Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alde Comfort 29xx
#1
Har skrivit mycket om Primus och tänker nu ägna mig lite åt Aldes Comfortpannor.

Aldes Comfortpannor anser jag vara de bästa genom tiderna för en ambulerande campingvagn, smidiga, lätta, bra teknik och framförallt driftsäka.

Mer kommer inom kort...  Smile
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#2
(2019-12-23, 17:12)Hagbard Skrev: Har skrivit mycket om Primus och tänker nu ägna mig lite åt Aldes Comfortpannor.

Aldes Comfortpannor anser jag vara de bästa genom tiderna för en ambulerande campingvagn, smidiga, lätta, bra teknik och framförallt driftsäka.

Mer kommer inom kort...  Smile
Hear, hear!
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#3
Hur var det med 230voltsrelänas 12 volts strömåtgång på fricamping? Det står om åtgången i manualen, det kan tömma battrietnpåmtre dygn, men inte hur man undviker den? Men jag antar att man spar den strömmen vid gasoluppvärmning genom att ställa elpatronens effektväljare på noll?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#4
(2019-12-25, 18:12)Ljusne-Håkan Skrev: Hur var det med 230voltsrelänas 12 volts strömåtgång på fricamping? Det står om åtgången i manualen, det kan tömma battrietnpåmtre dygn, men inte hur man undviker den? Men jag antar att man spar den strömmen vid gasoluppvärmning genom att ställa elpatronens effektväljare på noll?

En del som provat det och hoppats att det skulle funka som "Fjällkoppling", men kruxet var att är man borta runt en vecka så kan det tömma Batteriet. Och det upptäckte då en del i fjällen så det var inte bra.

Allså om man ställer huvudbrytaren i "Caravan" läge utan att ha 230 V sladden i (alltså strömlös från 230 V) och ställer pannans knappar på 230V cirkulationspump och knappen för Elpatron i 2000W läget så drar man reläerna  för både Cirk. pump och 2000W. och så står det då i en vecka eller så länge Batteriet klarar av det sen är det tomt och ingenting fungerar när 230 V kabeln ansluts.

Det är detta som hänt och som man varnar för.

Vill man ha möjlighet till start av pannan/Elpatron utan att någon "går in" i vagnen så får man skaffa en liten Mascotladdare 12V som man ansluter till ett 230 V uttag i vagnen och den andra delen (12V) till pannans intag för 12V (uppe till höger oavanför knapparna på pannan). Sedan så slår man till knappen för Cirk. pumpen 230V och Elpatronen 2000W och ser till så huvudbrytaren står i mellenläget alltså helt avslagen samt att termostaten är påslagen och inställd för önskad temperatur.

Med detta så fungerar det sedan att då "någon" kopplar in 230V kabeln i vagnen så dar Elpatronerna på och sköter sig själv tills man kommer fram.

Den enda möjlighet man har att få värme via Fjällkoppling är alltid via Elptron aldrig via Gasolpannan.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#5
(2019-12-25, 20:12)Hagbard Skrev:
(2019-12-25, 18:12)Ljusne-Håkan Skrev: Hur var det med 230voltsrelänas 12 volts strömåtgång på fricamping? Det står om åtgången i manualen, det kan tömma battrietnpåmtre dygn, men inte hur man undviker den? Men jag antar att man spar den strömmen vid gasoluppvärmning genom att ställa elpatronens effektväljare på noll?

En del som provat det och hoppats att det skulle funka som "Fjällkoppling", men kruxet var att är man borta runt en vecka så kan det tömma Batteriet. Och det upptäckte då en del i fjällen så det var inte bra.

Allså om man ställer huvudbrytaren i "Caravan" läge utan att ha 230 V sladden i (alltså strömlös från 230 V) och ställer pannans knappar på 230V cirkulationspump och knappen för Elpatron i 2000W läget så drar man reläerna  för både Cirk. pump och 2000W. och så står det då i en vecka eller så länge Batteriet klarar av det sen är det tomt och ingenting fungerar när 230 V kabeln ansluts.

Det är detta som hänt och som man varnar för.

Vill man ha möjlighet till start av pannan/Elpatron utan att någon "går in" i vagnen så får man skaffa en liten Mascotladdare 12V som man ansluter till ett 230 V uttag i vagnen och den andra delen (12V) till pannans intag för 12V (uppe till höger oavanför knapparna på pannan). Sedan så slår man till knappen för Cirk. pumpen 230V och Elpatronen 2000W och ser till så huvudbrytaren står i mellenläget alltså helt avslagen samt att termostaten är påslagen och inställd för önskad temperatur.

Med detta så fungerar det sedan att då "någon" kopplar in 230V kabeln i vagnen så dar Elpatronerna på och sköter sig själv tills man kommer fram.

