Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ventilblock gasol
#1
Har en Trumapanna i vår vagn. Startade den häromdagen för att driva ut lite höstfukt ur vagnen nu när den står hemma på gården. Den brukar värma upp vagnen snabbt i vanliga fall. Lät den gå en timme på ganska hög effekt innan jag gick in i vagnen för att känna om det var dags att sänka temperaturen. Då brann den med ganska svag låga. Stängde pannan och vred av gasolventilen (ser ut ungefär såhär: http://www.kamafritid.se/Welcome/Default...ue&pid=438).
Efter det vred jag på ventilen igen och startade pannan och nu blev den varm och brann som vanligt.
Igår testade jag igen. Fick samma fenomen igen.
Är det någon som vet om gasolventiler kan "hänga sig" så att de funkar ibland och inte ibland?
Weinsberg 550 QDK 2012. Utgår från Kristianstadstrakten.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Månsson
Svara
#2
Vet inte riktiga vad för modell du menar med "Trumapanna" men är det en Trumatic så har jag lite erfarenheter.
Min Trumatic S3002 började krångla så i vintras, att ibland vägrade den slå på full effekt och brann bara med sin pilotlåga.
Trumatic fungera ju så att den termostatstyrda gasolbrännaren växlar mellan pilotlåga (= väldigt låg effekt) och full effekt.
För mig kunde den ibland börja växla igen mellan effektlägena efter att jag vridit på termostatvredet fram och tillbaka mellan max och min några gånger, ibland bara efter att stängt av och sedan satt på pannan igen dessutom. Men den kärvade rätt mycket i vintras men sedan under tidiga våren började den fungera bättre och bara man fick loss den så den växlade över till full effekt brukade den arbeta som den skulle då.

Så jag skulle ju nog mer gissa på den gasoltermostatventilen i Trumatic (om det nu är sådan du har) än på ventilblocket du länkade till. Men är ju inget jag kan säga säkert utan bara referera hur det varit hos mig. Jag är inte sakkunnig på dessa Trumatic!

Själv har jag köpt en ny sådan termostatventil som reservdel och håller på att byter just nu på min Trumatic, ihop med en renovering / uppfräschning av hela gasolpannan.
Min Trumatic brann även med flämtande gul låga som ibland slocknade ungefär som den inte fick luft riktig, nu när jag startade upp den inför hösten. Så behövde ändå se över hela gasolpannan. Och det var jäkla kallt i vintras vid fricamping när min Trumatic inte ville växla till full effekt!

Min husvagn är från 1991 så är väl på tiden att Trumatic-pannan får sig en ordentligt genomgång och uppfräschning.
Den hade även korroderat ganska kraftigt av de tre vintrar jag var ute och luffade runt på vinterfricamping - är inte tillverkad i material som tål vägsalt uppenbarligen. Så blev en del jobb med det också

Den flämtande lågan berodde nog på att i den understa delen som sticker ned under husvagnen där förbränningsluften tas in så ligger det ett "luftfilter" i form av en perforerad aluminiumplåt med en massa små hål i och den var nästan helt igensatt av smuts.
Är nog något man bör rengöra regelbundet med några års mellanrum. Den nedre kåpan där sitter bara fast med en fjäderbygel och är lätt att knäppa loss, visade det sig.

Jag har monterat ur hela min Trumatic ur husvagnen och tagit hem för renovering. Ska man byta den termostatventilen är det nödvändigt, då den sitter med sina översta delar inne i husvagnen och sedan hela vägen igenom golvet och med sin undre del av ventil under husvagnen. Så går inte att byta på plats i vagnen, samt går knappast att hålla tillräckligt rent heller om det gått.

