Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Batteriladdare
#1
Min gamla laddare i husvagnen har gett upp och behöver införskaffa en ny. Tar gärna emot tips på lämplig laddare som funkar bra tillsammans med solcell. Har funderat på en CTEK MXS 10, är det ett bra val eller overkill.
Svara
#2
(2019-10-09, 23:10)BEAN Skrev: Min gamla laddare i husvagnen har gett upp och behöver införskaffa en ny. Tar gärna emot tips på lämplig laddare som funkar bra tillsammans med solcell. Har funderat på en CTEK MXS 10, är det ett bra val eller overkill.

Normalt har man en laddare som ger ca 10% av batteristorleken.

Och att ha både solcell och annan laddare igång samtidigt är inte attt rekomendera då det brukar torka ur batteriet så man får sulfateringsproblem.

Vil man ha två laddkällor inkopplat samtidigt så bör det sitta en separerare som väljer bästa laddkälla så inte båda ligger och trycker, typ ctek Dual.
Eller att man helt mauelt själv väljer vilken källa som skall vara inkopplad.

När man är i vagnen 230V via laddare.

När man inte är i vagnen via solcell som då ser till så allt är bra tills man kommer igen.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • BEAN, LMC400, Sokrates
Svara
#3
(2019-10-10, 08:10)Hagbard Skrev:
(2019-10-09, 23:10)BEAN Skrev: Min gamla laddare i husvagnen har gett upp och behöver införskaffa en ny. Tar gärna emot tips på lämplig laddare som funkar bra tillsammans med solcell. Har funderat på en CTEK MXS 10, är det ett bra val eller overkill.

Normalt har man en laddare som ger ca 10% av batteristorleken.

Och att ha både solcell och annan laddare igång samtidigt är inte attt rekomendera då det brukar torka ur batteriet så man får sulfateringsproblem.

Vil man ha två laddkällor inkopplat samtidigt så bör det sitta en separerare som väljer bästa laddkälla så inte båda ligger och trycker, typ ctek Dual.
Eller att man helt mauelt själv väljer vilken källa som skall vara inkopplad.

När man är i vagnen 230V via laddare.

När man inte är i vagnen via solcell som då ser till så allt är bra tills man kommer igen.
Det finns en form av separerare så de laddar inte samtidigt. Det var så jag upptäckte att inte laddaren fungerade utan solcellen jobbade även när man låg på 220.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig BEAN för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#4
Hm... I båten har det funkat med CTEK 25 amp och solcell samtidigt i 23 år. Behöver aldrig fylla på batterivatten. Både solcellsregulatorn och CTEKen känner ju av om det går åt ström. Är det full spänning slår bägge ifrån. Är det nån liten ledlampa som slås på en stund kanske solcellsregulatorn är den som först slår till, är det fler grejer som drar mer så sätter även CTEKen igång.
I husvagnen har jag en 15 amp CTEK och en 50 watts solcell. Solcellen har jag inne i vagnen o ställer ut den mot solen om vi wildcampar nån längre stund nånstans. Oftast är den inkopplad även när den ligger i skuggan under sängen.
Jag har ju varit med i båtklubbar i massor av år, och typ alla bobåtar har både solceller plus en laddare, ofta CTEK, har faktiskt aldrig hört om någon som haft problem med att solcellen skulle störa den andra laddaren.
Det kan ju vara så att 230voltladdaren har en gräns vid tex 13,8 volt, sjunker spänningen under där så börjar den ladda. Och solcellsregulatorn kanske har samma gräns högre, vid 14 volt. Är det då en mindre förbrukare som sänker spänningen under 14 volt slår först solcellsladdningen igång. Är det 100 watts panel eller mer räcker det för att ladda tillbaks det man drar ur en solig dag. Blir det natt o man drar ur lika mycket kommer även 230 voltladdaren att mata i ström.
En solig dag när man dragit ur rejält utan laddning hjälps nog både solcell o laddare åt att fylla batteritanken.
Fast ger solcellen en mkt högre spänning kanske den lurar 230 voltsladdaren att det är fullt i batterierna? Blir det så borde det räcka med en brytare på kabeln från solcellen, så man kan slå av den när man står "på elstolpe". 230-voltsladdaren kan vara inkopplad hela tiden oavsett om vagnen är ansluten till nätet.
På CTEK ser man ju på lamporna om den laddar eller inte. Den jag har låter en del också den första timmen man laddar när man varit utan laddning ett par dagar.

Vilket som har både jag o alla jag känner bra erfarenhet av CTEK. 10 amp räcker nog väldigt långt.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • BEAN, Sokrates
Svara


Bookmarks

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)