Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vår nya mini-glasfiberhusvagn
#10
"Flash back":

När vi ånyo blev med två katter igen för 4-5 år sedan, efter att "tanten" propsade på att ha katter igen, åkte jag på att snickra ihop en transportbur till bilen. Buren består av två våningar. Två vanliga transportburar dockas i den stora buren och blir till en integrerad del av den. På bottenplanet har dom sin toalåda och på övervåningen har dom mat och vatten, samtidigt som dom har plats att ligga och vila i dom två små transportburarna. Transportburen har fungerat över förväntan och de båda katterna är nu inne på sin 4:e tur och retur resa mellan Sydspanien och Sverige unde lika många år.

Med den stora transporburen i bilen finns det tyvärr bara plats för en person vid bordet. Innan gick det att fälla upp ryggstödet i 2-sits soffan jämte enkelsätet vid skjutdörrenatt efter att man först hade dragit tillbaka madrassen och plywoodskiva, som tillsammans med hatthyllan utgör sängens botten.

Bortsett från att det blir trängre i bilen med den stora transportburen på plats i bilen utgör värmen det stora problemet för oss när vi reser med katterna när det råder trevligt sommarväder. Dom tonade rutorna och plåtkarossen drar åt sig en hel del värme när bilen står i solen. Takboxarna skuggar dock stora delar av taket och bidrar till att hela taket inte blir lika varmt som annars hade varit fallet. Om man lägger handen på den del av taket som är exponerad för solen och den del som skuggas av takboxarna så upplever man hur stor skillnad det är i temperatur mellan dessa ytor. Jag har satt in datorfläktar i gavlarna i de båda transportburarna för att få cirkulation på luften där dom vistas. Vidare har jag skaffat ett par luftgaller till framrutorna som jag även har utrustat med datorfläktar som extraherar varm luft från kupén. Fläktarna i ventilationsgallren bidrar till att sänka temperaturen med mer än 10 C när bilen står i solen, men det ändå för varmt för katterna efter ett tag.

Det är här glasfiberhusvagnen med dess stora taklucka kommer in i bilden. Husvagnen håller sig svalare än bilen när endast takluckan är öppen 4-5 cm. Det är vår förhoppning att husvagnen skall bidra till att vi kan lämna katterna lite längre tid än tidigare utan att dom far illa. Dessutom får vi det lite mer ombonat själva.
[Bild: i0YVJxO.jpg]
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Meddelande i denna tråd
Vår nya mini-glasfiberhusvagn - av Sokrates - 2017-08-27, 00:08
RE: Vår nya mini-glasfiberhusvagn - av Sokrates - 2017-08-27, 16:08
RE: Vår nya mini-glasfiberhusvagn - av rikfo - 2018-08-23, 12:08
RE: Vår nya mini-glasfiberhusvagn - av rikfo - 2018-08-24, 16:08

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)