Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elfel
#1
Wink 
Det är spännande med elfel och hur man har tänkt... Rolleyes

När en del säger att Elen funkar inte hos mig så kliver ofta en hjälpsam person fram och hjälper till.

[Bild: LEWo5xNl.jpg]

När man ser att det ser ut så här så brukar jag sluta direkt.
Tittar man sedan på flera kopplingar så kan det se ut så här...

[Bild: WV7o3YOl.jpg]

Eller så här...

[Bild: 63ICqd2l.jpg]

Då brukar jag dra ur sladden och be personen kontakta en med full behörighet så hela systemet får gås igenom.

Sådana här kopplingar hittar man i vagnar som är begagnade och som ägaren eller ägarna inte har fått att fungera.

Kan det vara konstigt kanske... Huh
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Månsson, Sokrates
Svara
#2
Min spontana tanke är "O shit"!

Skrämmande att se bilderna med dessa "vansinnes kopplingar" Det gäller att förstå skillnaden mellan fas, nolla och jord (1-fassystem), annars skall man hålla sig borta från allt vad el hetter. Håller med om att hela elssytemet måste gås igenom om man påträffar dessa typer av "vansinnesinstallationer".
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#3
Problemet kommer som en brev på posten när man kommer till platser som har jordfelsbrytare i stolpen och vagnen hela tiden bryter ut systemet...Var leta?

Nyare vagnar är utrustade med jordfelsbrytare i intaget medans äldre vagnar bara har en "tvåpolig" avsäkring.

Den som inte förstår då så blir det mycket kliande i huvudet... Cry
Svara
#4
(2017-09-01, 12:09)Hagbard Skrev: Då brukar jag dra ur sladden och be personen kontakta en med full behörighet så hela systemet får gås igenom.

Det hoppas jag verkligen att fler gör.
http://manssonslatadagar.blogspot.se/  - https://www.instagram.com/manssonslatadagar/
- Polar 590 CTH, 2019 - Opel Insignia Country Tourer ,480 Nm, 2018 - Skåne -
Svara
#5
Det finns precis alla sorters lösningar som "händige Harry" snott ihop. Den vagn jag har nu köptes begagnad (en ägare, så jag vet vem som skulle hängas). Den har två säkringar, en för värme och en för resten av 230 V systemet.
Jag upptäckte snart att den för belysningen ofta löste ut, men endast när värmen var på. Först trodde jag något slog mot den, för den sitter öppet i garderoben. Men efter det att min far fick lämna vagnen mitt i natten, när det bara var 10°C där inne, kollade jag mer noga. Då visade det sig att anslutningen från värmesäkringen till patronerna hade brunnit någon gång tidigare. Det hade förste ägaren löst genom att helt enkelt flytta sladdarna till belysningssäkringen. Förmodligen har han sen aldrig stått ute när han behövt mer än 1 kW värme...

Nu är det uppröjt, reparerat och ombyggt, och nu fungerar det som det ska.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400
Svara


Bookmarks

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)