Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vår nya mini-glasfiberhusvagn
#22
hakano skrev:
Har du kollat så den inte är temperaturstyrd? D.v.s. att 1400W ger den bara vid typ -25C och ju varmare det är över det så minskar den effekten den lämnar. Väldigt många kupevärmare är sådana idag.

Jo, de flesta tunna kupévärmare verkar vara byggda med självreglerande keramiskt element, där effekten regleras utifrån omgivande temperatur. Detta gäller även för min lilla 800 W Calixvärmare. Jag vill minnas att när jag körde med fläkten, när jag jobbade med vagnen sommaren 2015 då det var regnigt och kalt, så låg effektförbrukningen på knappt 600 W. Omgivande temperature var 20 C eller där under, för kupévärmaren är kopplad via en extern rumstermostat som förmodligen var inställd på 20 C.

Problemet är att fläktarna i dom tunna kupévärmare som jag har kommit i kontakt låter alltför mycket. Tanken var därför att reducera varvtalet på fläkten i min 800 W värmare för att få den att väsnas mindre. Jag utgick från att det sitter samma fläkt i min tunna 800 W värmare som i den kraftigare 1.400 W värmaren, varvid ett något lägre lyftflöde genom mitt keramiska element med lägre effekt inte skulle ge upphov till överhettning. Nu blir det till att vänta och se hur tysta dom nya Calixvärmarna som är beräknade att komma ut på marknaden efter sommaren Smile
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Meddelande i denna tråd
Vår nya mini-glasfiberhusvagn - av Sokrates - 2017-08-27, 00:08
RE: Vår nya mini-glasfiberhusvagn - av Sokrates - 2017-08-27, 21:08
RE: Vår nya mini-glasfiberhusvagn - av rikfo - 2018-08-23, 12:08
RE: Vår nya mini-glasfiberhusvagn - av rikfo - 2018-08-24, 16:08

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)