Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olika Victron batteriladdare
#1
Det lutar åt att jag måste köpa en ny batteriladdare, har siktat in mig på en Victron. Men det finns två olika serier som kostar ungf lika.

Dels de här, de ska vara vattentäta o laddar i fyra steg tror jag, den har ingen fläkt, men ska tåla att sitta i maskinrum med 60 C. 
https://www.moory.se/p/victron-blue-smar...-grp-ip67/

Och de här, lite mindre vattentäta, med fläkt och laddar i sex steg. Laddar två ampere mindre. 
https://www.skeppamarin.se/victron-blue-...-ip22.html

Prisskillnaden är försumbar, lika att den ena laddar liiite mer. Kan den med "bara" fyra steg i laddningen vara driftssäkrare? Det är det viktigaste för mig.
Vad tror ni?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#2
Hmmmm. Googlar ihjäl mig efter "rekomenderad batterikapacitet", om den här modellen står det på Prisjakts sida att att kapaciteten är 50 - 150 ampere, dvs 10 amp mindre än mina två 80 amp blybatterier tillsammans. Det är det enda stället jag hittar nån sån siffra på en Victronladdare. Var har Prisjakt fått den ifrån?
På 17 amp modellen i flänsad aluminium hittar jag nada om hur mkt batteriampere orkar med. Det står absolut inget om kapaciteten i databladen. Dåligt....
Hittar inget ställe att maila heller.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4972939

Den här 17 amp modellen i kraftig aluminium kanske pallar lite mer innan den brinner upp?
https://www.watski.se/victron-blue-smart...tnr=113333
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#3
(2023-11-19, 11:11)Ljusne-Håkan Skrev: Hmmmm. Googlar ihjäl mig efter "rekomenderad batterikapacitet", om den här modellen står det på Prisjakts sida att att kapaciteten är 50 - 150 ampere, dvs 10 amp mindre än mina två 80 amp blybatterier tillsammans. Det är det enda stället jag hittar nån sån siffra på en Victronladdare. Var har Prisjakt fått den ifrån?
På 17 amp modellen i flänsad aluminium hittar jag nada om hur mkt batteriampere orkar med. Det står absolut inget om kapaciteten i databladen. Dåligt....
Hittar inget ställe att maila heller.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4972939

Den här 17 amp modellen i kraftig aluminium kanske pallar lite mer innan den brinner upp?
https://www.watski.se/victron-blue-smart...tnr=113333

Funderat lite vidare ang kapaciteten. En sån här CTEK på bara 7 amp ska vara lämplig upp till 225 amperes batteribank, så att Victrons 15 amp laddare inte skulle vara bra att ladda mer än en 150 amperes batteribank stämmer kanske inte alls. Märkligt ändå att det inte finns några uppgifter alls om det på Victrons hemsida.
https://www.watski.se/ctek-m100-marinladdare-12v-115gC
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#4
(2023-11-19, 15:11)Ljusne-Håkan Skrev:
(2023-11-19, 11:11)Ljusne-Håkan Skrev: Hmmmm. Googlar ihjäl mig efter "rekomenderad batterikapacitet", om den här modellen står det på Prisjakts sida att att kapaciteten är 50 - 150 ampere, dvs 10 amp mindre än mina två 80 amp blybatterier tillsammans. Det är det enda stället jag hittar nån sån siffra på en Victronladdare. Var har Prisjakt fått den ifrån?
På 17 amp modellen i flänsad aluminium hittar jag nada om hur mkt batteriampere orkar med. Det står absolut inget om kapaciteten i databladen. Dåligt....
Hittar inget ställe att maila heller.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4972939

Den här 17 amp modellen i kraftig aluminium kanske pallar lite mer innan den brinner upp?
https://www.watski.se/victron-blue-smart...tnr=113333

Funderat lite vidare ang kapaciteten. En sån här CTEK på bara 7 amp ska vara lämplig upp till 225 amperes batteribank, så att Victrons 15 amp laddare inte skulle vara bra att ladda mer än en 150 amperes batteribank stämmer kanske inte alls. Märkligt ändå att det inte finns några uppgifter alls om det på Victrons hemsida.
https://www.watski.se/ctek-m100-marinladdare-12v-115gC

