Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vår nya mini-glasfiberhusvagn
#25
Husvagnen är utrustad med backlampa, men den signalerar bara till bakomvarande att man backar. Det är lite knivigt att backa när det är mörkt utan backljus som lyser upp marken bakom husvagnen. Jag har därför satt dit två platta dimljus precis ovanför infästningen för de bakre stödbenen. Ljusbilden för dessa platta dimljus är inte mycket att hurra för, men jag hade dom liggande och tyckte att dom kanske skulle kunna fungera som ledljus när man backar med vagnen.

[Bild: kkzaswJl.jpg]

Jag ville kunna slå på de extra backljusen vid behov från förarplatsen. Tanken slog mig att backljuset och dimbakljuset i stort sett aldrig är påslagna sammtidigt, så jag valde att koppla de två extrabackljusen via två serikopplade enkelreläer. Det ena reläet styrs av backljuset och det andra reläet styrs av dimbakljuset, vilket gör att jag erhåller förstärkt backljus genom att slå på dimbakljuset när backljuset är på.

[Bild: 3dm50UPl.jpg]


Nu återstår det att testa hur mycket ledljus som de båda extra backljusena ger när det är mörkt ute.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Meddelande i denna tråd
Vår nya mini-glasfiberhusvagn - av Sokrates - 2017-08-27, 00:08
RE: Vår nya mini-glasfiberhusvagn - av Sokrates - 2017-08-27, 21:08
RE: Vår nya mini-glasfiberhusvagn - av rikfo - 2018-08-23, 12:08
RE: Vår nya mini-glasfiberhusvagn - av rikfo - 2018-08-24, 16:08

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)