Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Centalbankerna och deras vansinne
#97
Riskbankschefen, Stefan Ingves, fick bl.a. följande frågor i chatten med DIs läsare den 19 december 2019:

Fråga från Sickan:
Är det ett problem att Riksbankens räntebana och därmed i praktiken "löftet" till hushållen om fortsatt låga räntor har satt fart på huspriserna igen?

Svar från Stefan Ingves:
Vad som händer med huspriserna år svårt att sia om. Vårt jobb är att styra mot en inflationstakt på två procent och vi har inget mål för just huspriserna. Skatter och olika typer av makrotillsynsåtgärder påverkar huspriserna mera direkt. Diskussionen om amorteringskravet, som jag stödjer, är ju livlig!

Fråga från Whims:
De låga räntorna har ju eldat på tillgångspriser vilket förstärkt förmögenhetsskillnader mellan människor och bland annat skapat en mängd nya miljardärer i t.ex. fastighetssektorn. Är detta ett problem eller var det en neutral bieffekt?

Det verkar som riksbankschefen undvek att svara på frågan genom att anföra att han nu hade annat att göra.

Svar från Stefan Ingves:
Stort tack för alla bra frågor - nu är det dags för mig att fortsätta med annat. God Jul och Gott Nytt År till Er Alla.

(www.di.se - Ur chatten med Ingves: Minusränta och andra åtgärder kan bli aktuella)

Band internationella ekonomer är det inte svårt att se att krisåtgärder som en nertryckt ränta och massiva tillgångsköp är dysfunktionell och leder till kraftig prisupppgång för fasta tillgångar, såsom fastigheter och aktier. Detta i sin tur har medfört en kraftig omfördelning av den samlade förmögenheten från mindre bemedlade till de välbeställda. Jag vet inte om riksbankschefen saknar insikt om konsekvensen av riksbankens krisåtgärder mitt under en brinnande högkonjuktur, eller om det enbart är ett spel för galleriet för att undkomma ansvar för att ha bidragit till att ha dragit isär Sverige; där dom rika har blivit rikare och dom fattiga har blivit fattigare.

Svenska folkets samlade förmögenhet slår rekord igen.

Det är bostäderna som drar lasset, med en uppgång på 227 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

(www.di.se - Nu är vi rekordrika: ”En symbolisk gräns har passerats”)

Betänk dock att förmögenheten mäts i svenska kronor, som har tappat rejält i värde gentemot dom flesta valutor sedan två år tillbaka, så även de välbeställda svenskarn som har blivit rikare i svenska kronor har inte blivit så mycket rikare i ett internationellt perspektiv.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard, LMC400, yngrot
Svara


Meddelande i denna tråd
Centalbankerna och deras vansinne - av LMC400 - 2019-05-12, 12:05
RE: Centalbankerna och deras vansinne - av Sokrates - 2019-12-20, 12:12
Centalbankerna och deras vansinne - av LMC400 - 2023-01-27, 09:01
Centalbankerna och deras vansinne - av LMC400 - 2023-01-28, 15:01
Centalbankerna och deras vansinne - av LMC400 - 2023-01-29, 10:01
Centalbankerna och deras vansinne - av LMC400 - 2023-09-18, 05:09

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)