Se på f-n. Till slut hittade jag en av Victron exakt angiven siffra; 170 A. Så alltså tio amp till godo på mina 160 A batteribank. 
Ingångsspänning och frekvensomfång 180 - 265 VAC | 45 - 65 Hz Verkningsgrad 93 %/ 93 %/ 95 %/ 95 % 94 %/ 96 %/ 96 % Strömförbrukning för standby 0,5 W Laddningsspänning - Absorption Normal: 14,4 V Hög: 14,7 V Litiumjon: 14,2 V Normal: 28,8 V Hög: 29,4 V Litiumjon: 28,4 V Laddningsspänning - Float Normal: 13,8 V Hög: 13,8 V Litiumjon: 13,5 V Normal: 27,6 V Hög: 27,6 V Litiumjon: 27,0 V Laddningsspänning - Förvaring Normal: 13,2 V Hög: 13,2 V Litiumjon: 13,5 V Normal: 26,4 V Hög: 26,4 V Litiumjon: 27,0 V Max. utgångsström - Normalt läge 7/ 13/ 17/ 25 A 5/ 8/ 12 A Max. utgångsström - Lågströmsläge 2/ 4/ 6/ 10 A 2/ 3/ 4 A Max. batterikapacitet (rekommenderad) 70 / 130 / 170 / 250 Ah 50 / 80 /120 Ah

Nu har jag beställt från Moory
https://www.moory.se/p/victron-blue-smar...-grp-ip67/
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#5
(2023-11-19, 16:11)Ljusne-Håkan Skrev:
(2023-11-19, 15:11)Ljusne-Håkan Skrev:
(2023-11-19, 11:11)Ljusne-Håkan Skrev: Hmmmm. Googlar ihjäl mig efter "rekomenderad batterikapacitet", om den här modellen står det på Prisjakts sida att att kapaciteten är 50 - 150 ampere, dvs 10 amp mindre än mina två 80 amp blybatterier tillsammans. Det är det enda stället jag hittar nån sån siffra på en Victronladdare. Var har Prisjakt fått den ifrån?
På 17 amp modellen i flänsad aluminium hittar jag nada om hur mkt batteriampere orkar med. Det står absolut inget om kapaciteten i databladen. Dåligt....
Hittar inget ställe att maila heller.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4972939

Den här 17 amp modellen i kraftig aluminium kanske pallar lite mer innan den brinner upp?
https://www.watski.se/victron-blue-smart...tnr=113333

Funderat lite vidare ang kapaciteten. En sån här CTEK på bara 7 amp ska vara lämplig upp till 225 amperes batteribank, så att Victrons 15 amp laddare inte skulle vara bra att ladda mer än en 150 amperes batteribank stämmer kanske inte alls. Märkligt ändå att det inte finns några uppgifter alls om det på Victrons hemsida.
https://www.watski.se/ctek-m100-marinladdare-12v-115gC

Se på f-n. Till slut hittade jag en av Victron exakt angiven siffra; 170 A. Så alltså tio amp till godo på mina 160 A batteribank. 
Ingångsspänning och frekvensomfång 180 - 265 VAC | 45 - 65 Hz Verkningsgrad 93 %/ 93 %/ 95 %/ 95 % 94 %/ 96 %/ 96 % Strömförbrukning för standby 0,5 W Laddningsspänning - Absorption Normal: 14,4 V Hög: 14,7 V Litiumjon: 14,2 V Normal: 28,8 V Hög: 29,4 V Litiumjon: 28,4 V Laddningsspänning - Float Normal: 13,8 V Hög: 13,8 V Litiumjon: 13,5 V Normal: 27,6 V Hög: 27,6 V Litiumjon: 27,0 V Laddningsspänning - Förvaring Normal: 13,2 V Hög: 13,2 V Litiumjon: 13,5 V Normal: 26,4 V Hög: 26,4 V Litiumjon: 27,0 V Max. utgångsström - Normalt läge 7/ 13/ 17/ 25 A 5/ 8/ 12 A Max. utgångsström - Lågströmsläge 2/ 4/ 6/ 10 A 2/ 3/ 4 A Max. batterikapacitet (rekommenderad) 70 / 130 / 170 / 250 Ah 50 / 80 /120 Ah

