Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Glykol försvinner spårlöst?
#8
(2018-03-18, 15:03)Hagbard Skrev: Då du har en 29XX panna så bör det rinna ut vid luftintaget på pannan om det läcker efter rökgången och då bör du se att det är blått på marken under luftintaget.

Det annars som är vanligast på 29XX panor är att avrmvattenberedaren läcker och då hndlar det om att det läcker från radiatorkretsen ut till färskvattnet som skall värmas i varmvattenberedaren. 

Läcker det där bör du se det efter tömningsventilen som sitter under varmvattenberedaren (sid 21 i din instruktionsbok), skvallerröret går sedan ner och genom golvet så det kan uppfattas som att det endera läcker från pannan men det vanligaste är att det läcker från beredaren om det är blå färg under vagnen.

Har du otur så är det en ny beredare för det olyckliga skulle ju vara att när du drar igång varmvattnet så får du glykol i det och att tvätta eller borsta tänderna i detta är inte så kul för dricka det skulle jag absolut avråda till eller att koka potatis i.

Men ett tips, titta under vagnen och under pannan och sedan vid luftintaget och sedan vid avtappningen från beredaren.

Kunde inte se nåt blått under. Inte på taket vid skorstenen heller. Det är svårt att se på backen då luftintaget sitter bakom hjulet o blåsten matat in en massa snö även under vagnen. Det blev då hiskeligt varmt i vagnen med bara elpatrondrift, Mätte genom att lägga en digital köttermometer o fick 54 grader ut från pannan på toaletten, svårt att komma åt där så den kanske inte låg an exakt mot röret. Returen var nästan lika varm 52 grader. Borde kanske skilja mer? Men då var det redan minst 25 grader i vagnen och säkert rejält varmt runt radiatorerna.
För att snabbt få varmt i en nollgradig vagn gjorde jag som jag brukar:
1 Först på med elpatronen en stund (så den inte är iskall o spricker om man drar fullt på gasolen direkt).
2 Efter en stund på även med lite gasol.  O lite mer gas på den efter ännu en stund
3 När rören börjar bli ganska varma stänger jag av elpatronen helt o kör igång två 1000 watts kupevärmare i stället. En framme vid bordet, en bak i sängen.
4 Samtidigt drar jag på gasolvärmen fullt.
Nu blir det varmt skitfort tack vare blåsten från kupevärmarna. Matar jag på samma effekt via elpatronen o kör gasolen samtidigt så blir det ju samma effekt, men då tar det mycket längre tid att få varmt. 
5 När det börjar bli svettigt är det bara att släcka gasolen o stänga av kupévärmarna o köra bara elpatronen. Är det lite rått kan man ha en kupevärmare på så den bara blåser utan värme.
Slutsatsen för idag är att värmen funkar bra. Om det skulle läcka glykolvatten ut till vvb burken borde man väl känna det på lukten?
Jag ska låna en sorts rymdstrålepistol brorsan har som man kan mäta rören på avstånd med. Är nyfiken även på hur varmt det blir om man kör järnet på gasolen.  Angel Tongue Heart
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara


Meddelande i denna tråd
RE: Glykol försvinner spårlöst? - av Ljusne-Håkan - 2018-03-18, 17:03

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)