Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Långe Jan jävlas o slocknar.
#1
Vintercampade nyss, vaknade kl 04 av att jag frös. Pannan slocknat, startade om den o den brann fint en stund, sen var det lika igen. Nästa gång brann den fyra timmar innan den slocknade.

1. Först bytte jag till ny reduceringsventil, såg efteråt att den nya var märkt med "bara" 29 mbar, pannan o den gamla regulatorn är märkta 30 mbar... Om det gjorde nån skillnad såg jag inte. Sprayade även de små kablarnas kabelskor med elektronikspray.
När jag höjde o sänkte panntermostaten och stora brännaren slår till så ser det ut som, svårt att se, att pilotlågan blir svag när stora brännaren är igång. Då fullfart hade nålen på mätaren en tendens att vandra mot det vita fältet, och även när bara pilotlågan brann så stod nålen inte riktigt längst till höger.

2. Hämtade 40 kilos kompressor på båtklubben o baxade hem, och blåste på brännaren genom titthålet. Efter det tyckte jag att lågan blev märkbart bättre, husvagnsmannen jublade och baxade tillbaka kompressorn till båtklubben. På ungf 3an på termostatratten brann den snällt i två timmar när jag var till stan, men när jag sen kom hem o körde lite på max o mindre om vart annat så hade den plötsligt slocknat igen. Hur mätaren uppförde sig hann jag inte se. Samma sak hände en eller två ggr till. Gav upp för kvällen.

3. I morse var jag igång tidigt o testade. Märkte att pilotlågan brann "nervösare" när tittglaset var borta än om jag tryckte dit det med fingret så det blev tätt. Sen bytte jag tillbaka till den gamla 30 mbar regulatorn. Såg knappast nån skillnad.

4. For efter kompressorn o torterade ryggen lite mysigt igen. Nu både blåste jag in genom titthålet och tog även lös den högra kopparledningen o blåste hårt i den flera ggr. Det har fixat lågan en gång tidigare för mig, och har googlat fram nån tråd där samma blåsning fått igång en Långe Jans dåliga pilotlåga. Efter flera blåsningar i både titthål o rör satte jag ihop allt igen och nu har det funkat perfekt i ett par timmar. Nålen står ändå inte helt dikt till höger på det gröna, om den gjort det förut kommer jag inte ihåg. Men pilotlågan ser fin ut och nålen sjunker inte när jag slår igång huvudbrännaren som den gjorde innan jag började blåsa rent. Men det känns ändå lite opålitligt...

Finns det nåt mer en amatör kan kolla? Ev dålig jordning till pannan från batterierna?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#2
Blåste i det tunna röret till höger.[Bild: 71dfb2c4359367188023383c8ddb3f85.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#3
Har du kontrollerat att sparlågan når "Termoelementet"?

Vid dålig kontakt så alstrat inte termoelementet tillräcklig ström som kan hålla uppe ventilen till pannan.

Tändsäkringen fungerar som så att den alstrar en ström som håller magnetventilen öppen. Är strömmen för svag eller ingen alls så stänger magnetventilen och pannan slocknar, en säkerhetsåtgärd.

Kan vara, brukar var. 

