Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kolosförgiftning före 1994?
#1
Frun satte o läste nåt i mobilen om att folk dött på natten i husvagnar pga koloxidförgiftning från gasolapparater som varit brinnande på natten. Och risken skulle vara större i vagnar före 1994, kraven på vagnarna skulle ga skärpts då.
Jag läste aldrig själv det där, hon surfade vidare till nåt annat. Men som jag fattade så hade folk dött av att avgaserna kom in i vagnen, antimgen då från värmaren eller kylens gasollåga. En del gamla vagnar släpper väl ut värmen från kylens gasollåga inne i vagnen, verkar ju vansinnigt om det stämmer.
Undrar hur exakt det gått till när folk dött. Och vad ändrades i bestämmelserna för gasolgrejerna 1994?

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#2
(2019-06-25, 21:06)Ljusne-Håkan Skrev: Frun satte o läste nåt i mobilen om att folk dött på natten i husvagnar pga koloxidförgiftning från gasolapparater som varit brinnande på natten. Och risken skulle vara större i vagnar före 1994, kraven på vagnarna skulle ga skärpts då.
Jag läste aldrig själv det där, hon surfade vidare till nåt annat. Men som jag fattade så hade folk dött av att avgaserna kom in i vagnen, antimgen då från värmaren eller kylens gasollåga. En del gamla vagnar släpper väl ut värmen från kylens gasollåga inne i vagnen, verkar ju vansinnigt om det stämmer.
Undrar hur exakt det gått till när folk dött. Och vad ändrades i bestämmelserna för gasolgrejerna 1994?

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk

Solifer i ett nötskal... Smile

De däröver ville ta tillvara på värman så det fanns en lucka ovanför kylen som gläntades på så värmen gick in i vagnen och lite annat också kanske...  Huh
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#3
(2019-06-27, 18:06)Hagbard Skrev:
(2019-06-25, 21:06)Ljusne-Håkan Skrev: Frun satte o läste nåt i mobilen om att folk dött på natten i husvagnar pga koloxidförgiftning från gasolapparater som varit brinnande på natten. Och risken skulle vara större i vagnar före 1994, kraven på vagnarna skulle ga skärpts då.
Jag läste aldrig själv det där, hon surfade vidare till nåt annat. Men som jag fattade så hade folk dött av att avgaserna kom in i vagnen, antimgen då från värmaren eller kylens gasollåga. En del gamla vagnar släpper väl ut värmen från kylens gasollåga inne i vagnen, verkar ju vansinnigt om det stämmer.
Undrar hur exakt det gått till när folk dött. Och vad ändrades i bestämmelserna för gasolgrejerna 1994?

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk

Solifer i ett nötskal... Smile

De däröver ville ta tillvara på värman så det fanns en lucka ovanför kylen som gläntades på så värmen gick in i vagnen och lite annat också kanske...  Huh
En del äldre Solifer har bara ett galler på utsidan till kylen, det undre där man tar in luft till brännaren, och enda vägen ut för rökgaserna är in i vagnen? Det borde väk vara farligt som [censurerat ord] även om gasolen är ett väldigt rent bränsle. Samt väldigg korkat sommartid när deg ändå blir stekhett i vagnen. Om det var så, och det blev olagligt är det ju inte konstigt
. Men så hade väl inte Solifer ända fram till 94?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara


Bookmarks

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)