Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Frågor om Alde 3020
#41
Hur gör du då? Lönar det sig att värma den innan du åker iväg? Eller stannar du bara där du har ström, så du kan ta med dig fläktkaminen och få upp snabb grundvärme, innan du övergår till komfortvärmen med det inbyggda systemet?
Svara
#42
(2020-12-01, 22:12)apersson850 Skrev: Hur gör du då? Lönar det sig att värma den innan du åker iväg? Eller stannar du bara där du har ström, så du kan ta med dig fläktkaminen och få upp snabb grundvärme, innan du övergår till komfortvärmen med det inbyggda systemet?

Värmer med fläktarna först, sen strax innan jag åker går jag först ner på 1kw på en fläkt plus 1 kw på elpatronen för att mjukstarta pannan lite. När det gått så en stund drar jag på även gasolpannan. Sen får den och kylskåpet vara på till hemkomsten. När vi rullar kan jag snåla ner lite på pannshunten, då går cirkpumpen hela tiden, men det går inte så mkt gasol o det håller ändå kanske 16 grader i vagnen, o rörslingan blir aldrig helt kall. O när man har kanske en knapp mil kvar dit man ska stannar jag o går bak o gasar på pannshunten full en stund, då blir radiatorerna heta väldigt fort på grundvärmen så det är varmt sen när man stannar. Kanske gör man kaffe på spisen också o då så blir det ju hur varmt som helst. Älskar att sticka iväg så där. Frun gillar det oxå om hon inte jobbar. I husvagnen är det jag som sköter det mesta med matlagning o disk så hon får vila sig, hon är sjuksköterska o alla dom jobbar ju på gränsen till kollaps o utbrändhet hela tiden. I husvangen kan hon koppla av o stick o titta på lite tv o mysrysa med sin småknäppa karl. Hemma i kåken är jag tyvärr sämre på det husliga.

I går gjorde jag ett tidstest med två fläktar i 1 kw läget, det började bra, sen blev det lit fiasko. Den ena ställde jag bak i sängen, den andra under bordet fram. 2 minus inne i vagnen o 3 utanför. Efter en timme var det 20 grader i "barnkammaren" o 15 där framme. Satte ner den bakre fläkten på golvet o väntade en timme till. Då var det jämt 20 grader i hela vagnen.
Tanken var då att jag skulle stänga av en fläkten o köra igång pannan på 1 kw i en halvtimme, sen stänga av fläkteriet helt o gasa full 2 kw på pannan. Men jag klumpade mig o hade rumstermostaten så pass lågt att pannan o cirkpumpen aldrig slog igång, så när jag tittade ut igen var pannan helt kall fortfarande och en ensam 1kw fläkt höll inte värmen helt. Då skippade jag exprimentet, drog på 2 kw på främre fläkten o fullfart på gasolpannan, då blev det snart varmt

Men testet var inte helt misslyckat ändå. Efter två timmar hade jag i alla fall 20 grader med bara fläktarna.
Ska testa att köra enbart patronen nån annan dag. Går det lika fort ska jag bekänna att jag haft fel.
Jag har redan testat att köra både elpatronen och pannan fullt i förrgår, då blev det riktigt varmt på en timme o 20 minuter. Då blir det en hel del strålvärme direkt från pannan som värmer mitten och framdelen. Det råa i sängen blir ju kvar längre utan fläktarna.
En större oscillerande fläkt (helt utan värme) kan nog hjälpa till cirkulera varmluften och jaga ur kylan ur golv väggar o tak om man kör enbart vattenburna värmen. Det måste också testas!
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#43
Jag tror inte jag har varit ute på någon utflykt där jag haft vagnen varm under körning. Det har blivit till att slå på värmen vid framkomst. Ofta då på gasol till att börja med, för strömmen har i regel inte varit kopplad med detsamma. Men gasolvärmen går ju bra att gå ut och slå på så snart det blir stopp. Sen kan jag gå och kolla exakt var jag ska stå, backa dit, sätta vagnen i våg, fixa stödben, avloppsdunk, elsladd (när det är möjligt), plocka av husvagnsspeglarna och lite annat sånt, innan det blir dags att gå in i vagnen. Då har den redan tagit sig en bit i värmeavseende. Där ska bordet upp och diverse sånt som är stuvat under färd plockas fram.

Men jag brukar ju inte köra på vintern heller. Har aldrig haft några vinterdäck till någon husvagn.

Som redan konstaterats betvivlar jag inte att det går fortare att få luften varm med fläktkaminer. Men jag anser fortfarande att det inte är samma sak.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Månsson, yngrot
Svara
#44
Har för skoj skull tittat lite på förbrukningen totalt sett på vår vagn med en Alde 3020.

Då jag har en elmätare på uttaget där vagnen står kopplad och en elmätare på värmepumpen för huset.
Dessa elmätare samt en utetemperaturgivare är kopplade till en logger som sammlar in data varje minut.

Så med hjälp av detta så har jag fått fram att husvagnen har ett U-värde på 1,95. (U-värde=Kwh/(inne temp - ute temp))

Så för att hålla en jämn temperatur på 20 grader i vagnen (inte värma upp) så går det åt följande.