Nu har jag beställt från Moory
https://www.moory.se/p/victron-blue-smar...-grp-ip67/

Den var rätt dyr. Eller har även Ctek rusat iväg ??
Svara
#6
Det är ju amperetimmar det gäller för batterierna, inte ampere. Så det är mer en fråga om hur lång tid det tar att ladda än något annat.
Sen vill man inte trycka på sanslöst mycket ström i ett litet batteri, men det är det ändå inte frågan om med de siffror det gäller här.
Svara
#7
(2023-11-20, 13:11)yngrot Skrev:
(2023-11-19, 16:11)Ljusne-Håkan Skrev: Se på f-n. Till slut hittade jag en av Victron exakt angiven siffra; 170 A. Så alltså tio amp till godo på mina 160 A batteribank. 
Ingångsspänning och frekvensomfång 180 - 265 VAC | 45 - 65 Hz Verkningsgrad 93 %/ 93 %/ 95 %/ 95 % 94 %/ 96 %/ 96 % Strömförbrukning för standby 0,5 W Laddningsspänning - Absorption Normal: 14,4 V Hög: 14,7 V Litiumjon: 14,2 V Normal: 28,8 V Hög: 29,4 V Litiumjon: 28,4 V Laddningsspänning - Float Normal: 13,8 V Hög: 13,8 V Litiumjon: 13,5 V Normal: 27,6 V Hög: 27,6 V Litiumjon: 27,0 V Laddningsspänning - Förvaring Normal: 13,2 V Hög: 13,2 V Litiumjon: 13,5 V Normal: 26,4 V Hög: 26,4 V Litiumjon: 27,0 V Max. utgångsström - Normalt läge 7/ 13/ 17/ 25 A 5/ 8/ 12 A Max. utgångsström - Lågströmsläge 2/ 4/ 6/ 10 A 2/ 3/ 4 A Max. batterikapacitet (rekommenderad) 70 / 130 / 170 / 250 Ah 50 / 80 /120 Ah

Nu har jag beställt från Moory
https://www.moory.se/p/victron-blue-smar...-grp-ip67/

Den var rätt dyr. Eller har även Ctek rusat iväg ??

Ja, CTEK är mkt dyrare ändå. Och sämre hållbarhet skulle jag tro
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#8
(2023-11-20, 22:11)apersson850 Skrev: Det är ju amperetimmar det gäller för batterierna, inte ampere. Så det är mer en fråga om hur lång tid det tar att ladda än något annat.
Sen vill man inte trycka på sanslöst mycket ström i ett litet batteri, men det är det ändå inte frågan om med de siffror det gäller här.

Man kan ställa in den så den laddar med låg ström om man vill ladda tex ett litet mc-batteri.
Ursäkta mitt slarviga amperuttryck.
Hoppas få den i morrn kanske. Smile
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#9
(2023-11-21, 12:11)Ljusne-Håkan Skrev: Ja, CTEK är mkt dyrare ändå. Och sämre hållbarhet skulle jag tro

CTEK har säkert konkurrenter som har hållbarare laddare. Säkert en bra laddare rent prestandamässigt men hållbarheten uppfattar även jag som låg

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#10
(2023-11-25, 18:11)LMC400 Skrev:
(2023-11-21, 12:11)Ljusne-Håkan Skrev: Ja, CTEK är mkt dyrare ändå. Och sämre hållbarhet skulle jag tro

CTEK har säkert konkurrenter som har hållbarare laddare. Säkert en bra laddare rent prestandamässigt men hållbarheten uppfattar även jag som låg

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Långt tillbaks var nog CTEKs kvalite mkt bättre. Den 25 amp laddare jag satte in i segelbåten för 25 eller 30 år sen funkar som en ny än idag. O då har den fått ladda ett start o fyra förbrukarbatterier! Har man seglat några dar är det ganska rejält med ampere som ska matas in i en sån batteribank när kommer hem till landströmmen
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)