På tyska heter denna gasoltermostatventilen zündsicherungsventil om man vill googla bilder och info på den, och hos Kamafritid heter den TÄNDSÄKRINGSVENTIL:
http://www.kamafritid.se/Welcome/Default...0050-58000

Jag hade tur att min gasolverkstad hade en sådan hemma, men kostar ju en hel del. Dock är den nya, som nu ersatt den modell jag kunde köpa, betydligt dyrare!
Den lär ju dock hålla mitt liv ut nu... :-)
Liten husvagn = Stora upplevelser längs vägen!
[-] Följande 3 användare säger tack till dig BoUte för detta inlägg:
  • LMC400, Månsson, Sokrates
Svara
#3
Tack BoUte! Där fick jag lite att fundera på. Det är en Trumatic. Minns inte nu om den heter 3002 eller 3004 men funktionen är nog ganska likvärdig. En del har elektrisk tändare och en del manuell. På vår förra vagn var den elektrisk och på denna är den manuell. Brukar oftast räcka med ett tryck på tändknappen för att den ska gå igång. Vagnen är från 2012 och pannan är inte använd så mycket. Det gör att jag tyckte det kändes lite långsökt att delar i den redan krånglar. Men...man ska aldrig säga aldrig. Det man ofta ser på dessa är att materialet korroderar ganska mycket i delarna mot golvet. Vägsalt känns inte som de är helt optimerade för.
För att felsöka vidare om felet ligger i pannan eller ventilen får jag helt enkelt försöka hitta ett läge på ventilen där pannan går bra och därefter göra ett antal start, drift och stopp av pannan utan att stänga ventilen mellan. Upptår felet igen då, så bör felet ligga i pannan. Det har blivit en vana att stänga ventilen för respektive förbrukare vi inte använder.
Weinsberg 550 QDK 2012. Utgår från Kristianstadstrakten.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Månsson
Svara
#4
Lycka till med vidare felsökning!
Min Trumatic S3002 har elektrisk automatisk tändare.
Skulle ju gissa på att den typen av rörliga ventiler mår bra av att arbeta regelbundet, då de ju inte kan vara något direkt smorda inne i gasolsystemet. Så att din panna inte är använd så mycket är nog inte direkt en fördel ur den synpunkten.
Den typen av mekaniskt rörliga delar har en större tendens att kärva om de används sällan.
Intressant att du också iakttagit vägsaltets härjningar på Trumatic.
Liten husvagn = Stora upplevelser längs vägen!
[-] Följande 2 användare säger tack till dig BoUte för detta inlägg:
  • LMC400, Månsson
Svara
#5
(2018-10-14, 21:10)BoUte Skrev: Lycka till med vidare felsökning!
Min Trumatic S3002 har elektrisk automatisk tändare.
Skulle ju gissa på att den typen av rörliga ventiler mår bra av att arbeta regelbundet, då de ju inte kan vara något direkt smorda inne i gasolsystemet. Så att din panna inte är använd så mycket är nog inte direkt en fördel ur den synpunkten.
Den typen av mekaniskt rörliga delar har en större tendens att kärva om de används sällan.
Intressant att du också iakttagit vägsaltets härjningar på Trumatic.

Det är sant. Rörliga delar kan ha en tendens att kärva om de står i samma läge för länge. Jag får dra och vicka lite och se om det är något mekaniskt på pannan. Hade också elektrisk tändare på förra. Där drabbades jag av dålig kontakt i batterihållaren. I övrigt tycker jag att pannan som sådan funkar bra och ger skön värme. Fördelningen av varmluften i denna lite längre vagnen är däremot inte optimal. Går att lösa med en extra fläkt. Det bästa är att åka dit man behöver AC istället. Smile

Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk
Weinsberg 550 QDK 2012. Utgår från Kristianstadstrakten.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#6
Jag är ju inte 100% säker på att min sådan termostatventil verkligen behövde bytas.
Hade egentligen tänkt att montera isär den och smörja den lätt med något för gasolsystem lämpligt smörjmedel, men min husvagnsverkstad avrådde starkt från det och rekommenderade ny ventil som reservdel.
Och nu när jag monterat bort ventilen tror jag de har helt rätt i den rekommendationen.
Men min ventil kärvade ju verkligen så i vintras så jag ett par gånger inte hade värme, vilket var obehagligt kallt att campa så. Men de två sista campingturerna i våras som krävde värme så arbetade ventilen som den skulle.

Så om det är den som kärvar lite hos dig är det ju mycket möjligt att den börjar fungera helt normalt igen om den får börja arbeta lite.

