Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ändrad skattevikt senaste besiktningen
#11
Det jag syftade på var att ord som "skatt" eller "skattevikt" finns inte i dokumentet som du länkade till. Om nu det var svårt att förstå.

Personbilar klass I har inte beskattats efter vikt sen fordonsår 2006.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#12
Sen finns ju "om"...

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vag...lig-grund/
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#13
Ja, jag hittade också den. Men där finns detaljerade anvisningar för beräkning av utsläpp som underlag för beskattningen. För den gamla metoden står det bara att den baseras på vikten, utan några detaljer. Eller hittade du detaljer om det också någonstans bland länkarna?
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#14
Vad jag förstod så sker beräkning på "skälig grund" där man tar hänsyn till totalvikten och på i första hand importerade fordon där det inte framgår på resp handlingar de värden som krävs här när det äller avgasutsläpp för skatteberäkning.
T ex. personbilar, husbilar
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#15
Nej, det är när man beräknar skatten efter utsläppen. Jag menar vilken vikt skatten ska beräknas på, när det är vikten som gäller. Det står bara "vikten", inte "tjänstevikten" eller "totalvikten". Det som det ska beräknas på är förstås "skattevikten", men frågan är i grunden vad det är skattevikten bestäms utav. Och det är ju också grundfrågan i den här tråden.
Svara
#16
(2020-05-25, 23:05)apersson850 Skrev: Nej, det är när man beräknar skatten efter utsläppen. Jag menar vilken vikt skatten ska beräknas på, när det är vikten som gäller. Det står bara "vikten", inte "tjänstevikten" eller "totalvikten". Det som det ska beräknas på är förstås "skattevikten", men frågan är i grunden vad det är skattevikten bestäms utav. Och det är ju också grundfrågan i den här tråden.

Konspirationsteorier, men jag läser vad det står och det står Totalvikt under "skälig grund"...

Det är många faktorer som påverkar beräkningen av ett jämförbart koldioxidutsläpp som används för att beskatta fordonet efter skälig grund. enligt skälig grund. De viktigaste faktorerna är
  • fordonsår

  • totalvikt

  • motoreffekt

  • drivmedel

  • eventuell fyrhjulsdrift

  • typ av växellåda.
Svara
#17
Konspirerar du?

Jo, totalvikt finns nämnt där, men det är för att komma fram till en utsläppsgrundad beskattning. Inte för att beskatta efter vikt, som man gjorde förr, och fortfarande gör på dessa äldre fordon och vissa nyare. Typ släp, som inte släpper ut någonting i sig själva. Det är vilken vikt man använder till de fordonen som jag försöker bli klok på.
Svara


Bookmarks

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)