Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Veckans bild 2023
Båtutflykt från Puerto Rico, Gran Canaria nyss. Vi åktye till en gammal fiskehamn; Puerto Mogan.
Väldans varmt o gött.
Turister kan även få åka ubåt där. Never in my foot!
               
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Adrian, LMC400, Sokrates
Svara
Nu när Ljusne-Håkan befinner sig på spansk territorium passar jag på att dela med mig av foton som visar bränslepriser på spanska fastlandet den 7 november 2023. Priserna är som bekant i EUR.

   

17,88 EUR är priset för 12,5 kg butan och 12,70 EUR är priset för 11 kg propan.

   
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Adrian, Hagbard, LMC400
Svara
En ny vecka har tagit vid och det är dags att utse förra veckans bild.

Ljusne-Håkan! Du koras till vinnare för veckans bild V46 med bidraget "Gran Canaria".
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan
Svara
Den gågna veckan är det inte någon som har bidragit med någon bild, så V47 saknar därför vinnare.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
Ljusdal... olovligt inne på bangården mitt i stan.
[attachment=784]


Bifogade filer Thumbnail(s)
   
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Adrian, yngrot
Svara
Hur länge fick du vara kvar?
Svara
(2023-11-28, 16:11)Det kom ingen o jagade migAdrian Skrev: Hur länge fick du vara kvar?

Det kom ingen o jagade mig... Det blev nåt skumt med uppladdningen av bilden, den kom bara delvis med.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
Försöker med en ny bild från Ljusdal. Här får man stå gratis med 16 amp uttag, inte många meter från centrum. Jag var där o spelade för Ljusdalsraggarna nyligt, tog egna logen med. Älskar det livet.    
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 4 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Adrian, LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
Ljusne-HåkanFörsöker med en ny bild från Ljusdal. Här får man stå gratis med 16 amp uttag, inte många meter från centrum. Jag var där o spelade för Ljusdalsraggarna nyligt, tog egna logen med. Älskar det livet.

Volvon köpte jag av Meka bortanför den höga värmerverks-skorstenen. Meka, Ljusdals bilverstad, säljer också bilar som Bolins Bil, har visst rykte om sig att faktiskt inte vara skojare. Det första jag upptäckte när jag kom hem med bilen var ett lätt rasslande när jag höll ner kopplingspedalen. Själva kopplingen hade dom bytt, men ljudet kom från svänghjulet, det har korkat nog lösa delar, nån sorts ryckutjämnare tror jag. Bilar med autlåda har nornmala svänghjul. Dom bytte i alla fall svänghjulet på begbil-garantin, nåt dom annars tog 45.000 kr för. Det händer ibland på Volvo, ganska ofta på Wolksvagen enligt bilmekarna där. O till folkvang kostar bytet 60.000 har jag för mig dom sa.
Fick även problem med tändningslåset. Fick det också bytt till ett beg, funkade ett tag, sen var det lika. Till slut kom dom på att det enda som funkade var ett nytt från Volvo, bilens dator accepterade inte ett beg, fast de hade samma datorprylar för att programmera in det som Volvo själva har. Även detta fick jag på garantin. Även den gången bodde jag bra på samma ställe i husvangen vid stolpen medans dom skruvade på bilen hela dan.
Det här är den enda bil jag köpt på bilfirma, o det var nog tur jag gjorde det. Efter dessa gratisreparationer har inget krånglat alls. Kan nog tänka mig att köpa bil där igen nästa gång.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
Det är ett så kallat dubbelmassesvänghjul du har. Till skillnad från ett gammaldags svänghjul, som är en roterande klump, har dubbelmassehjulen en klump som är fäst på motorns utgående axel och en annan som är fäst på växellådans ingående axel. Då massorna är separata kan de anpassas mer optimalt till resonansfrekvensen för respektive enhet, så de går så jämnt som möjligt. Kopplingen mellan massorna är via fjädrar.

Motorer som går ryckigt, typ de med få cylindrar eller starka dieslar har vanligtvis dubbelmassehjul idag. Men det förekommer även på motorer som inte nödvändigtvis behöver dem. Ibland av komfortskäl, ibland av miljöskäl.
Flitigt användande av ekonomisk körteknik, alltså låga varvtal så mycket som möjligt, sliter ut hjulen i förtid. Att påbörja även kraftiga accelerationer från låga varvtal, en teknik som lärs ut idag som mer ekonomisk, är döden i grytan för dessa dubbelmassesvänghjul.

Dubbelmassehjulen förekommer i bilar med manuella- och robotlådor (dubbelkopplingslådor). Automatlådor med hydraulisk momentomvandlare saknar dubbelmassesvänghjul. Där är pumphjulet svänghjul i stället.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Adrian, LMC400
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 6 Gäst(er)