För min del så hade jag ju även en fladdrande gul låga dessutom när jag startade upp Trumatic efter sommaren, så ihop med vinterns kärvande funktion kände jag att min Trumatic gasolpanna behövde servas och fräschas upp ordentligt.
Och jag kände att det då var värt att byta till ny ventil för en säker problemfri funktion framöver, då jag fricampar off-grid året runt i min husvagn. Min termostatventil har i ett par år även kärvat i sin manövrering till tändläge samt vid vridandet av termostatvredet. Samt tycker temperaturregleringen varit sämre och varierat mer med grövre funktion de senaste åren.

Nu med ny ventil blir hela termostatfunktionen inklusive temperaturavkänningen ny.
Samt hela min Trumatic panna är nu noggrant rengjord och uppfräschad samt korrosionen bortslipad och övermålad med värmebeständig (650°C) aluminiumbaserad rostskyddsfärg, så den ser väldigt fin ut nu.
Så ser fram mot campande igen med säker stabil värme under nätterna :-)

Och på köpet har jag lärt mig om min Trumatic nu och vet hur jag ska serva den framöver, där bottenkåpan ska monteras av regelbundet med sitt lätta fjäderbygelfäste för rengöring av den fint perforerade smuts- och insektsfilterplattan i botten där.

När det är så kallt ute att min lilla husvagn inte blir för varm av enbart pilotlågan så tycker jag också min Trumatic fungerar väldigt bra och ger skön värme. I så liten husvagn som min är inte värmefördelningen något problem, samt varmluftsutsläppen vid golvnivå sitter så pass tätt att jag får som golvärme av varmluften som blåser ut över golvet. Jag har även satt in ett extra varmluftsutblås vid dörren, så skorna och dörrmattan hålls torra och fina vintertid, då det lätt följer med lite snö in där. Blev jättebra!
Liten husvagn = Stora upplevelser längs vägen!
[-] Följande 2 användare säger tack till dig BoUte för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#7
(2018-10-15, 11:10)BoUte Skrev: Jag är ju inte 100% säker på att min sådan termostatventil verkligen behövde bytas.
Hade egentligen tänkt att montera isär den och smörja den lätt med något för gasolsystem lämpligt smörjmedel, men min husvagnsverkstad avrådde starkt från det och rekommenderade ny ventil som reservdel.
Och nu när jag monterat bort ventilen tror jag de har helt rätt i den rekommendationen.
Men min ventil kärvade ju verkligen så i vintras så jag ett par gånger inte hade värme, vilket var obehagligt kallt att campa så. Men de två sista campingturerna i våras som krävde värme så arbetade ventilen som den skulle.

Så om det är den som kärvar lite hos dig är det ju mycket möjligt att den börjar fungera helt normalt igen om den får börja arbeta lite.

För min del så hade jag ju även en fladdrande gul låga dessutom när jag startade upp Trumatic efter sommaren, så ihop med vinterns kärvande funktion kände jag att min Trumatic gasolpanna behövde servas och fräschas upp ordentligt.
Och jag kände att det då var värt att byta till ny ventil för en säker problemfri funktion framöver, då jag fricampar off-grid året runt i min husvagn. Min termostatventil har i ett par år även kärvat i sin manövrering till tändläge samt vid vridandet av termostatvredet. Samt tycker temperaturregleringen varit sämre och varierat mer med grövre funktion de senaste åren.

Nu med ny ventil blir hela termostatfunktionen inklusive temperaturavkänningen ny.
Samt hela min Trumatic panna är nu noggrant rengjord och uppfräschad samt korrosionen bortslipad och övermålad med värmebeständig (650°C) aluminiumbaserad rostskyddsfärg, så den ser väldigt fin ut nu.
Så ser fram mot campande igen med säker stabil värme under nätterna :-)

Och på köpet har jag lärt mig om min Trumatic nu och vet hur jag ska serva den framöver, där bottenkåpan ska monteras av regelbundet med sitt lätta fjäderbygelfäste för rengöring av den fint perforerade smuts- och insektsfilterplattan i botten där.

När det är så kallt ute att min lilla husvagn inte blir för varm av enbart pilotlågan så tycker jag också min Trumatic fungerar väldigt bra och ger skön värme. I så liten husvagn som min är inte värmefördelningen något problem, samt varmluftsutsläppen vid golvnivå sitter så pass tätt att jag får som golvärme av varmluften som blåser ut över golvet. Jag har även satt in ett extra varmluftsutblås vid dörren, så skorna och dörrmattan hålls torra och fina vintertid, då det lätt följer med lite snö in där. Blev jättebra!

