Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
AGM-batteri tappar helt plötsligt laddning
#16
Batteriet är ganska orkeslöst. Jag stoppade i det i bilen efter att ha laddat det för att driva larmet under tiden som jag tog ut och laddade det Varta-batteri som jag köpte förra året. Kommer inte ihåg exakt hur många dagar batteriet satt i bilen, men det var nog 4-5 dagar. Det gick att låsa upp dörrarna med centrallåset, men inte mycket mer än så. Volmätaren i bilen visade 10,5v.

Nu har jag laddat upp Varta-batteriet igen och låtit batterierna byta plats. Nu bör jag ha ca två veckor på mig att pilla med det gamla Banner-batteriet innan larmet drar ut Varta-batteriet till 12,4v och jag behöver stoppa tillbaka det gamla trötta batteriet för att driva larmet under tiden som jag laddar Varta-batteriet under något dygn.

Jag tog bort de batteridekaler som sitter över skyddslocken på Banner-batteriet. Sedan gick det enkelt att lirka loss skyddslocken för varje cell. Därunder sitter förskruvade lock med sexkantgrepp. Provade att skruva loss samtliga lock och kunde se hur det såg ut inne i batteriet. Hade inte den bästa belysningen, så det var svårt att se vätskan. Det var dock lite fukt av vätska på skruvlockens undersida. Blir till att ordna med bättre belysning, så jag kan se ner i hålen bättre. Skall också försöka ta några bilder och visa hur det ser ut.

Därefter skall jag försiktigt fylla på med lite batterivatten i cellerna och se om det är någon skillnad i hur mycket vätska som behöver fyllas på i de olika cellerna. Vill minnas att jag skall ha en oanvänd liten doseringsspruta, som jag får försöka leta upp. Med sprutan blir det enklare att få bra kontroll av hur mycket battrivatten som fylls på, samtidigt som man kan fylla på väldigt lite åt gången. När battericellerna har lika mycket vätska sätter jag tillbaka proparna och har för avsikt att köra på batteriet med "Recond-läget" i min CTEK-laddare. Därefter blir det till att kontrollera vätskenivån i battericellerna igen.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • BoUte, LMC400
Svara


Meddelande i denna tråd
RE: AGM-batteri tappar helt plötsligt laddning - av Sokrates - 2018-11-01, 23:11

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)