Endera dålig termoelement eller dåligt justerat mot Pilot lågan.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#4
Pilotlågan når termoelementet bra det lilla jag fattar. När jag höjde panntermostaten innan flertalet tryckluftsblåsningar smög mätarnålen iväg en bit mot det vita, och förstås in på det vita när jag inte såg det såg det. Det var väl på högfartsläget den slocknade. Men idag har den gått fint på gasolen hela dan. Jag öppnade takluckan lite o höjde rumstermostaten o satte panntermostaten ganska lågt, dä växlade den ganska ofta mellan min o max. Nu känns det hyfsat säkert ändå. Jag drog även en extra jordkabel till pannan, det hade jag problem med å min förra Cabby.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#5
Säg den glädje som varar? I går tog jag mig en winterwildcampingtur till Gävle för att sova i waffen där o fylla gasol dan efter. När jag kom ner o gick in på Willys så hade det slocknat igen. [censurerat ord]. Startade om o in o handlade. När jag kom ut hade det slocknat igen! Sen knepigt nog brann den perfekt hela natten, jag stod vid Erikshjälpen. Den fortsatte brinna bra sen även när jag körde omkring o mötte lastbilar.
Idag fyllde jag gasol, sen susade jag iväg ca 13 km till Valbo där det finns två husvagnsfirmor med verkstäder, tänkte höra med bägge om pannan. Men på den första, Caravan & Marin så fick jag direkt lämna vagnen, verkstadschefen Anders skulle fixa den. Som jag gjort o blåst var "vansinne" sa han Smile Då blåser man packningar bara. Han skulle plocka isär den o ta ur brännarna o killa termoelementet sen skulle den väl vara som ny, ungf 2000 - 2500 skulle det kosta, det tyckte jag var billigt ändå. O klar om några dar. Sen funkar den väl perfekt i många år.
De hade kanske anings lågsäsong så här års, annars hade de nog inte haft tid så där hux flux. Smart av mig att bara åka dit utan att ringa o tjafsa först...
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#6
(2019-02-18, 23:02)Ljusne-Håkan Skrev: Säg den glädje som varar? I går tog jag mig en winterwildcampingtur till Gävle för att sova i waffen där o fylla gasol dan efter. När jag kom ner o gick in på Willys så hade det slocknat igen. [censurerat ord]. Startade om o in o handlade. När jag kom ut hade det slocknat igen! Sen knepigt nog brann den perfekt hela natten, jag stod vid Erikshjälpen. Den fortsatte brinna bra sen även när jag körde omkring o mötte lastbilar.
Idag fyllde jag gasol, sen susade jag iväg ca 13 km till Valbo där det finns två husvagnsfirmor med verkstäder, tänkte höra med bägge om pannan. Men på den första, Caravan & Marin så fick jag direkt lämna vagnen, verkstadschefen Anders skulle fixa den. Som jag gjort o blåst var "vansinne" sa han Smile Då blåser man packningar bara. Han skulle plocka isär den o ta ur brännarna o killa termoelementet sen skulle den väl vara som ny, ungf 2000 - 2500 skulle det kosta, det tyckte jag var billigt ändå. O klar om några dar. Sen funkar den väl perfekt i många år.
De hade kanske anings lågsäsong så här års, annars hade de nog inte haft tid så där hux flux. Smart av mig att bara åka dit utan att ringa o tjafsa först...

Förstår att du var ganska tyst då dom tog in den direkt.

Men hade du använt ditt beryktade Hälsingemål så vette 17...  Big Grin
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan
Svara
#7
[quote pid='3925' dateline='1550775089']
Förstår att du var ganska tyst då dom tog in den direkt.

Men hade du använt ditt beryktade Hälsingemål så vette 17...  Big Grin
[/quote]

Anders sa de skulle fixa den på onsdan o smsa sen. Men intet pip än.... torsdag idag. Hoppas i morrn då.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#8
(2019-02-21, 21:02)Ljusne-Håkan Skrev: [quote pid='3925' dateline='1550775089']
Förstår att du var ganska tyst då dom tog in den direkt.

Men hade du använt ditt beryktade Hälsingemål så vette 17...  Big Grin

Anders sa de skulle fixa den på onsdan o smsa sen. Men intet pip än.... torsdag idag. Hoppas i morrn då.
[/quote]

Du kanske har Telenord, inga sms som går fram i dina trakter.

Men annars så vet väll du hur Gävleborgare är, ring mig sen.

Skillnad på genuina Norrlänningar,vi fixet. Bara det inte är älgjakt då.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#9
Nu så, fick tag på Anders vid tolvtin på fredan, igår, o då var det klart att hämta. Han hade hwft väldigt med jobb, minpanna hade han tagig ur brännaren o sotat den omalla kanaler, bytte både termoelementet och överhettningsskyddet. Allt till ett pris jag tyckte var riktigt bra.
Hade igång pannan de 8 milen hem o den brann perfekt hela vägen, nu funkar den nog krångelfritt imånga år. Mycket värt det, särskilt nu när jag börjat förstå hur bra det går att fricampa även på vintern.

Kollade på SVT Play via en goole chrome dong här i vangen igår, kanongtej. Wifini kåkennår ut hit, men det går lika bra på bara Telias 4g i busken.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, Sokrates
Svara
#10
(2019-02-23, 11:02)Ljusne-Håkan Skrev: Nu så, fick tag på Anders vid tolvtin på fredan, igår, o då var det klart att hämta. Han hade hwft väldigt med jobb, minpanna hade han tagig ur brännaren o sotat den omalla kanaler, bytte både termoelementet och överhettningsskyddet. Allt till ett pris jag tyckte var riktigt bra.
Hade igång pannan de 8 milen hem o den brann perfekt hela vägen, nu funkar den nog krångelfritt imånga år. Mycket värt det, särskilt nu när jag börjat förstå hur bra det går att fricampa även på vintern.

Kollade på SVT Play via en goole chrome dong här i vangen igår, kanongtej. Wifini kåkennår ut hit, men det går lika bra på bara Telias 4g i busken.

Vad bra att du är nöjd nu, men i busken?   Huh
Svara


Bookmarks

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)