Camping Forum - Din campingplats på nätet

Full Version: Trasig compact 3000
Detta är en förenklad verision av forumet. Visa full verision i original format.
Hej på er! 

Jag hade min kabe med en compact 3000 panna inne på service där de kunde konstatera att magnetventilen till pannan var trasig. De försäkrade mig att pannan var fullt funktionsduglig så länge man stängde av kranen till gasolen när man inte använde sig av gasol till uppvärmning.

Känner att det hade vart skönt att byta denna ventil ändå men den har utgått ur sortimentet hos Alde. 
Vet ni möjligtvis vart man kan få tag på en begagnad ventil ? Fick tips om att de kan finnas i Tyskland men vet inte riktigt vart jag ska leta...
Plocka från en på skroten, kanske?
Vet inte om pannan sitter kvar i min gamla vagn. Men det är fem år sedan den blev skrot, så det spelar kanske ingen roll längre.
Till de gamla Långe Jan pannorna finns väl alla reservdelar, borde finnas även till compactpannorna?
Det är väl en 3000 289 du ska ha? Har du pratat med Aldes serviceanläggning i Färlöv? De brukar vara bra att ha att göra med och vet vad de pratar om. Jag bor så nära att jag har kört dit när jag behövt något, men annars 044-71270.

Den här servicemanualen kan också vara bra.
(2023-07-28, 11:07)kizon Skrev: [ -> ]Hej på er! 

Jag hade min kabe med en compact 3000 panna inne på service där de kunde konstatera att magnetventilen till pannan var trasig. De försäkrade mig att pannan var fullt funktionsduglig så länge man stängde av kranen till gasolen när man inte använde sig av gasol till uppvärmning.

Känner att det hade vart skönt att byta denna ventil ändå men den har utgått ur sortimentet hos Alde. 
Vet ni möjligtvis vart man kan få tag på en begagnad ventil ? Fick tips om att de kan finnas i Tyskland men vet inte riktigt vart jag ska leta...

Hej har samma problem. Lyckas du beställa den någon stans ?
Lyckas du beställa den någon stans ?
En snarlik från Hubert ser ut så här:

https://www.hubert.com/product/PEO.54105...t-20656-01

Kan det vara nått?
Just den du länkar till verkar ha spole för 120 VAC 60 Hz. I husvagnen är ventilen manövrerad med 12 VDC.
Finns kanske en snarlik för 12 V?
(2023-07-28, 11:07)kizon Skrev: [ -> ]Hej på er! 

Jag hade min kabe med en compact 3000 panna inne på service där de kunde konstatera att magnetventilen till pannan var trasig. De försäkrade mig att pannan var fullt funktionsduglig så länge man stängde av kranen till gasolen när man inte använde sig av gasol till uppvärmning.

Känner att det hade vart skönt att byta denna ventil ändå men den har utgått ur sortimentet hos Alde. 
Vet ni möjligtvis vart man kan få tag på en begagnad ventil ? Fick tips om att de kan finnas i Tyskland men vet inte riktigt vart jag ska leta...

Finns på ebay men då till andra märken, tex Subruban/Atwood/Dometic.
Så du får flytta över nipplarna från den gamla bara.

Dessutom bra mycket billigare än via Alde!

Har själv precis beställt en, har dock vagnen på vinterförvaring så det blir inte att montera förens till våren.

Sökord: Suburban gas valve.

Till exempel: https://www.ebay.com/itm/126064639565?ep...R4rC473oYg
Ja, det låter ju rimligt att Alde inte låtit konstruera ventilen, utan letat upp något existerande som de kunde använda.