Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vår nya mini-glasfiberhusvagn
#5
Husvagnen var inte utrustad med något bodelsbatteri. Eftersom vi använder en kompressorkylbox var det nödvändigt att sätta i ett batteri i vagnen. Jag satte dit ett AGM-battri under soffan jämte köksdelen, så batteriet hamnade precis bakom hjulaxeln och så långt mot dess centrumlinje som möjligt. Vagnen utrustades också med en CTEK 5A batteriladdare.

[Bild: xVgxj6S.jpg]

Det ursprungliga 12v-systemet var enklast möjliga, med bara en hängsäkring. Jag byggde därför en egen elcentral där olika funktioner säkras av med egen säkring i förhållande till bl.a. dess ledningsarea. En 30A solpanelsregulator sattes dit och fungerar som spänningsskydd för att undvika att batteriet blir djupurladdat. Elcentralen placerades i basen för det enkelsäte där 12v-matningen från bilen kommer in.

[Bild: uHcXtWD.jpg]

Jag installerade en LED-köksarmatur för att få bättre ljus över köksdelen. I hyllan hamnade även en liten BT-högtalare, som har hyfsat ljud.

[Bild: ookbVzk.jpg]

Det är praktiskt att ha några 12v-uttag, så jag satte dit dessa två. För spänningsövervakning av bodelsbatteriet används en volmätare för cig-uttag.

[Bild: DWieeYN.jpg]

Det var önskvärt med fler 230v-uttag, så jag installerade bl.a. detta uttag upptill vid en av hyllorna, så man enkelt kan koppla in laddare till mobiltelefoner etc. där kablarna inte behöver vara i vägen. Jag satte också dit en termostat som reglerar ett 230v fläktelement.

[Bild: s8iY4gd.jpg]

Jag ville ha ett 230v-uttag på utsidan av husvagnen, men ville samtidigt inte göra mer hål i vagnen än nödvändigt. Lösingen blev att sätta en CEE-hanne med en Schuko-hona på intagssladden. Eftersom det utvändiga uttaget inte skyddas av husvagnens personskyddsautomat skaffade jag ett jordfelsskydd för utomhusbruk, som kopplas i det utvändiga uttaget.

[Bild: FGBnOeU.jpg]

Sladden från jordfelsbrytaren avslutas med en CEE-hona och jag använder en övergång från CEE till Schuko för att koppla in vanliga jordade stickkontakter.

[Bild: kuAwyzz.jpg]

Husvagnen var inte utrustad med stötdämpare, men fästena fanns redan på plats. Utan stötdämpare hade vagnen en tendens att studsa en del när man körde över gupp. Jag satte därför dit ett par stötdämpare. Med stötdämparna på plats blev det mycket bättre.

[Bild: S2E5Hle.jpg]
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Meddelande i denna tråd
Vår nya mini-glasfiberhusvagn - av Sokrates - 2017-08-27, 00:08
RE: Vår nya mini-glasfiberhusvagn - av Sokrates - 2017-08-27, 15:08
RE: Vår nya mini-glasfiberhusvagn - av rikfo - 2018-08-23, 12:08
RE: Vår nya mini-glasfiberhusvagn - av rikfo - 2018-08-24, 16:08

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)