Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bästa snökedjorna? Michelin Easy Grip komposit.
#1
Normala gamla modellen av snökedjor är minst sagt ett helvete att hålla på med i snö o kyla, så efter att ha grottat ner mig i allt jag hittat på nätet om olika snökedjor så beställde jag ett par Michelin Easy grip Evolution av komposit.. Skitenkla att montera, och ändå drar dom mkt bättre än normala kedjor. Väsnas o skakar dessutom mkt mindre.
Bra även på sommarn, en blöt gräsmatta i motlut med husvagn o tvåhjulsdrift o sommardäck är det lätt att fastna.
Återkommer givetvis med recensioner o film  Smile
Det finns mkt filmer om dom på tuben.

I den här filmen testar en räserförare tre olika kedjor; Easy Grip, Snowsocks och normala gamla modellen. Han håller Easy grip för bäst Snow Sock som två, lite förvånande att dom drar bättre än vanliga kedjor, dom tycker han var sämst.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • BoUte, LMC400
Svara
#2
Ser fram mot din recension av kompositkedjorna.

Har du någon uppfattning om det skiljer mycket i slitstyrka mellan vanliga stålkedjor och kompositkedjorna?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#3
(2019-01-22, 23:01)Sokrates Skrev: Ser fram mot din recension av kompositkedjorna.

Har du någon uppfattning om det skiljer mycket i slitstyrka mellan vanliga stålkedjor och kompositkedjorna?

Nej, men kör man längre sträckor så antar jag att dom nöts ut ganska fort. För mig blir det bara tillfälligt uppför backar, hemma på gården eller från nån fricampingplats vintertid tillbaka till en större väg. Jag skulle aldrig ge mig iväg nån längre bit på en oplogad väg med vagnen påkopplad, knappast utan vagn heller.
Det är ju snart gjort att köra fast på blöta gräsmattor sommartid också, då kan man ha nytta av dom.

Jag blev så taggad av helgens vintercampingsväng till borlänge att jag inte kunde låta bli att beställa kedjorna från Mr Auto, ca 1000 kr. Billigt jmf med att byta till en beg 4WD bil som säkert har en del att åtgärda. Den gamla 07 jag har går som en dröm än så länge så jag vill inte byta.
https://www.mister-auto.se/snokedjor/2-s...08308.html
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#4
Har du provkört snökedjorna? Hade varit kul att få ett utlåtande hur de funkar i skarpt läge.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • BoUte
Svara
#5
Jo jag har testat dom. För att få dit dom fick jag lyfta framänden under en lättåtkomlig balk under V70n. Annars är det för trånt mellan hjul och skärm. Garagedomkraften har jag ändå alltid med ifall det skulle bli punka på husvangen.
Fick väl kämpa lite för att få dit dom, försökte först utan att lyfta framänden, men det var bra nog krångligt.
Jag körde en sväng på byn utan husvagnen omhjorde start omstopp i ett par hala motbackar, det drog väldigt bra.. ska se om jag kan lägga in lite bilder o filmer också.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • BoUte, LMC400
Svara
#6
Dom påminner lite lätt om hummertinor[Bild: b916fb5463f1232b7edcba5947693117.jpg][Bild: 202c01e8a7fed7386689e4a5bb47d004.jpg][Bild: d056e6c5cea2fd100d1fa619150a48e0.jpg][Bild: bb664a7bc3d09ff67250152a8440e5ea.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#7
Filmer funkar inte att lägga upp för mig tyvärr

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#8
På Facebook skrev jag en hel del om dom, ändrade nyss inlägget till offentligt. Borde funka för alla att kolla på?
https://m.facebook.com/story.php?story_f...1635083893

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#9
Får för mig att det är lite kämpigt att få dit snökedjor oavsett fabrikat. Det är ju inte alla som åker omkring med garagedomkraft även om det är bra i ett nödläge.
Gott att de får bra fäste när de väl är på. Har inte Facebook så jag kan tyvärr inte se filmen.
Lycka till i backarna Smile

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Svara
#10
Nu när jag blivit snökedjeskadad går jag o kollar alla bilar, och de flesta har så trångt mella däck och skärm att det knappast går att få dit nån sorts kedja, och absolut inte så galant som i reklamvideona. I dag satte jag dit mina Michelin igen som lite söndagsmys. Att lyfta bilen fram under balken tar mindre än en minut, sen blir det ganska lätt att få dit kedjorna. I dag var det tö o bra nog halt, men greppet är typ enormt med kedjorna på. Blir sugen på mer vintercamping, särskilt nu när det är lite halvvarmt ute.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 4 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • BoUte, LMC400, Sokrates, yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)