Dags att vakna upp och genomskåda Regeringens trixande?
Det finns anledning att ana ugglor i mossen när det gäller regeringens nya bonus-malus förslag om skatteväxling till mer miljömässiga bilar. Inte nog med att regeringen använder sig av latinska termer vid nybilsköp, bonus- malus betyder nämligen ”bra- dålig”, de låter oss också fastna i tron att reformen bara gäller vid nybilsköp.
- - -
De är nämligen så fiffiga att de trycker på att reformen gäller just för nyköpta bilar och då drar nog många människor med gamla trotjänare och dåligt ställt en lättnadens suck. Men det som det inte snackas så mycket om är att alla bilar kommer att drabbas av högre skatter. I regeringens promemoria står tydligt att för de fordon som inte omfattas av bonus–malus-systemet sänks gränserna för koldioxidutsläppet vilket kommer att innebära en fordonsskattehöjning för de allra flesta.
- - -
Även om de nya bilarna har ett klimatmässigt bättre utsläpp så kostar det på för miljön att producera dem. Omställningen är inte gratis. Men jag undrar varför regeringen i ett läge när klyftorna mellan stad och land är större än någonsin lägger ett förslag som med säkerhet retar upp folksjälen. Dessutom med bara ett år till valet. Bilen är närmast kultförklarad i Sverige, den är frihet, den är det enda alternativet när kollektivtrafiken inte fungerar, den är livsnödvändig för att kunna bo och arbeta på landsbygden.
- - -
Varje dag lanseras elbilar med väldigt starka motorer men dragkrokar finns inte. Det har sin enkla förklaring i att elmotorer är väldigt känsliga för överbelastning. Dessutom ökar elförbrukningen och är det sedan 20 mil till närmaste eluttag går det liksom inte. Men vad gör det för en storstadsbaserad regering. Vi har som bekant inte samma verklighetsbild.
(www.expressen.se/kronikorer/lotta-groning/hojd-bilskatt--grattis-sverigedemokraterna)
Det finns anledning att ana ugglor i mossen när det gäller regeringens nya bonus-malus förslag om skatteväxling till mer miljömässiga bilar. Inte nog med att regeringen använder sig av latinska termer vid nybilsköp, bonus- malus betyder nämligen ”bra- dålig”, de låter oss också fastna i tron att reformen bara gäller vid nybilsköp.
- - -
De är nämligen så fiffiga att de trycker på att reformen gäller just för nyköpta bilar och då drar nog många människor med gamla trotjänare och dåligt ställt en lättnadens suck. Men det som det inte snackas så mycket om är att alla bilar kommer att drabbas av högre skatter. I regeringens promemoria står tydligt att för de fordon som inte omfattas av bonus–malus-systemet sänks gränserna för koldioxidutsläppet vilket kommer att innebära en fordonsskattehöjning för de allra flesta.
- - -
Även om de nya bilarna har ett klimatmässigt bättre utsläpp så kostar det på för miljön att producera dem. Omställningen är inte gratis. Men jag undrar varför regeringen i ett läge när klyftorna mellan stad och land är större än någonsin lägger ett förslag som med säkerhet retar upp folksjälen. Dessutom med bara ett år till valet. Bilen är närmast kultförklarad i Sverige, den är frihet, den är det enda alternativet när kollektivtrafiken inte fungerar, den är livsnödvändig för att kunna bo och arbeta på landsbygden.
- - -
Varje dag lanseras elbilar med väldigt starka motorer men dragkrokar finns inte. Det har sin enkla förklaring i att elmotorer är väldigt känsliga för överbelastning. Dessutom ökar elförbrukningen och är det sedan 20 mil till närmaste eluttag går det liksom inte. Men vad gör det för en storstadsbaserad regering. Vi har som bekant inte samma verklighetsbild.
(www.expressen.se/kronikorer/lotta-groning/hojd-bilskatt--grattis-sverigedemokraterna)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”