Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Veckans bild 2020
#61
Gissa höjden? Jag har klättrat högdt upp två ggr.    
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, yngrot
Svara
#62
(2020-04-28, 00:04)Ljusne-Håkan Skrev: Gissa höjden? Jag har klättrat högdt upp två ggr.

Min gissning är att masten är 11 meter hög. Jag utgick från att det är ca 1 meter mellan fotstegen på ena sidan. Använder du sele när du klättrar upp i masten?

P.S. Jag har försökt hitta varför det läggs till tecken efter datumet och tiden för uppladdningen av bilagan som inte borde vara där. Så här långt har jag inte hittat felet och har därför lagt ut frågeställningen på MyBB Community forum. Får se om någon har någon idé om vad det är som spökar. I samma veva upptäckte jag även att bilden visas upprätt i Google Chrome, men i Firefox, som jag använder för att se koden i webbläsaren, så är bilden liggande. Bilden blir även liggande i Microsoft Edge. I Opera blir den upprätts som i Google Chrome.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • yngrot
Svara
#63
Kan den vara 10,3 meter?
Svara
#64
(2020-04-28, 10:04)Hagbard Skrev: Kan den vara 10,3 meter?
Det är värre. När båten ligger i sjön lanternan 15 meter ovanför vattnet. På land blir det 16,7 meter. När jag första gången skulle klättra upp kom jag en bit ovanför spridarna o sket knäck, gick ner igen. Tog mig ett par supar, sen vågade jag mig upp hela vägen. Ingen sele eller nåt. När jag är högst upp rusar min idiotpolare upp på båten och tror han är skitrolig när han börjar gunga båten som [censurerat ord]. Skitnära att jag ramlade ner och slog ihjäl mig.

EDIT: tittade förut i surfplattan via BRAVE weblösare, då låg bilden på sidan, nu tittar jag med samma BRAVE i iMacen, då är bilden rättvänd.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, Sokrates
Svara
#65
(2020-04-28, 11:04)Ljusne-Håkan Skrev:
(2020-04-28, 10:04)Hagbard Skrev: Kan den vara 10,3 meter?
Det är värre. När båten ligger i sjön lanternan 15 meter ovanför vattnet. På land blir det 16,7 meter. När jag första gången skulle klättra upp kom jag en bit ovanför spridarna o sket knäck, gick ner igen. Tog mig ett par supar, sen vågade jag mig upp hela vägen. Ingen sele eller nåt. När jag är högst upp rusar min idiotpolare upp på båten och tror han är skitrolig när han börjar gunga båten som [censurerat ord]. Skitnära att jag ramlade ner och slog ihjäl mig.

EDIT: tittade förut i surfplattan via BRAVE weblösare, då låg bilden på sidan, nu tittar jag med samma BRAVE i iMacen, då är bilden rättvänd.

Supar??? trodde du var nykterist  Tongue

Men vad gjorde du med Knäcken???

Varför på sjön när du har Husvagn?  Huh
Svara
#66
(2020-04-28, 11:04)Ljusne-Håkan Skrev: Ingen sele eller nåt. När jag är högst upp rusar min idiotpolare upp på båten och tror han är skitrolig när han börjar gunga båten som [censurerat ord]. Skitnära att jag ramlade ner och slog ihjäl mig.

Hua! Händer det inte att du måste upp i masten ute på sjön när det gungar?

Jordar du masten släppa ner en koppar tamp i vattnet när det åskar?

(2020-04-28, 11:04)Ljusne-Håkan Skrev:
(2020-04-28, 10:04)Hagbard Skrev: Kan den vara 10,3 meter?
Det är värre. När båten ligger i sjön lanternan 15 meter ovanför vattnet. På land blir det 16,7 meter. När jag första gången skulle klättra upp kom jag en bit ovanför spridarna o sket knäck, gick ner igen. Tog mig ett par supar, sen vågade jag mig upp hela vägen. Ingen sele eller nåt. När jag är högst upp rusar min idiotpolare upp på båten och tror han är skitrolig när han börjar gunga båten som [censurerat ord]. Skitnära att jag ramlade ner och slog ihjäl mig.

EDIT: tittade förut i surfplattan via BRAVE weblösare, då låg bilden på sidan, nu tittar jag med samma BRAVE i iMacen, då är bilden rättvänd.

(2020-04-28, 11:04)Hagbard Skrev: Varför på sjön när du har Husvagn?  Huh

Det bästa ur två världar Smile
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
#67
(2020-04-28, 00:04)Ljusne-Håkan Skrev: Gissa höjden? Jag har klättrat högdt upp två ggr.
Ca 15 m Cool
Svara
#68
(2020-04-28, 12:04)JOCKE.F Skrev:
(2020-04-28, 00:04)Ljusne-Håkan Skrev: Gissa höjden? Jag har klättrat högdt upp två ggr.
Ca 15 m CoolNär båten ligger i vattnet är det exakt 15 meter upp till lanternan!
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
#69
(2020-04-28, 12:04)Sokrates Skrev:
(2020-04-28, 11:04)Ljusne-Håkan Skrev: Ingen sele eller nåt. När jag är högst upp rusar min idiotpolare upp på båten och tror han är skitrolig när han börjar gunga båten som [censurerat ord]. Skitnära att jag ramlade ner och slog ihjäl mig.

