Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fortsättning på uppvärmningsteknik
#1
Hur funkar det?


Värmesystemens uppbyggnad/konstruktion i ett Campingfordon.

De fyra system som egentligen är lite alenarådande är Comfortpannor samt pannor ur Compact 3000 serien.

Grunden för dessa system för att leverera värme är via dels Gasol (Lpg) eller El via Elpatron.

För att sprida värmen från värmekällan så finns det ett rörsystem av 22mm aluminiumrör med gummislang vid övergångarna/skarvarna. På vissa meter av dessa rör så sitter det monterat kamflensar som kallas för konvektorer som skall avge den värme som pannan tillverkar i olika effektlägen.

Oavsett panna så är dessa rörsystem konstruerade för ett högsta tryck av 0,05 Mbar (0,5 bar) och skall ha provtryckts vid montage av högst 0,07 Mbar (0,7 bar).

Skarvarna/förbindningarna mellan gummislangarna och aluminiumrören skall utföras med fjäderkopplingar för att kunna expandera och krympa beroende på det som sker i systemet.

Inga slangklammer av skruvtyp skall användas, främst för att deformering av de mjuka aluminiumrören kan uppstå med läckage som följd.

Systemens täthet är beroende av dess montage och det man föreskriver är att alla förbindningar/skarvar med gummiövergångar skall vara tätade/limmade med endera permatex form a gasket 3 eller Loctite 5923.
Dessa produkter motstår temperaturväxlingar och vibrationer samt förblir elastiskt.

Mediet i rörsystemet är en blandning av glykol och vatten som då har en något högre viskositet än enbart vatten därav också en högre kokpunkt. Blandningen bör vara utifrån den lägsta tänkta temperatur som campingfordonet kommer att vistas i, normalt mellan 35-50% glykol av en kvalitet som tillverkaren bestämt.

När det gäller system med aluminium så är det viktigt att inte använda glykol som innehåller nitriter och/eller aminosyror. Det bästa är sedan just det som rekommenderas och i det här fallet så är det alltid ”färdigblandad” glykol som är det bästa. Den innehåller Destillerat vatten som är helt fritt från alla skadliga beståndsdelar.

Typen av Glykol bör vara av Longlife G13 typ (som är nuvarande generation) och den som tillhandahålls av tillverkaren är Röd och skall inte blandas med andra typer. Använder man den så är bytesinntervallen ca 5 år.

För att förmedla effekten från värmekällan så har tillverkan monterat en cirkulationspump och då systemet har ett maxtryck så är det viktigt att cirkulationspumpen är av rätt dimension så den förhindrar stora friktionsförluster/tryckfall i systemet och att den fungera så bra som möjligt. Dom flesta parametrar har tillverkaren tillgodosett genom val av cirkulationspump.

Cirkulationspumpens uppgift är att övervinna de friktionsförluster som uppstår i rören när vattnet till radiatorerna ska fördelas samt även tryck över havet som räknas enligt mvp (meter vattenpelare).

Pumpen bör alltid sitta i framledningen och bör vara en pump med konstanttryckhållning och som ger rätt flöde vid max 1,25 mvp.

I dessa fall så är beräkningen på de valda pumparna med en beräkning utifrån mvp på 1,25 och en kapacitet på max ca 6-700 l/tim, 7-11 l/min för att uppnå en så bra anpassad cirkulation i systemet som möjligt, vilket också ger att trycket i systemet inte överstiger 0,05 Mbar (0,5 bar).

De fyra olika värmesystemen arbetar då med för resp. system olika förutsättningar.

Det första systemet Comfort har då en cirkulationspump monterad på pannans topp i expansionskärlet som ger ca 4-5 l/min med ett varvtal på ca 350 v/min strömförbrukning ca 12 V 0,3 A.

Den sitter också högst i systemet och behöver inte ha samma kapacitet som en som sitter lägre i systemet.

Detta system har i en del fall en Elpatron med cirkulationspump som sitter lägre i systemet vilket då innebär att den pumpen behöver en liten större kapacitet för att övervinna det som är beräknat till mvp 1,25. Vanligt montage är då en som ger ca 11 l/min och som drar ca 230 V 23 W.

De andra systemen är ur Compact serien som har cirkulationspumpar utifrån konstruktionens möjligheter till styrning av cirkulationspumpen, endera där flödet är beräknat mellan 6-15 l/min eller som max ca 700 l/tim, ca 11 l/min där strömförbrukningen ligger på ca 12 V 0,25 -1,9 A för de mekaniska utan styrning och PWM som är elektroniskt styrd har en strömförbrukning på ca 12 V 0,25-1,6 A.

