Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Posisljus Solifer 2006
#1
Ett possisljus slocknade. Trodde det skulle räcka att vicka på lampan o pysa it kontaktspray. Tji fjong.... Att få lös glaset från armaturen verkar omöjligt?
Om man måste byta hela armaturen, var hitta en exakt lika? 
Campingvaruhuset har en som ser nästan lika ut, den är lite smalare. Och om kabeln kommer ut på samma ställe går inte att se.
[attachment=760]
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#2
   
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#3
Är det ens glödljus? På min nuvarande vagn, som är från 2008, är alla sidomarkeringsljus försedda med LED. De går sällan sönder, men jag får nog byta hela armaturen om det händer.
Det förekommer att lampan byts bakifrån, i det här fallet inne i en soffa eller något, om det nu är glödlampa.

Positionsljus är vita eller röda, beroende på vilket håll de pekar mot. Sidomarkeringsljusen är gula.
Svara
#4
Kan det vara en Hella sidomarkering?

För då kan det sitta en 5W halogen (Typ W5W) inunder om du skruvar bort dom två skruvarna och tar ut hela armaturen.
Hållaren för lampan sitter med en typ av bajonet på baksidan (kan vara tort och sprucket då halogen blir varmt).

Sedan så får du täta om innan montage.

https://lastbilar.autodoc.se/hella/93409...EAQAvD_BwE

Är det en Hella led så kan den vara slut eller att det är någe knas i leveransen av spänning eller jord.

https://lastbilar.autodoc.se/hella/93409...l4QAvD_BwE
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#5
Är nog som apersson850 skriver att det är led. Hittade denna: https://skrotahusvagn.com/sv/sidomarkeri...d-3419202d
Vid första anblicken ser den likadan ut. Måtten står med så du kan jämföra.

Led går ju sällan sönder så det är nog ide att plocka bort den och kolla med 12 v direkt på kablarna så felet verkligen ligger i lampan.


Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#6
Jo den här med dubbla led är det. Ska kolla om jag hittar sladdarna på insidan o se om det kommer nå ström dit.
Husvagnsskroten var rejält dyr på den?
https://www.bildelarexpert.se/hella-934097
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#7
Kabeldragningar i husvagnar lämnar ibland rätt mycket övrigt att önska. Har du tur ligger den åtkomlig via någon soffa eller liknande.
Annars får du försöka hitta kabeln där den faktiskt är åtkomlig, dra i en ny i den nya armaturen du sätter dit, få tag i änden på den och skarva ihop med kabeln där du faktiskt får tag i den.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan, LMC400
Svara
#8
(2023-09-05, 22:09)apersson850 Skrev: Kabeldragningar i husvagnar lämnar ibland rätt mycket övrigt att önska. Har du tur ligger den åtkomlig via någon soffa eller liknande.
Annars får du försöka hitta kabeln där den faktiskt är åtkomlig, dra i en ny i den nya armaturen du sätter dit, få tag i änden på den och skarva ihop med kabeln där du faktiskt får tag i den.

Ja.... Jag har varit elektriker till och från i 55 år så det visste jag. Den här Solifern från 2006 är helt otroligt noggrant byggd, både elektriskjt o allt annat om man jämför med de Cabby från 1988 jag haft. (Jag har haft två likadana 532DLX från 1988) Hoppas hitta posiljuskabeln bakom soffryggen fram.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)