brinner enligt konstens alla regler visar den inget utslag.
Någon som vet var man ska börja undersöka detta?
Bifogar bild när kylen går för fullt på gasol.
Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Kan det vara så här?
Har du batteritändning eller Mes/AES skåp?
Minns jag inte fel så vill dessa skåp starta på senaste valet om de inte är nollade.
På batteritändning vrid ratten till "0".
MES/AES håll startknappen intryckt minst 2 sek.
Att "visaren" för tändsäkringen inte ger utslag kan bero på att någon sladd har lossnat (går skåpet ändå så kan det vara detta)
Skulle däremot givaren för tändsäkringen vara sönder så den inte ger den alstrade strömen till magneten som håller gasförsörjningen öppen så går inte skåpet alls.
(2020-05-02, 13:05)Hagbard Skrev: [ -> ]Kan det vara så här?
Har du batteritändning eller Mes/AES skåp?
Minns jag inte fel så vill dessa skåp starta på senaste valet om de inte är nollade.
På batteritändning vrid ratten till "0".
MES/AES håll startknappen intryckt minst 2 sek.
Att "visaren" för tändsäkringen inte ger utslag kan bero på att någon sladd har lossnat (går skåpet ändå så kan det vara detta)
Skulle däremot givaren för tändsäkringen vara sönder så den inte ger den alstrade strömen till magneten som håller gasförsörjningen öppen så går inte skåpet alls.
Det startas manuellt med batteri till tändaren. För att starta ska man hålla inne vredet för effektväljaren samtidigt som man trycker in knappen för tändaren (piezo?). Tändaren klickar upprepade gånger tills lågan tänds. Då släpper man tändknappen. Efter en stund släpper man sakta vredet och då ska mätaren ge utslag att kylen är tänd. Allt funkar perfekt förutom mätaren.
Då tyder det mer på att en kabel skulle vara av eftersom skåpet går.
Har haft loss panelen idag och kablarna till mätaren sitter i. Får undersöka var de tar vägen.
Jag ska gå ut och ta en bild på resten av panelen.
Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Inte den bästa bilden men förhoppningsvis duglig
Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Elschemat för ditt skåp är det första i servicemanualen där modellnumret slutar på 0...
Där ser du hur galvanometern är inkopplad (den vita gröna på fronten).
Tack för den. Engelska är inga problem.
Ska se om jag hittar rätt
Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Elscheman är inte min starka sida men tolkar schemat som att galvanometern är kopplad till "thermoschalter" som Google översätter till termisk strömbrytare.
Med lite amatörlogik låter det som något som känner av värme från lågan och ger signal till galvanometern men längre kommer jag inte med de kunskaper jag har här.
Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
(2020-05-02, 20:05)LMC400 Skrev: [ -> ]Elscheman är inte min starka sida men tolkar schemat som att galvanometern är kopplad till "thermoschalter" som Google översätter till termisk strömbrytare.
Med lite amatörlogik låter det som något som känner av värme från lågan och ger signal till galvanometern men längre kommer jag inte med de kunskaper jag har här.
Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Tidigare var helt fel, får ta på glasögonen så ser man bättre.
Galvanometern har två ingångar en jordning (erdung/Tyska) och plus kommer från termoelementet.
Då blir det, hur är jorden till galvanometern och hur är plussladden till galvanometern.
termoelementet verkar ju funka då skåpet går ändå.