Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vår nya mini-glasfiberhusvagn
#18
Jag passade på att köra upp både bilen och husvagnen på vågen vid kontrollplatsen utanför Helsingborg, när vi passerade och var på rull fullastade. Bilens totalvikt är 2.700 kg och har en lastvikt på 750 kg. Tidigare i somras vägde jag bilen på vågen vid kontrollplatsen utanför Borås när vi hade vägarna förbi. Då hade vi ca 200 kg kvar av lastvikten när bilen bara var delvis lastad, så jag var medveten om att nu när den var fullastad fanns det viss risk att jag körde omkring med lite överlast. Vågen utanför Helsingborg visade 2.690 kg, vilket innebar att vi hade 10 kg tillgodo av lastvikten. Jag hade dock mindre än halv tank i bilen så med fulltank (80 l) landar vikten lite över totalvikten. I sammanhanget kan nämnas att både undergolvstanken (ca 32 l) och den 10 l vattendunk som står på steget innan för skjutdörren var fulla.

Husvagnen har 750 kg totalvikt och 190 kg i lastvikt. När husvagnen kördes upp på vågen var den fullastad och kompressorkylboxen stog på golvet fylld med mat, garderoben var full med kläder, de båda vattendunkarna (2 x 12 l) var också fyllda, kattoan med kattsand stog på plats i sin låda, solpanelsportföljen var fastsatt på sidan av lådan, och köksavdelningen var välfylld. Jag befarade att jag köre omkring med överlast i vagnen och blev därför förvånad när vågen visade 640 kg! Jag är medveten om att en viss del av vagnens vikt låg på draget och därför hamnade på bilens vikt, men det är inga 110 kg på dragkroken. Jag är benägen att tro att lastvikten i CoC-intyget är beräknad med det absorbtionskylskåp som vagen vanligtvis säljs med. Jag valde dock bort kylskåpet till förmån för den kompressorkylbox som jag redan hade.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Meddelande i denna tråd
Vår nya mini-glasfiberhusvagn - av Sokrates - 2017-08-27, 00:08
RE: Vår nya mini-glasfiberhusvagn - av Sokrates - 2017-08-27, 21:08
RE: Vår nya mini-glasfiberhusvagn - av rikfo - 2018-08-23, 12:08
RE: Vår nya mini-glasfiberhusvagn - av rikfo - 2018-08-24, 16:08

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 5 Gäst(er)