Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Långsam vattenburen värme som blev snabbare.
#71
(2021-02-06, 15:02)apersson850 Skrev: Du menar för att få defrosterverkan, ungefär som på framrutan på en bil?
När den varma luften nerifrån kommer upp längs rutan möter den kall luft närmast rutan. Den kalla luften vill förstås neråt. Utan en fläkt som sätter fart på luften underifrån, något som man har i en bil, skulle jag tro att det snarare blir en turbulens närmast rutan, där den kalla och varma luften "rullar runt" varandra längs rutan. Detta lär ske både med och utan den där läppen du beskriver. Men avsaknad av läpp gör att mer varm luft kan komma upp, och då får den bättre förutsättningar att vinna i turbulenskampen.

Så med de förutsättningar du har tror jag det blir bättre utan läpp mot rutan. Hade det funnits en varmluftsfläkt över konvektorn kanske det vore bättre med riktläpp.

Kanske tanken med läppen är staga den tunna o lätt sladdriga "varmluftkanalsväggen" Smile Nån imma blir det inte på rutorna hur än läppen är vänd...
Saknar ett bra ord för de här kanalerna, måste väl finnas en bra benämning åtminstone bland husvagnsbyggare? Bra som 17 blev det här. Vid framfönstret får jag ner hela armen bakom soffryggen. Dynorna passar fortfarande, lite tajtare bara. Nu är det klart för husvagnsfärd till Ljusdal o byte tändningslås. Det klickar allt oftare när det är kallt, men inte sen det blivit varmt. Måndag morron är det tänkt att jag ska åka 250 meter från Ljusdals gratis ställplats med gratis ström (!) och lämna bilen på verkstan. Ev är det 20 minus där då, ofta 10 grader kallare inne i landet än vad vi har här när inte havet fryser. Gör det det så blir kallare. Vägrar den starta då kan jag starta dieselvärmaren. Det gör man även helt utan nyckel. Åker i morrn söndag på dan, knappt 12 mil dit, det verkar ganska säkert bli sol och snöfritt både dit och hem på måndag. Det ska bli kul. Somliga tycker kanske man är galen som öht kan se nåt nöje i att ta med husvagn på en sån resa. Wink
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Adrian, Sokrates, yngrot
Svara


Meddelande i denna tråd
Långsam vattenburen elvärme? - av LMC400 - 2020-11-20, 18:11
RE: Långsam vattenburen värme som blev snabbare. - av Ljusne-Håkan - 2021-02-06, 19:02

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 4 Gäst(er)