Utetemperatur +10, 19 Kwh/24tim eller ca:810 watt i timmen.
Utetemperatur +5, 29 Kwh/24tim eller ca:1220 watt i timmen.
Utetemperatur 0, 39 Kwh/24tim eller ca:1630 watt i timmen.
Utetemperatur -5, 49 Kwh/24tim eller ca 2000 watt i timmen.
Utetemperatur -10, 59 Kwh/24tim eller ca 2440 watt i timmen.
Utetemperatur -15, 69 Kwh/24tim eller ca 2850 watt i timmen.
Utetemperatur -20, 79 Kwh/24tim eller ca 3250 watt i timmen.
Utetemperatur -25, 88 Kwh/24tim eller ca 3660 watt i timmen.

Detta visar att en 10A uppkoppling bara klarar en ute temperatur på -5, sen måste man spetsa med gas.

Det jag också upptäckte var att husvagnen på 14 m2 har nästan lika stor förbrukning som uppvärmningen av huset på 160 m2, 42,8 mot 45,8 Kwh vid 2,3 grader i medeltemperatur ute.

Normalt sett har vi inte värmen på när vi står hemma, men tyckte det var intressant att kolla energi förbrukningen med värme.
När den bara står med batteriladdare och styrelektronik påslaget så tar den ca 25 watt i timmen.
http://manssonslatadagar.blogspot.se/  - https://www.instagram.com/manssonslatadagar/
- Polar 590 CTH, 2019 - Opel Insignia Country Tourer ,480 Nm, 2018 - Skåne -
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Månsson för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan, Sokrates, yngrot
Svara
#45
Intressant med lite siffror för olika temperaturer. Det är ju bara när vagnen står oanvänd som man får jämförbara värden. Bor man i den värmer folk när de är i vagnen (en människa har en effekt på ca 100 W), men släpper ut värme när de ränner in och ut. Blåser det blir det värre, och så vidare.

Lite fysiklektion, när vi nu ändå är igång:
Notera att effekt, som mäts i watt, är momentan. Den är inte "i timmen", den är bara nu. Så 29 kWh (inte Kwh) på 24 timmar ger en medeleffekt på 1220 watt. Bara watt, inte i timmen.
Energi, som mäts i joule, eller i kilowattimmar i ditt inlägg (1 kWh = 3,6 MJ) är effekt integrerad över tid. Med en förbrukning på 29 kWh över 24 timmar kan man alltså säga att man förbrukar 1,22 kWh per timme. Vilket är samma sak som att säga att effekten är 1,22 kW.

Här är de värden jag kom fram till med min empiriskt bestämda formel i en annan tråd. Min formel ger lite lägre effektbehov. Men mina mätdata är inte lika gedigna som dina. Dina ger ett väldigt linjärt samband, vilket de ska göra. Så de är säkert korrekta. Det kan ju skilja lite mellan våra vagnar.

Hoppsan! När jag kör det här i "Full redigering" ser bilden helt korrekt ut (urklipp från Excel). Men när jag sparar kan den inte tolka den. Jag får återkomma.

Här är en manuellt inknappad tabell istället.
Utetemperatur (inne förutsättes 20 grader) och effektbehov för en vagn om 6 m karosserilängd.

20   0
15   337
10   674
5   1011
0   1348
-5   1685
-10   2022
-15   2359
-20   2696
-25   3033
[-] Följande 3 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan, Månsson, Sokrates
Svara
#46
(2020-12-06, 02:12)apersson850 Skrev: Intressant med lite siffror för olika temperaturer. Det är ju bara när vagnen står oanvänd som man får jämförbara värden. Bor man i den värmer folk när de är i vagnen (en människa har en effekt på ca 100 W), men släpper ut värme när de ränner in och ut. Blåser det blir det värre, och så vidare.

Lite fysiklektion, när vi nu ändå är igång:
Notera att effekt, som mäts i watt, är momentan. Den är inte "i timmen", den är bara nu. Så 29 kWh (inte Kwh) på 24 timmar ger en medeleffekt på 1220 watt. Bara watt, inte i timmen.
Energi, som mäts i joule, eller i kilowattimmar i ditt inlägg (1 kWh = 3,6 MJ) är effekt integrerad över tid. Med en förbrukning på 29 kWh över 24 timmar kan man alltså säga att man förbrukar 1,22 kWh per timme. Vilket är samma sak som att säga att effekten är 1,22 kW.

Här är de värden jag kom fram till med min empiriskt bestämda formel i en annan tråd. Min formel ger lite lägre effektbehov. Men mina mätdata är inte lika gedigna som dina. Dina ger ett väldigt linjärt samband, vilket de ska göra. Så de är säkert korrekta. Det kan ju skilja lite mellan våra vagnar.

Hoppsan! När jag kör det här i "Full redigering" ser bilden helt korrekt ut (urklipp från Excel). Men när jag sparar kan den inte tolka den. Jag får återkomma.

Här är en manuellt inknappad tabell istället.
Utetemperatur (inne förutsättes 20 grader) och effektbehov för en vagn om 6 m karosserilängd.

