Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Centalbankerna och deras vansinne
#14
När skall "stollarna" i ECB och Riksbanken byta fot?

"... ECB i sin kamp mot en "oundvikligen låg" konsumentprisinflation i slutändan bara kommer att driva upp priserna på obligationer, aktier och fastigheter. Han pekar i synnerhet ut fastigheter som ett område som hotas av nya bubblor, som när de brister allvarligt kan skada hela ekonomin."
(www.di.se - chefsekonom-darfor-forblir-inflationen-lag)

Den minnesgode kanske kommer ihåg att Stefan Ingves för några år sedan argumenterad för att hålla räntan upp p.g.a. hushållens skuldsättning. När ECB påbörjade sina massiva tillgångsköp bytte Ingves och c:o fot och införde negativ ränta. Det tidigare argumentet om hushållens skuldsättning var som bortblåst. Den svenska kronan har på kort tid tappat rejält mot många andra valutor. När skall Riksbanksdirektionen inse det stolliga med negativ ränta mitt under brinnande högkonjunktur?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Meddelande i denna tråd
RE: Centalbankerna och deras vansinne - av Sokrates - 2018-05-07, 15:05
Centalbankerna och deras vansinne - av LMC400 - 2019-05-12, 12:05
Centalbankerna och deras vansinne - av LMC400 - 2023-01-27, 09:01
Centalbankerna och deras vansinne - av LMC400 - 2023-01-28, 15:01
Centalbankerna och deras vansinne - av LMC400 - 2023-01-29, 10:01
Centalbankerna och deras vansinne - av LMC400 - 2023-09-18, 05:09

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)