Den enda möjlighet man har att få värme via Fjällkoppling är alltid via Elptron aldrig via Gasolpannan.
Ok, men det var ju nåt helt annat jag undrade över; det var om reläna inte drar nån ström med effektväljaren på noll?
Vi fricampar typ alltid o värmer med gasol. Elpatron använder vi ju aldrig när vi står utan ström. Och den enda cirkpumpen i denna vagn är 12 voltaren.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#6
(2019-12-26, 05:12)Ljusne-Håkan Skrev:
(2019-12-25, 20:12)Hagbard Skrev:
(2019-12-25, 18:12)Ljusne-Håkan Skrev: Hur var det med 230voltsrelänas 12 volts strömåtgång på fricamping? Det står om åtgången i manualen, det kan tömma battrietnpåmtre dygn, men inte hur man undviker den? Men jag antar att man spar den strömmen vid gasoluppvärmning genom att ställa elpatronens effektväljare på noll?

Ok, men det var ju nåt helt annat jag undrade över; det var om reläna inte drar nån ström med effektväljaren på noll?
Vi fricampar typ alltid o värmer med gasol. Elpatron använder vi ju aldrig när vi står utan ström. Och den enda cirkpumpen i denna vagn är 12 voltaren.

Står knappen för Elpatron står på 0 (mellanläget) och knappen för Cirk. pump på 12V så skall inte reläerna dra när du "inte" har 230V kopplat.

Men vi lärde oss i din förra tråd att läcker beredaren och det rinner ner till Elpatron så kan det bli andra felorsaker som gör att reläerna drar.

Men byte du ut Elpatron vid servicen nu och fick en utan Cirk. pump?

Har du den gamla kvar och dom satte in en ny reläbrygga så har du ju en Cirk. pump på den. Är då knappen intryckt på överkryssat "T" (inte på 12V) så matar det fram till reläet för 230V cir. pump oavsett om du har 230V eller inte. Under förutsättning att huvudbrytaren är tillsagen på "Caravan", i detta läge så kopplar den ur Termostaten.

Är du ute i skogen och bara använder gasol så skall knapparna stå uppifrån och ner:

12V (knappen nedtryckt till vänster, 12V cirk. pump inkopplad).
T (knappen nedtryckt till vänster, värmen styrs av termostaten, pannans temperatur styrs av vredet på pannan).
0 (knappen i mittenläget, inget är påslaget).

När jag satt och tittade i instruktionsboken för din vagn 1989 så slog det mig att du måste ha en tidig 1989 (eller en 1988 som är såld som 1989) som då har samma panna som 1988 den med tre knappar på fronten. 1989 års modell skall enligt instruktionsboken ha den senare 2921 pannan med 4 knappar i fronten. Och är det så så kan du hämta den här så vi bättre vet vad vi talar om.

https://www1.cabbycenterkristinehamn.se/...201988.pdf
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#7
När jag satt och tittade i instruktionsboken för din vagn 1989 så slog det mig att du måste ha en tidig 1989 (eller en 1988 som är såld som 1989) som då har samma panna som 1988 den med tre knappar på fronten. 1989 års modell skall enligt instruktionsboken ha den senare 2921 pannan med 4 knappar i fronten. Och är det så så kan du hämta den här så vi bättre vet vad vi talar om.

https://www1.cabbycenterkristinehamn.se/...201988.pdf

Kollade regnumret på Transportstyrelsens app, o mycket riktigt, där står:
Fordonsår 1988
I trafik första gången 1989-04-24. 

Tror jag fått 1989 från annonsen där det kallades en 89.. Eller bara lite gaggighet...

Den har bara tre knappar.

Elpatronen byttes inte nu på Nibos service, den var enligt dom helt hel, annars skulle jordfelsbrytaren löst ur efter en natts körning.
jag sa till i förväg att om elpatronen skulle vara slut så byt den till en ny UTAN cirkpump, det blir ju billigare, samt att livslängden på 230-voltspumparna inte är så bra.
När jag sen hämtade den sa han att han INTE kopplat in den trasiga 230 voltspumpen igen, då dom kunde vara "luriga" och ge problem om dom redan var kassa. Har sett att det även finns kretskort med bara två reläer om man inte vill orginal 230 voltspump, men det jag fick nu var nog ett med tre reläer.
Jag har dessutom en liten 230 volts villapump liggandes sen flera år, anpassad för att sitta i en husvagn. Kanske jag sätter i den, men det känns inte nödvändigt egentligen. Ska jag koppla in o använda den nån gång får den väl snurra kontinuerligt utan termostatstyrning. Den är nästan ljudlös; en Grundfos Type UPS 21-40 F. Jag tror det går att reglara farten på den i tre steg; 750, 1200 och 1850 varv. på skylten står det n(min-1) ovanför siffrorna. Vad det nu betyder.
Pumpen väger ju nåt kilo också, kanske onödigt att släpa på, jag har aldrig fattat om värmen skulle bli bättre eller inte med 230 voltspump jmf med 12voltaren.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 4 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#8
Texten betyder n*min^-1, alltså varv (n) per minut. 1/x blir samma som x^-1.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#9
(2020-01-01, 16:01)apersson850 Skrev: Texten betyder n*min^-1, alltså varv (n) per minut. 1/x blir samma som x^-1.
Aha, jag anade det....
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara


Bookmarks

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)