20   0
15   337
10   674
5   1011
0   1348
-5   1685
-10   2022
-15   2359
-20   2696
-25   3033

Praktiska prov ger nog bättre resultat än empiriska.

Jämför man Månssons siffror och dina så skiljer det ganska markant då ventilationsförlusten ingår i Månssons men inte i dina empiriska.

Lägger man på ca 500 W/h på dina så hamnar ni ganska lika då beräkningen utgår från att vagnen är godkänd för 4 personer.

I ditt fall vid -10 ute och 20 inne och en skillnad på 30 grader och den volym du har i vagnen så borde ventilationsförlusten bli ca 518 W/h enligt de beräkningar som brukar gälla som du får räkna med, samt då också de transmissionsförluster som väggarna ger.

Då borde du hamna på 2022 + 518 = 2540 W/h.

Men då ventilationen ökar i o m att graderna ute skjunker så kan ventilationen öka upp till 50%.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Månsson
Svara
#47
(2020-12-08, 17:12)Hagbard Skrev: Praktiska prov ger nog bättre resultat än empiriska.
Hur tänkte du nu? "Empiriska siffror" betyder just "värden som bestämts genom praktiska försök, inte genom teoretiska beräkningar."
Quote:Jämför man Månssons siffror och dina så skiljer det ganska markant då ventilationsförlusten ingår i Månssons men inte i dina empiriska.
Det beror alltså på något annat, då vi mätt på samma sätt.
Quote:Lägger man på ca 500 W/h på dina så hamnar ni ganska lika då beräkningen utgår från att vagnen är godkänd för 4 personer.
Jag ser att jag kan upprepa vad jag skrev tidigare: Notera att effekt, som mäts i watt, är momentan. Den är inte "i timmen", den är bara nu. Men ditt resonemang stämmer inte generellt. Jag tänkte i samma banor, så jag plottade våra två kurvor mot varandra. Det visade sig att de har samma ekvationer, bortsett från riktningskoeffcienten. Vilket är precis vad man kan förvänta sig, om den ena vagnen är sämre isolerad eller har större ventilationshål. Eller lite av båda, rentav.
Quote:I ditt fall vid -10 ute och 20 inne och en skillnad på 30 grader och den volym du har i vagnen så borde ventilationsförlusten bli ca 518 W/h enligt de beräkningar som brukar gälla som du får räkna med, samt då också de transmissionsförluster som väggarna ger.
Så är alltså inte fallet. Det finns inga extra förluster att räkna med. Jag har mätt upp de som finns, och det är det värdet som jag redovisar. Huruvida vagnen jag har är utrustad med "för små" ventilationshål, eller om det är det välkända dubbla taket som lugnar ner förlusterna, det kan jag inte avgöra. Men det ska alltså inte läggas till några 518 W, utan 2022 W är vad det är.
Quote:Då borde du hamna på 2022 + 518 = 2540 W/h.

Men då ventilationen ökar i o m att graderna ute skjunker så kan ventilationen öka upp till 50%.
Ventilationen är alltså inbakad i mitt försök, precis som i Månssons. Skillnaden är bara att han mätt vid fler temperaturer. Något som är helt onödigt om det gäller en vagn utan ventilation, då en annan referenspunkt per definition redan är känd. Men även med grundventilationen, alltså med alla öppningsbara hål stängda, lär Reynoldstalet vara ganska lågt vid de lufthastigheter som det rör sig om. Antagandet att även ventilationsförlusterna är någorlunda linjära med temperaturskillnaden lär stämma. Det påvisas också av att Månssons kurva är nästan lika rak som min.
Svara
#48
Månsson, den Polar du har, med Alde 3020, har den vattenburen golvvärme?
Svara
#49
(2020-12-16, 18:12)apersson850 Skrev: Månsson, den Polar du har, med Alde 3020, har den vattenburen golvvärme?

Ja, det har den.
Går att stänga av men vi kör både radiatorer och golvvärme samtidigt.
http://manssonslatadagar.blogspot.se/  - https://www.instagram.com/manssonslatadagar/
- Polar 590 CTH, 2019 - Opel Insignia Country Tourer ,480 Nm, 2018 - Skåne -
Svara
#50
Jag hade både golvvärme och panna igång när jag gjorde min mätning. Men min golvvärme är simplare. Den är av typ direktel.
Detta är första vagnen jag haft med golvvärme. Tycker det är jättebra. Men den lösningen jag har fungerar förstås bara om man har tillgång till vägguttag.
Samtidigt innebär den att man kan tillföra mer effekt, eftersom den inte kommer från pannans 3,15 kW, utan har sina egna 350 W, ungefär.

När det är under sisådär +10°C kan jag låta golvvärmen stå på hela tiden. Det blir inte för varmt i vagnen ändå. Sen regleras temperaturen med pannan, som bara får jobba lite mindre.
Detta framgår också av tabellen jag lade upp ovan.
För att man ska kunna blåsa på med allting samtidigt har vagnen dubbla 230 V elsystem. Ett till pannan och ett annat till resten.
Svara


Bookmarks

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)