När det gäller gasol ska man vara säker på vad man gör innan man plockar isär detaljer. Jag upplevde också att värmefördelningen fungerade utmärkt i vår förra vagn som var en liten LMC 420. I denna blir det betydligt varmare bak vilket jag upplever som besvärande. Finns en fläkt som är avsedd för långa rördragningar vilket säkert är orsaken till min ojämna värme.
Roligt att höra att det funkar bra för dig. Ska spara tipset om värmefärgen. Det var en bra idé. Skyddar säkert i många år.

Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk
Weinsberg 550 QDK 2012. Utgår från Kristianstadstrakten.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#8
Photo 
Jo när det gäller gasolsystemet ska man vara försiktig och ta god tid på sig så man verkligen ser hur allt sitter ihop. När det gäller denna termostatventilen så blev det väl tydligt att det inte är någon pryl man monterar isär själv och fixar med delarna inuti den just av den anledningen.

Nu är jag färdig med reparationen och uppfräschningen av min Trumatic, och den blev ju nästan som ny:
[Bild: meKrqPX.jpg]

Från att det såg ut såhär:
[Bild: 5AMeY5S.jpg]

Även Trumaventfläkten behövde lite rengöring av sitt fläkthjul. Var nog åtta år sedan sist och då var det lika igendammat som nu, så är nog något jag borde göra lite oftare:
[Bild: Fr9xv6v.jpg]

Så ska montera dit detta i husvagnen igen i morgon och hoppas allt fungerar då.
Blir så ifall några dagars fricamping ute i skogen.
Liten husvagn = Stora upplevelser längs vägen!
[-] Följande 2 användare säger tack till dig BoUte för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#9
(2018-10-15, 21:10)BoUte Skrev: Jo när det gäller gasolsystemet ska man vara försiktig och ta god tid på sig så man verkligen ser hur allt sitter ihop. När det gäller denna termostatventilen så blev det väl tydligt att det inte är någon pryl man monterar isär själv och fixar med delarna inuti den just av den anledningen.

Nu är jag färdig med reparationen och uppfräschningen av min Trumatic, och den blev ju nästan som ny:
[Bild: meKrqPX.jpg]

Från att det såg ut såhär:
[Bild: 5AMeY5S.jpg]

Även Trumaventfläkten behövde lite rengöring av sitt fläkthjul. Var nog åtta år sedan sist och då var det lika igendammat som nu, så är nog något jag borde göra lite oftare:
[Bild: Fr9xv6v.jpg]

Så ska montera dit detta i husvagnen igen i morgon och hoppas allt fungerar då.
Blir så ifall några dagars fricamping ute i skogen.

Det blev riktigt snyggt. Ser ut som om du förlängt livet på den med några årtionden. Fläkthjulet brukar kunna samla på sig mycket smuts snabbt. Det brukar jag faktiskt försöka komma ihåg att rengöra varje säsong. Hoppas du får en bra funktion i pannan igen så du slipper ligga i skogen och frysa. Det är inget vidare.

Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk
Weinsberg 550 QDK 2012. Utgår från Kristianstadstrakten.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • BoUte
Svara
#10
Tack LMC400!

Jo tror också detta förlänger livet på min Trumatic.
Alla lösa aluminiumdelar har fått ligga en längre stund i varmt vatten med lite diskmedel i, för att säkert laka ur alla saltrester innan jag slipade och målade dem med värmerostskyddsfärgen. Är även målat på insidan på samma sätt.
De övriga ytorna som jag målade ar renslipade och sedan noggrant avtorkade med T-röd.
Så tror ju verkligen denna färgen kommer att skydda de ytorna.

Du får återkomma här i tråden hur det går med din Trumatic gasolpanna, om den börjar fungera normalt igen med växlandet mellan full effekt och pilotlåga. Är ju intressant att höra om det är något som kan kärva lite bara precis vid uppstarten efter en längre stilleståndsperiod över sommaren och sedan lossnar och fungerar normalt igen när den fått arbeta lite.
Håller tummarna för att det är så för dig!
Liten husvagn = Stora upplevelser längs vägen!
[-] Följande 1 användare säger tack till dig BoUte för detta inlägg:
  • LMC400
Svara


Bookmarks

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)