Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Byta kylskåpselement, klart. Men automattändningen paj...
#21
Sedan innan du monterar allt så dammsuger du och gör fint där bakom.

s bara till så avgasstosen pekar åt rätt håll innan du stänger allt.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#22
Helvete vad den satt. Gick inte att dra upp den utan göra viss åverkan på höljet. Kylen allt längre ut på golvet....
Nästa lika trögt att få i den nya. Men sitter den där. [censurerat ord] yeah.[Bild: f9f03721ac6aaff4556712de2d2d3db9.jpg][Bild: b537354f059eec2c550671efa3ad6d31.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#23
Fick tom både bort och tillbaka metallklämman. Boree skaffa alutejp att täta runt det jag knövlat till. Annars försvinner nog en del värme ut den vägen...

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#24
Var hittar man alutejp? Behöver det på fler ställen för att få ihop allt bra.
Edit både Biltema o Jula har ser jag

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#25
Tools på blötängarna borde ha.

Men det borde ÖoB också ha

Om inte CooP har på E-center.
Svara
#26
Men nu är det bara att få dit allt igen....

Du har varit duktig.....

[Bild: u1roGA2.jpg]
Svara
#27
Nya kabeln räckte hela vägen, o hade exakt rät kabelskor, så jag slipper skarva den.
Nu blir det rast tills jag hittar tejpen.
Hoppas det var patronen nu bara, jag har inte mätt om det är avbrott i den gamla.[Bild: d98e611a86ef56fe8e56a653ba753bce.jpg][Bild: 3b222827816e85d8a42f2a87b784c402.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, Sokrates
Svara
#28
Fick diverse tejper av gitarr o campingpolaren Micke Hult. Runt kylskåpet sitter isoleringsskivor mm på ett otroligt rappligt sätt, så det här kylskåpet är inget man bara smackar dit som en byrålåda.
Men nu är jag en bit på väg, få se om jag hinner klart idag.
Proppade igen hålen ut o värmde upp baksidan rejält o torkade med t doja så fäste Tesa alutejpen bra.
Har även mätt upp den gamla patronen, och det mkt riktigt avbrott i den.
PS är det plusjord på skåpens 12voltsdel? Eller kör dom med svart jord o blå minus? [Bild: a45dba3fd8147036cc415875552bd819.jpg][Bild: ff914cdfd629a22d5e2d72dd17f14e58.jpg][Bild: 8311f6d477fadc2c0d901ccfd26cb381.jpg][Bild: f3c4d3ebd084101d4c022c3c32d9ab17.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#29
(2019-12-10, 17:12)Ljusne-Håkan Skrev: PS är det plusjord på skåpens 12voltsdel? Eller kör dom med svart jord o blå minus? Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk


Det skiljer på 12V sytem och tillverkare.

Cabby använder Röd som plus och Svart som jord. Kan också använda lila som matning efter säkring (t ex Kylskåpet).

Såg nu på elschemat till din vagn så använder dom blå som plus både från vagn och Bil till kylskåpet.

Polar använder andra färger som exempel.

I 230V system så är färgerna på kablarna bestämda av en masa regler.

Fas kan vara svart, brun eller grå (eller svart/vit).
Nolla är alltid Blå.
Jord är alltid gulgrön

Såg nu på en tidigare bild du la upp om det är den nya kabeln med två Bruna och en gul/grön.
Gul/Gröna är jord och dom två Bruna går till värmepatron och det spelar ingen roll hur dom sitter bara dom sitter i kopplingsstycket som dom satt tidigare.

Brukar vara bra att ta en bild innan man kopplar bort det gamla så vet man hur det nya skall sitta.

Utgår då................................
(I ditt fall när det gäller värmekabeln till kylskåpet så är det två ledningar en svart och en blå.
Svarta är fas fram och Blå är nolla fram.)

Kylskåpet jordas vid kopplingskontaketn om du tittar efter.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#30
Nya patronens kabel var ju exakt i längd, så jag behövde aldrig skarva nåt. Nu har jag fått ihop både kylskåp o allt runt ikring. Patronen tar sina 130 watt som den ska och efter att ha varit igång kanske sex timmar nyss, hade jag 0,1 minus i skåpet. Vred då ner termostaten lite och hör det där snygga klickandet. Det funkar som det ska! Egentligen helt otroligt att ett 30 år gammalt kylskåp kan fungera?!?!
På blderna syns de två supertysta datafläktar jag satt dit för två (?) år sen från utsidan fast på insidan gallret, funkar kalas. Och man ser även min fläktströmbrytare av märket Sport från OKQ8 med äkte Cabby lådknapp som jag bärgade från förra Cabbyn.

Nu har jag på kort tid gjort tre ganska krångliga reparationer utan att gå bet. Tackar speciellt Hagbard förstås för alla goda råd och pepp. Smile Smile Smile

[Bild: c6d07caebc678a461a6916ca1029a314.jpg][Bild: 9ee2edc8895f02a64a767d904195ca75.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)