En del har möjlighet för inställning av flödet mellan 1 – 5 där 3 anses vara normalt komfortläge.

I PWM ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Pulsbreddsmodulering ) så sköts hastigheten av elektroniken som då anpassar hastigheten mot inställda programmerade värden (även till denna pump så kan det finnas en reglering mellan 1-5 där 3 är normalläge).

Dessa cirkulationspumpar sitter också väldigt lågt i systemen därför är en högre flödeshastighet viktig för att övervinna den tänkta höjden av mvp 1,25.

I senare generationer av Compact pannan så kan man via displayen ange om man är på högre höjder och att tala om för systemet att ändra sina parametrar för en bättre drift.

I Comfort pannan så sköts systemtemperaturen manuellt via termostatratten mellan 1-7.

I Compact 3000 så sker inställningens av pannans systemtemperatur bakom pannan och den är inställd från leverans till ca 80º i systemtemperatur. Har man önskemål om att sänka denna så får man vrida ner termostaten till ett lägre värde.

I 3010, 3020 så är systemtemperaturen på "upp" till max ca 80º och elektroniken sköter det som för tillfället behövs.

Lite från hjärnkontoret så här i början på året.


Och så är det ju alltid som så, vill någon rätta till något så är ordet fritt...(kan ha glömt något)  Smile
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#2
Jag tycker det var en bra summering.
Möjligen kan vi lägga till en uppmaning att studera hela bruksanvisningen för de senare Alde Compact-modellerna. Det finns en hel del specialfunktioner som man kan ha nytta av. De är lite "dolda" i systemet, med avsikt, förstås, så om man inte läser på är de lätta att missa.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#3
Jag har läst att man inte kan lita alls på att dagens glykolers färg kan visa om den är longlife eller nån annan sort.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
#4
(2020-01-07, 15:01)Ljusne-Håkan Skrev: Jag har läst att man inte kan lita alls på att dagens glykolers färg kan visa om den är longlife eller nån annan sort.

Det är bra att du tar upp det, jag nämnde bara att den tillverkare jag hänvisade till har en Röd G13 av Etylentyp som dom godkänner.

Färgen som sådan är bara en signalfärg, där resp. rekommenderare använder "sin" färg.

Men vanlig kylarglykol Etylen "är vanligast/oftast Blåfärgad" men säger ingenting om kvalitetén, och kan i nödfall blandas med Propylenglykol.

Och hitta en sådan i en husvagn är inte så bra vad jag förstår.

Glykol av Longlife typ Etylen "är vanligast/oftast Röd färgad", OKQ8 har en Gul, Liksom Svedol.

Denna glykol går inte att blanda med annan glykol.

Skall heller inte användas i gamla bilar med kylare mm som innehåller mässing, koppar eller bly.
Svara
#5
De två senaste vagnarna som jag har haft, med Alde Compact, har båda haft blågrön glykol i värmesystemet. Båda har köpts begagnade, så om det varit så från början vet jag inte. Även om jag skulle tro det.
Svara
#6
En skriver:

"Kylarglykol Longlife Gul ger bra och långvarigt korrosions- skydd för de vanligaste metallerna i kylsystem: koppar, tenn, mässing, stål, gjutjärn och aluminium. För bästa korrosionsskydd rekommenderas".

Denna leverantör vänder sig till fordonsägare av större och tyngre fordon där man angiver km i stället för år.

Detta stämmer ju då inte på den generation G13 som inte är bra mot bl a mässing där tillverkaren av radiatorsystem hänvisar till 5 års bytesinnervall..

Men då det är en OEM produkt så kan tillverkaren av dels av motorfordon samt och campingfordon, föreskriva sin egen rekommenderade produkt pga att de har utökat innehållet med tillsatser som är bra för just deras system.

Och att det skiljer mellan en motor och ett radiatorsystem kanske vi förstår.

Kom ju på så där i all hast, att i husbilar så rekomenderar man inte att koppla ihop radiatorsystem med motorsystemet.
Mest för att de har olika tryck samt att det kanske har olika typer av just glykol.

Däremot så rekommenderas att man monterar en värmeväxlare med en separat pump för motorsidan om man vill utnytja något av systemen för att  värma upp det andra.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • yngrot
Svara


Bookmarks

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)