2017-09-02, 10:09
Thetford C2, C3, C4 och D3 slutades att produceras runt 2007 men sitter i många ekipage och dessa bör som mycket annat vinterställas om de inte skall användas.
Det många glömmer är att lossa nivåröret och låta det sista rinna ur (det som man ser nivån i när man fyller på).
Gör man inte det så brukar den nedre delen av nivåröret eller motorn frysa sönder och kostnadern för detta är nya rör och ny motor.
Ett bra sätt är att då allt runnit ur och man sätter tillbaka nivåröret är att blanda ca en liter med lagom varmt vatten och ca 30% propylenglukol (Ej etylenglykol som är giftig) och hälla i påfyllnadsburken. Köra spolningen så man ser att det kommer ut av denna blandning varefter man tar bort nivåröret igen och låter allt rinna ur.
OBS! Färgen på glykolen talar aldrig om vilken typ av glykol det är.
Med denna lilla praktiska åtgärd så förhindrar man ev. frysningar i pumpmotor och rör.
Nackdelar med propylenglykol är vid större volymer där ev. större motorer inte körs så kan propylenglykolen skikta sig så det kan orsaka en frysning. Men i mindre volymer/kvantiteter så är det försumbart.
Man slipper många gånger böka med toan på våren när den skall igång. Propylenglykolen har också en smörjande verkan.
Länk:
http://exx.se/techinfo/glykol/index.html
Det många glömmer är att lossa nivåröret och låta det sista rinna ur (det som man ser nivån i när man fyller på).
Gör man inte det så brukar den nedre delen av nivåröret eller motorn frysa sönder och kostnadern för detta är nya rör och ny motor.
Ett bra sätt är att då allt runnit ur och man sätter tillbaka nivåröret är att blanda ca en liter med lagom varmt vatten och ca 30% propylenglukol (Ej etylenglykol som är giftig) och hälla i påfyllnadsburken. Köra spolningen så man ser att det kommer ut av denna blandning varefter man tar bort nivåröret igen och låter allt rinna ur.
OBS! Färgen på glykolen talar aldrig om vilken typ av glykol det är.
Med denna lilla praktiska åtgärd så förhindrar man ev. frysningar i pumpmotor och rör.
Nackdelar med propylenglykol är vid större volymer där ev. större motorer inte körs så kan propylenglykolen skikta sig så det kan orsaka en frysning. Men i mindre volymer/kvantiteter så är det försumbart.
Man slipper många gånger böka med toan på våren när den skall igång. Propylenglykolen har också en smörjande verkan.
Länk:
http://exx.se/techinfo/glykol/index.html