Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vår nya mini-glasfiberhusvagn
#44
(2017-08-27, 21:08)Sokrates Skrev: Som värme källa i vagnen valde jag en 230v kupévärmefläkt. Jag hade redan en lite tjockare variant som kan ställas i två olika effektlägen, men den var lite för stor för att kunna sättas på väggen vid dörren, som var mer eller mindre det enda stället där jag tyckte att man kunde montera en kupévärmefläkt permanent. Jag tittade först på den tunna kupévärmaren som Biltema säljer, men eftersom den är på 1.400 W (6,09 A) ansåg jag att det kunde bli problem att använda den på de campingar där man bara kan säkringen med 6 Amp, vilket är max. vad man kan ta ut från en del campingar ute i Europa. Valet föll i stället på den SlimLine 800 W kupévärmare som Calix då hade i sitt sortiment. Tyvärr ger fläkten i tunna kupévärmere ifrån sig ett högfrekvent tjut. Jag hade någon bit med filtermaterial som jag klädde in fläktens luftintag med och det reducerade ljudet (oljudet) en del.

[Bild: 2cvq88al.jpg]

När jag skruvade isär fläkten såg jag att fläktmotorn är 12v DC. Jag har gått och ruvat på tanken att man nog skulle kunna sänka fläktens hastighet något med t.ex. ett värmefläktmotstånd, likt de värmefläktmotstånden som används för att reglera hastigheten bilars 12v DC kupéfläktar. Det kan föreligga risk för överhettning av fläkten när man drar ner på dess varvtal, men jag tror att Calix har använt samma fläktmotor till både den lilla (600 W) som den större (1.400 W) SlimLine kupévärmaren. Därmed borde det gå att sänka varvtalet på fläkten något på den lilla kupévärmaren utan risk för överhettning.

Har börjat fundera på varvtalsreduktion av fläktmotorn i kupévärmarfläkten igen. Ett effektmotstånd innan 12v DC fläkten, likt ett värmefläktmotstånd i bilar, blir enklast så det kommer jag att prova. Det blir till att prova lite olika värmfläktmotstånd och se hur de påverkar varvtalet.

Hittade följande som kan fungera som ett riktmärke: Har läst att det finns hastighetsdämpare för [dator]fläkt 12V till 7V, 56 Ohm

Varvtalet på datorfläktar kan kontrolleras på olika:

en.wikipedia.org/wiki Computer_fan_control
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Meddelande i denna tråd
Vår nya mini-glasfiberhusvagn - av Sokrates - 2017-08-27, 00:08
RE: Vår nya mini-glasfiberhusvagn - av Sokrates - 2018-01-07, 21:01
RE: Vår nya mini-glasfiberhusvagn - av rikfo - 2018-08-23, 12:08
RE: Vår nya mini-glasfiberhusvagn - av rikfo - 2018-08-24, 16:08

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)