Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trasig compact 3000
#1
Hej på er! 

Jag hade min kabe med en compact 3000 panna inne på service där de kunde konstatera att magnetventilen till pannan var trasig. De försäkrade mig att pannan var fullt funktionsduglig så länge man stängde av kranen till gasolen när man inte använde sig av gasol till uppvärmning.

Känner att det hade vart skönt att byta denna ventil ändå men den har utgått ur sortimentet hos Alde. 
Vet ni möjligtvis vart man kan få tag på en begagnad ventil ? Fick tips om att de kan finnas i Tyskland men vet inte riktigt vart jag ska leta...
Svara
#2
Plocka från en på skroten, kanske?
Vet inte om pannan sitter kvar i min gamla vagn. Men det är fem år sedan den blev skrot, så det spelar kanske ingen roll längre.
Svara
#3
Till de gamla Långe Jan pannorna finns väl alla reservdelar, borde finnas även till compactpannorna?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#4
Det är väl en 3000 289 du ska ha? Har du pratat med Aldes serviceanläggning i Färlöv? De brukar vara bra att ha att göra med och vet vad de pratar om. Jag bor så nära att jag har kört dit när jag behövt något, men annars 044-71270.

Den här servicemanualen kan också vara bra.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#5
(2023-07-28, 11:07)kizon Skrev: Hej på er! 

Jag hade min kabe med en compact 3000 panna inne på service där de kunde konstatera att magnetventilen till pannan var trasig. De försäkrade mig att pannan var fullt funktionsduglig så länge man stängde av kranen till gasolen när man inte använde sig av gasol till uppvärmning.

Känner att det hade vart skönt att byta denna ventil ändå men den har utgått ur sortimentet hos Alde. 
Vet ni möjligtvis vart man kan få tag på en begagnad ventil ? Fick tips om att de kan finnas i Tyskland men vet inte riktigt vart jag ska leta...

Hej har samma problem. Lyckas du beställa den någon stans ?
Svara
#6
Lyckas du beställa den någon stans ?
Svara
#7
En snarlik från Hubert ser ut så här:

https://www.hubert.com/product/PEO.54105...t-20656-01

Kan det vara nått?
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#8
Just den du länkar till verkar ha spole för 120 VAC 60 Hz. I husvagnen är ventilen manövrerad med 12 VDC.
Finns kanske en snarlik för 12 V?
Svara
#9
(2023-07-28, 11:07)kizon Skrev: Hej på er! 

Jag hade min kabe med en compact 3000 panna inne på service där de kunde konstatera att magnetventilen till pannan var trasig. De försäkrade mig att pannan var fullt funktionsduglig så länge man stängde av kranen till gasolen när man inte använde sig av gasol till uppvärmning.

Känner att det hade vart skönt att byta denna ventil ändå men den har utgått ur sortimentet hos Alde. 
Vet ni möjligtvis vart man kan få tag på en begagnad ventil ? Fick tips om att de kan finnas i Tyskland men vet inte riktigt vart jag ska leta...

Finns på ebay men då till andra märken, tex Subruban/Atwood/Dometic.
Så du får flytta över nipplarna från den gamla bara.

Dessutom bra mycket billigare än via Alde!

Har själv precis beställt en, har dock vagnen på vinterförvaring så det blir inte att montera förens till våren.

Sökord: Suburban gas valve.

Till exempel: https://www.ebay.com/itm/126064639565?ep...R4rC473oYg
Svara
#10
Ja, det låter ju rimligt att Alde inte låtit konstruera ventilen, utan letat upp något existerande som de kunde använda.
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)