Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nya EU-regler för drönare
#1
Från och med den 1 juli 2020 gäller nya EU-gemensamma regler för drönare.

De största förändringarna innebär i korthet:

– För drönare upp till 25 kg krävs inga tillstånd från Transportstyrelsen så länge man flyger inom synhåll, max 120 meter över marken och inte över människor (i de nuvarande reglerna gäller att man måste söka tillstånd för alla drönare över 7 kg). Dessa drönare omfattas av den öppna kategorin. Däremot kan tillstånd från andra krävas, som från Lantmäteriet för spridningstillstånd av bild och film eller från närmsta flygplats för flygning inom kontrollzon.

– För drönare över 25 kg, och/eller som vill flyga utom synhåll, högre än 120 meter och i närheten av människor måste söka tillstånd hos Transportstyrelsen. Dessa drönare omfattas av antingen den specifika eller certifierade kategorin.

– Nya krav på kompetens, både teoretisk och praktisk utbildning, som en drönaroperatör måste ha för att få flyga med drönare.

– Nya krav på registrering av drönaroperatörer av nästan alla drönare. Detta kommer att ske genom att man registrerar sitt personnummer, namn och adress hos Transportstyrelsen.

– En enskild drönare ska kunna identifieras på avstånd. Det ska gå att fastställa drönarens geografiska position, höjd, hastighet och flygväg. Kommande drönare kommer att vara utrustade med en sändare som skickar information om vem som äger den, vilket gör att vem som helst med mobiltelefon kommer kunna se vem som är ägaren.

(www.fotosidan.se - Nya EU-regler för drönare)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Månsson, yngrot
Svara
#2
(2019-08-04, 22:08)Sokrates Skrev: Från och med den 1 juli 2020 gäller nya EU-gemensamma regler för drönare.

– För drönare över 25 kg, och/eller som vill flyga utom synhåll, högre än 120 meter och i närheten av människor måste söka tillstånd hos Transportstyrelsen. Dessa drönare omfattas av antingen den specifika eller certifierade kategorin.

– Nya krav på kompetens, både teoretisk och praktisk utbildning, som en drönaroperatör måste ha för att få flyga med drönare.

– Nya krav på registrering av drönaroperatörer av nästan alla drönare. Detta kommer att ske genom att man registrerar sitt personnummer, namn och adress hos Transportstyrelsen.

Då får man snart gå en utbildning då.
Eller så får jag flyga tills de nya reglerna kommer.


[Bild: d012890f4e362577d74ca8ae4bfb26ac.jpg]
http://manssonslatadagar.blogspot.se/  - https://www.instagram.com/manssonslatadagar/
- Cabby, 650+, F3, 2008 - Opel Insignia Country Tourer ,480 Nm, 2018 - Skåne -
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Månsson för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#3
(2019-08-06, 14:08)Månsson Skrev:
(2019-08-04, 22:08)Sokrates Skrev: Från och med den 1 juli 2020 gäller nya EU-gemensamma regler för drönare.

– För drönare över 25 kg, och/eller som vill flyga utom synhåll, högre än 120 meter och i närheten av människor måste söka tillstånd hos Transportstyrelsen. Dessa drönare omfattas av antingen den specifika eller certifierade kategorin.

– Nya krav på kompetens, både teoretisk och praktisk utbildning, som en drönaroperatör måste ha för att få flyga med drönare.

– Nya krav på registrering av drönaroperatörer av nästan alla drönare. Detta kommer att ske genom att man registrerar sitt personnummer, namn och adress hos Transportstyrelsen.

Då får man snart gå en utbildning då.
Eller så får jag flyga tills de nya reglerna kommer.


[Bild: d012890f4e362577d74ca8ae4bfb26ac.jpg]

Reglerna ser ut att lämna en del utrymme för tolkning om man läser texten som Sokrates refererar till.
Förmodligen vill de (med all rätt) ha bort den typen av drönarpiloter som kör över grannens staket för att ta foton på när dottern ligger och solar och den typen av verksamhet.
Dessutom är det väl inte ofta de är så tunga som 25 kg. Då är det naturligtvis jobbigt om en sån pjäs kapsejsar och störtar ner i lördagsgroggen

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Weinsberg 550 QDK 2012. Utgår från Kristianstadstrakten.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Månsson, Sokrates, yngrot
Svara


Bookmarks

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)