Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gissa platsen
(2017-12-26, 14:12)Hagbard Skrev:
(2017-12-26, 13:12)BEAN Skrev:
(2017-12-26, 12:12)Hagbard Skrev:
(2017-12-26, 11:12)BEAN Skrev:
(2017-12-26, 11:12)Hagbard Skrev: Provar på Tarradalen mellan Kvikkjokk och Padjelanta?
Nej. Dalen är mer lättillgänglig  då man startar direkt från en av de stora Europavägarna. Platsen är även känd för en liten sjö längst in i dalen. Turen är ca 12 km t o r.

Kan det vara E 12, Hemavan Tärnaby?
Nej, fel väg. Siktdjup ca 34m kan kanske hjälpa.

Då måste det vara Rissajaure, Trollsjön och en bit upp från E 10.
Min fädernesbyggd och där alla mina kusiner forfarande lever och har det gott (i Kiruna Kommun).

Rissajaure och Kärkevagge stämmer bra. Blir ev en tur dit igen i sommar.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig BEAN för detta inlägg:
  • Hagbard, Sokrates
Svara
(2017-12-26, 14:12)BEAN Skrev:
(2017-12-26, 14:12)Hagbard Skrev:
(2017-12-26, 13:12)BEAN Skrev:
(2017-12-26, 12:12)Hagbard Skrev:
(2017-12-26, 11:12)BEAN Skrev: Nej. Dalen är mer lättillgänglig  då man startar direkt från en av de stora Europavägarna. Platsen är även känd för en liten sjö längst in i dalen. Turen är ca 12 km t o r.

Kan det vara E 12, Hemavan Tärnaby?
Nej, fel väg. Siktdjup ca 34m kan kanske hjälpa.

Då måste det vara Rissajaure, Trollsjön och en bit upp från E 10.
Min fädernesbyggd och där alla mina kusiner forfarande lever och har det gott (i Kiruna Kommun).

Rissajaure och Kärkevagge stämmer bra. Blir ev en tur dit igen i sommar.

Men 17, får låta bli det här och släppa in dom yngre...  Big Grin
Svara
(2017-12-26, 14:12)Hagbard Skrev:
(2017-12-26, 14:12)BEAN Skrev:
(2017-12-26, 14:12)Hagbard Skrev:
(2017-12-26, 13:12)BEAN Skrev:
(2017-12-26, 12:12)Hagbard Skrev: Kan det vara E 12, Hemavan Tärnaby?
Nej, fel väg. Siktdjup ca 34m kan kanske hjälpa.

Då måste det vara Rissajaure, Trollsjön och en bit upp från E 10.
Min fädernesbyggd och där alla mina kusiner forfarande lever och har det gott (i Kiruna Kommun).

Rissajaure och Kärkevagge stämmer bra. Blir ev en tur dit igen i sommar.

Men 17, får låta bli det här och släppa in dom yngre...  Big Grin
Ja det är lite få som vågar gissa och bidra med bilder o restips.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig BEAN för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
(2017-12-26, 15:12)BEAN Skrev:
(2017-12-26, 14:12)Hagbard Skrev:
(2017-12-26, 14:12)BEAN Skrev:
(2017-12-26, 14:12)Hagbard Skrev:
(2017-12-26, 13:12)BEAN Skrev: Nej, fel väg. Siktdjup ca 34m kan kanske hjälpa.

Då måste det vara Rissajaure, Trollsjön och en bit upp från E 10.
Min fädernesbyggd och där alla mina kusiner forfarande lever och har det gott (i Kiruna Kommun).

Rissajaure och Kärkevagge stämmer bra. Blir ev en tur dit igen i sommar.

Men 17, får låta bli det här och släppa in dom yngre...  Big Grin
Ja det är lite få som vågar gissa och bidra med bilder o restips.

De e ju lite synd egentligen, tycker det är lite kul att dels leta om man inte direkt kommer på vad det handlar om. Men det ger ju lite tips om man står i valet och kvalet vart man önskar fara.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • BEAN, Sokrates
Svara
Men en lätt en... Rolleyes

[Bild: iMJo2YI.jpg]
Svara
(2017-12-26, 15:12)Hagbard Skrev: Men en lätt en... Rolleyes

[Bild: iMJo2YI.jpg]

Ja den var lätt, lämnar den till någon annan. Är ju en ganska kul historia om hur den kom till och hamnade där den ligger.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig BEAN för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
(2017-12-26, 15:12)Hagbard Skrev: Men en lätt en... Rolleyes

[Bild: iMJo2YI.jpg]

Byggnaden ser ut som en byggnad från Thailand och för tankarna till ett buddistiskt tempel. Snön på bilden får mig att tro att platsen ligger i Sverige och någonting säger mig att det har byggts något thailändskt buddisttempel i Sverige. Med Googles hjälp tror jag att det är den Thailändska paviljongen i Ragunda kommun.

Det är roligt att "resa med datorn" och upptäcka nya platser och lära sig nya saker. Den Thailändska paviljongen Thailändska paviljongen är byggd till minne av den thailändska kungen, Kung Chulalongkorn (Rama V) av Siam, som besökte platsen 1897.

1897 besökte Kung Chulalongkorn Sverige och Ragunda. Nästan exakt hundra år senare påbörjades byggandet av en paviljong till minne av kungen. Här är historien om den Thailändska paviljongen i Utanede. Kung Chulalongkorn besteg tronen i Siam 1868. Han var en älskad och beundrad kung inte minst för att han initierade avskaffandet av slaveri i sitt hemland. Kung Chulalongkorn var den femte kungen i sin släkt och kallades därför Rama V Chulalonkorn av Siam. Kung Chulalongkorn var engagerad i att utveckla sitt hemland och han arbetade aktivt för att ge landet en modern struktur, vilket förde honom på resor över hela världen.
(thaipaviljongen.com/historia)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
Så rätt så... Smile

Och för dom intresserade så kan nämnas att vägen förbi tillhör Sveriges vackraste Turistled efter Indalsälven med många sevärdheter.

Inte minst lite historiskt sedan 6 juni 1796 då Köpmannen Magnus Huss även kallad vildhussen lekte med en spade och torrlade hela Ragundasjön  och storforsen på 4 timmar. Därav Döda fallet strax norr om  Bispgården.

http://www.indalsleden.se/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Magnus_Huss

Och lite Hammarstrand för vintersportare bl a.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hammarstrand

Mycket sevärt i dalgångarna efter Indalsälven.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
(2017-12-26, 20:12)Hagbard Skrev: Så rätt så... Smile

Och för dom intresserade så kan nämnas att vägen förbi tillhör Sveriges vackraste Turistled efter Indalsälven med många sevärdheter.

Inte minst lite historiskt sedan 6 juni 1796 då Köpmannen Magnus Huss även kallad vildhussen lekte med en spade och torrlade hela Ragundasjön  och storforsen på 4 timmar. Därav Döda fallet strax norr om  Bispgården.

http://www.indalsleden.se/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Magnus_Huss

Och lite Hammarstrand för vintersportare bl a.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hammarstrand

Mycket sevärt i dalgångarna efter Indalsälven.

Intressant läsning. Tack för länkarna!
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
Här kommer en annan bild:
[Bild: gHhC9w8.jpg]

Vad heter staden?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 23 Gäst(er)