Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olika Victron batteriladdare
#11
Fick Victronladdare på plats. Känns väldigt rejäl. Via en enkel bluethot app i mobilen ser man hur den laddar. Första skärmdumpen tog jag när den varit igång några timmar. Den andra tog jag idag i snön utanför. Nu har den gått i en sk förvaringsfas. Laddar knappt alls. Radion i vangen drr nog lite fast jag tagit bort fronten. Ska koppla ur den...
Känns fint med denna laddsre i slla fall.
               
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 4 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Adrian, LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#12
Laddaren ser ju rejäl ut. Mycket sladdstök du har fått ihop i den vagnen!
Svara
#13
(2023-12-05, 14:12)apersson850 Skrev: Laddaren ser ju rejäl ut. Mycket sladdstök du har fått ihop i den vagnen!

Dom grova blå är 16-kvadratsmatningen från bilens batteri och generator. Bland det smartaste jag kommit på ang husvagnsliv.
Det yttre batteriet med snabbkopplingar kan jag lätt lyfta ur till sommaren när jag vill ut o åka elsnurrad pyttebåt.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#14
Jag har inte gjort något annat än det som finns i bilens och husvagnens originalkablage för att få batteriladdning i vagnen från bilen.
Om man har bråttom att ladda är det naturligtvis bra med grov kabel. Men ofta är jag ute på campingturer som innebär att jag kör hemifrån med fulladdat batteri (då behöver jag ju ingen laddning alls) och sen kör jag hem igen (då behöver jag inte heller ladda, för då ska jag ju hem).
Om resorna är så långa att det inte går på en dag, då räcker den laddning jag får på en hel dags körning mer än väl som det är, även om det är dåligt med solljuset.
Står jag ute länge utan tillgång till eluttag så har det visat sig inte vara några problem med den här vagnen, som har solceller på taket. När det blir problem är det oftast för att jag vill ladda batterierna till kamerorna och då får jag köra elverket ändå, för jag har ingen laddare som går på 12 V till dem.

Poängen är förstås att där laddning sker med konstant spänning avtar strömmen efterhand. Därmed avtar också spänningsfallet och på slutet av laddcykeln är det i det närmaste samma spänning vid det batteri som laddas och den källa som spänningen kommer från. Sen vet jag inte riktigt om det även ingår någon DC/DC-omvandlare för batteriladdningen i den elmodul som sitter i vagnen jag har nu. Någon sådan har den i alla fall, för spänningen till förbrukarna i vagnen stabiliseras av elmodulen.
Har den det kan den ju kompensera för spänningsfall i ledarna genom att ta ut ännu lite mer ström, och sen höja spänningen ut till batteriet.
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)