Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bättre grövre 12 voltsmatning från bil till vagn....
#35
(2020-03-30, 20:03)apersson850 Skrev: Kullke skriver ovan om att man kan ha en glödlampa som "laddningsregulator". Det kan man, men det betyder inte att det är den smartaste lösningen.

Smartast, och billigast, och enklast, och pålitligast, är att ha en kabel med sansad area. Spänningsfallet över kabeln begränsar laddströmmen i början, men påverkar försumbart i slutet.

Är inte 12 kvadrat ganska sansat ändå? Fem meter långa 12 kvadratare skulle knappast funka som startkablar. När jag började funera på det här tänkte jag att jag skulle behöva dra kabeln dubbel eller tom fyrdubbel för att lite drygt 14 volt till batterierna. Men nu vet jag bättre, en kabel för plus o en för minus räcker.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara


Meddelande i denna tråd
RE: Bättre grövre 12 voltsmatning från bil till vagn.... - av Ljusne-Håkan - 2020-03-31, 00:03

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 3 Gäst(er)