Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Glykol
#4
(2020-01-11, 11:01)Ljusne-Håkan Skrev: Finns det glykol idag som kan skada en Långe Jan panna och radiatorna? Radiatorerna är ju aluminium, vad finns i pannan, vanligt järn? Nån känslig koppar eller mässing finns väl inte i de pannorna. All glykol funjar väl till bilars alumotorer? Vilken glykol som var i min panna när jag köpte vagnen vet jag ju inte.

1-Ja.

2- Ett antagande, rökröret/avgasröret/skorstenen förmodar jag är tillverkat av Cortenstål.
Cortenstål tillsammans med aluminium (eller rostfritt) är en bra kombination. Cortenstålet bildar en korritionsyta av rost som bevarar stålet.
Cortenstål rostar av fukt som bildas av förbränning av gasol.

3-det som tillverkaren rekomenderade för 1988 var glykol "av lämplig kvalitet" som G12, G12+, G12++ eller som nu G13 Longlife.

Det man kan nämna är att i moderna bilmotorer så finns det både aluminium och stål, stålet finns i cylinderfodren som består (oftast) av centrifugalgjutet gråjärn (SIS 0125) där även glykolen skall vara anpassad för denna miljö.

Det "inhibitorpaket" (hämmare) som ingår i G13 är baserat på organisk syra som är mer avpassat för ett system som används till uppvärmning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Inhibitor

Det viktiga här är att aluminium är känsligt för ph värden (halter) under 4 som är sura och över 9 som är Basiskt det perfekta är ett ph värde runt 6/7. Detta går att kontrollera med ett vanligt Lackmusppaper som går att köpa lite här och där (rörfirmor bl annat).

Sedan så hoppas jag att du (försöker) bevarar din pärla, för man gör inga sådana exemplar mer, en vagn med lite elektronik som bara går och går  (om man sköter om den och gör lite service då och då) handpåläggning brukar jag säga.

Smile
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara


Meddelande i denna tråd
Glykol - av Sokrates - 2018-10-30, 14:10
RE: Glykol - av Hagbard - 2020-01-10, 12:01
RE: Glykol - av Ljusne-Håkan - 2020-01-11, 11:01
RE: Glykol - av Hagbard - 2020-01-11, 18:01
RE: Glykol - av Ljusne-Håkan - 2020-01-12, 02:01
RE: Glykol - av Hagbard - 2020-01-12, 10:01

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)