Hua! Händer det inte att du måste upp i masten ute på sjön när det gungar?

Jordar du masten släppa ner en koppar tamp i vattnet när det åskar?

(2020-04-28, 11:04)Ljusne-Håkan Skrev:
(2020-04-28, 10:04)Hagbard Skrev: Kan den vara 10,3 meter?
Det är värre. När båten ligger i sjön lanternan 15 meter ovanför vattnet. På land blir det 16,7 meter. När jag första gången skulle klättra upp kom jag en bit ovanför spridarna o sket knäck, gick ner igen. Tog mig ett par supar, sen vågade jag mig upp hela vägen. Ingen sele eller nåt. När jag är högst upp rusar min idiotpolare upp på båten och tror han är skitrolig när han börjar gunga båten som [censurerat ord]. Skitnära att jag ramlade ner och slog ihjäl mig.

EDIT: tittade förut i surfplattan via BRAVE weblösare, då låg bilden på sidan, nu tittar jag med samma BRAVE i iMacen, då är bilden rättvänd.

(2020-04-28, 11:04)Hagbard Skrev: Varför på sjön när du har Husvagn?  Huh

Det bästa ur två världar Smile

Sokrates Jordar du masten släppa ner en koppar tamp i vattnet när det åskar?:
Jag har fyra startkabelliknande linor speciellt gjorda för åskväder. Jag sätter en i vardera toppvanten på sidan och i för och akterstaget, de är tre meter långa. Då får jag en sk Farydays bur som leder ner åskan i vattnet. När jag köpte båten hade den en inbyggd åskledare. Masten står på däck (inte genomgående som på en del båtar) frånmmasten gick en grov kabel ner genom toautrymmet och ut genom skrovet där den var jordet i den mins sagt enorma gjutjärnskölen. Jag funderade o läste mkt om det där, till slut tog jag bort den kabeln med tanken att jag inte ville leda blixtströmmen invändigt genom båten öht samt att kanske kabeln kan bli så het att den bränner hål i skrovet så vatten sprutar in. Jag har läst nåt om att segelbåtar med genomgående mast, då står masten på kölen, har vid åsknedslag bränt ett så stort hål i botten att båten sjunkit på nån minut.Bättre då att leda strömmen på utsidan har jag tänkt. Men då gäggelr det ju att ha satt ut släpkablarna först. Åska är otäckt som [censurerat ord] på havet, än värre med en 16 meter hög mast. På försomrarna blir det ofta svart o åska inåt land, men ut till "våra" öar kommer den aldrig då. På sensommaren när havet är uppvärmt drar den ut långt över havet desto lättare. Man får en väldig känsla o koll på det där när man varit ute på havet så mycket som jag.

Hagbard; Varför på sjön när du har Husvagn? 
De flesta som känner mig säger tvärtom; Hur [censurerat ord] kan du åka runt med husvagn när du har segelbåt? Jag har haft båt i över 30 år, husvagn har kommit lite på sidan nu på slutet. Det är konstigt nog en stor motsatssituation med segling vs husvagn, många med båtar ser husvagnar som nåt sopigt och förnedrande. Och de med husvagn eller motorbåt säger att det är omöjligt att fatta vad alla "snören" är till för... Tycker att man måste välja antingen det ena eller andra. Så länge man har råd och orkar är det bäst med bägge enligt mig. Sommaren 2018 när det var 33 grader och brann överallt var den första sommaren jag nånsin lämnat båten på land, och det var ju en pina. När det är så varm är det död och pina i en husvagn jmf med att komma ut på havet. Sen seglingen i sig självt, det är nåt annat högre stående väsen som ingen som inte seglar själv fattar, allra minst dom som har motorbåtar med enbart motor. För dom är båtlivet att så fort som möjligt åka ut tll en ö, sen sätta igång att grilla och supa där i några dar. Motorbåtsgubbarna frågar alltid mig; "Vart ska du?".... "Jag ska segla" säger jag... "Ja men vart ska du då" frågar dom igen... Utan att skämta går det inte att få dom att fatta att jag ska segla för seglandets skull. Ofta sticker jag ut ensam och seglar rätt ut några timmar, kliver aldrig iland nånstans, kanske vänder jag o seglar hem sent på kvällen. Det där fattar dom aldrig, inte dom som åker bil på land heller. Bilar och motorbåtar använder man för att fort som satans ta sig nånstans så man sätta igång att supa.Jag åker ut ur hamnen för motor, sätter autopiloten mot vinden och drar upp seglen, sen seglar jag, oftast på autopilot. Jag kan sitta på fördäck, eller gå ner o fixa mat samtidigt som jag glider genom vattnet utan varken oväsen eller avgaser. Lägger jag till nånstans har jag hemmet med mig, lika som med husvagnen.
En sån Vagabond 31 som min båt har många seglat jorden runt med. En vet jag var till Antarktis till och med (Vansinne)

Här seglar jag o dottern i lätt medvind. 

Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, Sokrates, yngrot
Svara
#70
Imponerande!

Intressant att din Vagabond 31 och Cabbyn båda är byggda med sandwichteknik.

Vagabonden är byggd i sandwichkonstruktion i däck och fribord och som distansmaterial används vanligtvis divinycell. Kölen är en utanpåliggande järnköl.
(sv.wikipedia.org - Vagabond 31)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)