Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
AGM-batteri tappar helt plötsligt laddning
#15
(2017-11-29, 19:11)Sokrates Skrev: Nu lyckades jag plocka ut datan ur spänningsloggaren. Fick ladda ner och installera en programvara av ett enklare slag. Så här ser det ut efter första rekonditioneringen när CTEK-laddaren kopplades bort och en 40 W termoelektrisk kylväska kopplades in som last, via en spänningsvakt som löser ut vid 11,7 v:
[Bild: S3BXdZf.jpg]

I grafen kan man se att det endast tog 1½-2 timmar innan spänningsvakten kopplade från lasten (40 W) då spänningen sjönk till 11,7 v. Batteriet är således inte speciellt friskt.

Nu kan jag inte riktigt se siffrorna för spänningen i det diagrammet, men tror den mittersta linjen är 12V.
Bortsett från att det AGM-batteriet verkar ha lite låg spänning och kapacitet så är det ett normalt beteende med en spänningsdipp i början av urladdningen och sedan stiger spänningen igen en stund vid fortsatt urladdning.
Som jag uppfattat från mina öppna blybatterier av marin fritidstyp jag följt noga under många år i min husvagn så förstärks den initiala spänningsdippen med ökad ålder, utan att batterierna därför har tappat något nämnvärt i kapacitet för husvagnsbruk (däremot har nog förmågan till hög startström sjunkit då).

Att ha en spänningsvakt som löser ut redan vid 11,7V vid 40W last innebär att den bryter strömmen i förtid med hänsyn till batteriernas kvarvarande kapacitet vid lite "äldre" batterier, är min erfarenhet från min husvagn (åtminstone för ett 12V kompressorkylskåp som drar 40W vid drift). Även om 11,7V teoretisk är en bra siffra och till viss del även praktiskt vid låga urladdningsströmmmar. Men det finns en del dynamiska effekter som förstärks i åldrande batterier när det gäller spänningsresponsen. En vettig spänningsvakt behöver ta hänsyn till mer, bl.a. urladdningsströmmen.
Jag fick i min husvagn ställa om min spänningsvakt i solladdregulatorn till 10,5V för att kunna köra mitt 12V kompressorkylskåp med lite äldre men hyfsat OK batterier, annars löste den ut på tok för tidigt!

På min webbsida om Mobil 12V El under avsnittet "11. Uppskatta tillgänglig kapacitet / laddningstillstånd med Ah-mätare "tankmätare":" kan man se denna spänningsdippen i 2:a diagrammet där, samt hur spänningen varierar under urladdningen för olika kraftig ström i de följande diagrammen där.
https://frittliv.autonomtech.se/HintsKno...TEOFCHARGE

Ju mer kunskap man skaffar sig om blybatterier och dess urladdning och laddning desto mer komplicerat blir det!
Liten husvagn = Stora upplevelser längs vägen!
[-] Följande 2 användare säger tack till dig BoUte för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara


Meddelande i denna tråd
RE: AGM-batteri tappar helt plötsligt laddning - av BoUte - 2018-11-01, 22:11

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)