Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Långsam vattenburen värme som blev snabbare.
#41
(2020-12-31, 16:12)apersson850 Skrev: Jag visste inte, men jag har vagnen hemma, så jag gick ut och mätte.
Vid sofforna har jag en luftspalt om 60 mm. Vid sängarna är den 40 mm. Min vagn har U-soffa i ena änden och två fasta långbäddar i den andra.

Högst upp under fönstren alltså? Då kan man tänka sig att mina 15 mm är en liten strypare.... Och skitlätt att öka på nån cm på mellanlägget. Många bäckar små med cirkulationen så blir det nog bättre o bättre.
Högst upp på den tunna mellanväggen som leder upp värmeströmmen sitter det en sorts list med en kant som sticker in ungf en cm precis där luften kommer upp. Inte smart, det stör säkert luftströmmen lite grann.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#42
Ja, högst upp. På gaveln sticker sen fönstret in lite ovanför öppningen, så den blir kanske något mindre där. Jag har ju sittgruppen bak.
Men på sidorna är det fullt blås hela vägen.
Svara
#43
(2020-12-31, 22:12)apersson850 Skrev: Ja, högst upp. På gaveln sticker sen fönstret in lite ovanför öppningen, så den blir kanske något mindre där. Jag har ju sittgruppen bak.
Men på sidorna är det fullt blås hela vägen.

Jag presade isär min vägg på ett ställe med milt våld, tyckte det kom lite mer varmluft då. Eller också var det inbillning....
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#44
Luftspalterna är uppbyggda med en skiva som sitter på reglar i min vagn. Sätter man dit tjockare reglar får man större luftspalt. Men det kan förstås bli problem med att få dynorna i sofforna att passa, om man ändrar på det viset.
Men det är säkert något att tänka på när man tittar på vagn. Om man har för avsikt att använda den när det är kallare än +10°C eller så. Jag har ju en tyskbyggd vagn, som av ett antal förståsigpåare anses helt värdelös när det är kallt ute. Men det verkar ändå som om någon tysk frusit någon gång, för vissa för vinterbruk väsentliga saker har de uppenbarligen tänkt på.
Svara
#45
(2021-01-01, 13:01)apersson850 Skrev: Jag har ju en tyskbyggd vagn, som av ett antal förståsigpåare anses helt värdelös när det är kallt ute.

Misstänker att de som påstår att de största tillverkarna gör dåliga husvagnar, aldrig ägt en tysk vagn och att de påståenden till största delen grundar sig på gissningar eller förutfattade meningar. Var och en är salig i sin tro brukar det heta.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#46
Det kommer i alla fall rejält med värme upp vid fönstren, när pannan fått upp farten.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan
Svara
#47
(2021-01-01, 17:01)apersson850 Skrev: Det kommer i alla fall rejält med värme upp vid fönstren, när pannan fått upp farten.

Dina rör o konvektorer blir nog en hel del hetare pga att du kan köra enbart elpatronen på 3 kw vs mina 2 kw.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#48
(2021-01-01, 13:01)apersson850 Skrev: Luftspalterna är uppbyggda med en skiva som sitter på reglar i min vagn. Sätter man dit tjockare reglar får man större luftspalt. Men det kan förstås bli problem med att få dynorna i sofforna att passa, om man ändrar på det viset.
Men det är säkert något att tänka på när man tittar på vagn. Om man har för avsikt att använda den när det är kallare än +10°C eller så. Jag har ju en tyskbyggd vagn, som av ett antal förståsigpåare anses helt värdelös när det är kallt ute. Men det verkar ändå som om någon tysk frusit någon gång, för vissa för vinterbruk väsentliga saker har de uppenbarligen tänkt på.

Eller så använder man samma dynor till båda vagnsbredderna, både 230 och 250 och där man i 250 får sätta in en liten tjockare regel för att fylla ut. Kallas för för produktionstekniska lösningar då man hade problem med ekonomin och begärde sig själva i konkurs under senare delen av 2008.

Samma teknik användes numer även på senare årsmodeller.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#49
Ja, då var de illa ute. Det verkade som om de blivit fartblinda, tyskarna, och konstruerade allt exklusivare och dyrare vagnar, i tron att det alltid skulle finnas kapitalstarka kunder som ville köpa dem. När världsekonomin började dyka försvann de flesta av kunderna som var villiga att betala så mycket för en husvagn.

Men oavsett är reglarna inte så tjocka att de kan kompensera för 20 cm i större bredd på min 250 vagn, jämfört med en 230. Så de gör något annat också, för att få ihop det. I min förra Tabbert, som också var en 250 bred vagn, skickades det med några extra "bäddklossar", som man skulle fylla ut med, då dynorna inte räckte ihop på en bredare vagn. Det var ett annat sätt att kunna ha samma dynor i olika breda vagnar. Kanske, jag tittade inte på någon 230, men tänkbart är det i alla fall.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#50
Jag härjade ju med luftkanalerna vid både "fören o akterfönstret i min Cabby. Skivan till mittensoffan fram var fastskruvad dikt mot framvägen så där var det ju omöjligt för varmluften att stiga uppåt. Flyttade den bakåt och fixade även till de tunna skivorna som ska leda kalluften från golvet till radiatorn. När jag sen provkörde kom det skapligt med varmluft, hurra tänkte jag....
Nyss var jag ute två nätter igen o wildcampade i ca 14 minusgrader. Varmt o skönt. Men det knepiga är att det kommer absolut noll varmluft upp vid framfönstret! Radiatorn går längs hela framväggen, och den blir rejält het. Hela systemet blir ca 60 grader om jag kör länge på enbart 2 kw elpatronen, gjorde det dygnet innan jag stack ut. Med gasolpannan på blir det mkt hetare ändå. När jag stod kvar hemma på elvärmen var det ca 11 minus ute, och då fick jag typ 21 grader i vagnen fast elpatronen o cirkpumpen var igång oavbrutet. Några grader kallare så hade inte 2 kw räckt till. Med gasoltillskott blir rören så heta att mina digitatermometrar ballar ur. Jag kollade förstås framväggen o soffan. Det är hur tydligt som helst fri väg från golvet och upp genom radiatorn. Den är inte full i dammtussar heller. Men absolut ingen varmluft kommer upp den vägen. Mycket irriterande. Det här trotsar naturlagarna. Sad
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)