Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vår nya mini-glasfiberhusvagn
#38
(2017-09-27, 09:09)Sokrates Skrev:
(2017-09-27, 07:09)Ljusne-Håkan Skrev: Att ladda utan märkbart spänningsfall från bilen måste vara det enda vettiga.

Ja, det är ett nautligt första steg. En annan sak att tänka på är att tillse att det sitter tillräckligt grova ledare i bilen hela vägen från generatorn, vilket även inkluderar jordledningen från generator till chassi. Även om det sitter en 120A generator i min bil, så sitter det bara en 16 mm2 kabel mellan generatorn och startbatteriet, vilket är i klenaste laget. Voltmätaren som jag har i cig-uttaget visar klart lägre spänning när stora förbrukare, såsom båda kupéfläktarna och halvljuset, är på. När jag kör på motorväg utomlands brukar jag släcka halvljusautomatiken genom att slå på parkeringsljuet, varvid spänningen i cig-uttaget ökar ca 0,2-0,4v.

Nu när jag pratar om det innser jag att jag borde mäta spänningsfallet mellan generatorn och startbatteriet, respektive mellan generatorn och chassi-jord, när heljuset med de två 100w extraljusen är på samtidigt som de båda kupéfläktarna också är på. Får återkomma med resultatet när jag väl har fått "ändan ur vagnen". Jag är dock förvissad om att ledningarna från generatorn borde uppgraderas till 25 mm2 för att komma närmare 14,4v i bilens elsystem under belastning. Då kommer jag också att få bättre laddning på samtliga batterier, inklusive husvagnsbatteriet. Det är dock lite trångt om plats med 25 mm2 kabel och dess kabelsko i lådan med huvudsäkringarna som sitter mellan generatorn och startbatteriet.
På min V70 D sitter batteriet längst bak i bilen och dit bak är det nog ganska grova sladdar. Borde ha ett relä där som slår igång matningen bakåt så fort generatorn snurrar.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara


Meddelande i denna tråd
Vår nya mini-glasfiberhusvagn - av Sokrates - 2017-08-27, 00:08
RE: Vår nya mini-glasfiberhusvagn - av Ljusne-Håkan - 2017-09-28, 20:09
RE: Vår nya mini-glasfiberhusvagn - av rikfo - 2018-08-23, 12:08
RE: Vår nya mini-glasfiberhusvagn - av rikfo - 2018-08-24, 16:08

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)