Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alde 2772 Elpatron
#1
Lite om Aldes Elpatroner...

Den tidigare 2762 med 230V pump har fungerat i ungefär ca 30 år.

Den nyare 2772 också med 230V pump har fungerat i ca 4/5 år.

Vad är skillnaden på dessa två då den tidigare gick så lång tid och den nyare bara ca 5 år?

I den tidigare 2762 så har det andra ellementet när man slår över till 2100W lagt av (bränt).

I den nyare 2772 så har också det andra ellementet när man slår över till 2100W lagt av (bränt).

Varför höll den äldre så länge och den nyare så kort tid?

Flera som råkat ut för detta när det gäller just 2772...?

Så här ser det ut när det en ellementet har lagt av:

[Bild: lpCq087.jpg] 

Men fördelen med dessa är att det är lätt att byta ut mot ett nytt och flytta över det som inte lagt av:

[Bild: ruFQLDS.jpg]

Lite en vanlig dag...
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#2
Billigare sämre material i den nyare? I min gamla Cabby fick jag byta elpatronen, den blev sakta sämre o sämre, stod jag hemma på ett vanligt uttag funkade det, men på en del uttag på tex båtklubben slog jordfelsbrytarna ifrån. Och andra jordfelsbrytare gjorde det inte. Senare blev det så att säkringen small även hemma.
Vilket nummer den som gick sönder hade vet jag inte.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#3
(2022-11-03, 22:11)Ljusne-Håkan Skrev: Billigare sämre material i den nyare? I min gamla Cabby fick jag byta elpatronen, den blev sakta sämre o sämre, stod jag hemma på ett vanligt uttag funkade det, men på en del uttag på tex båtklubben slog jordfelsbrytarna ifrån. Och andra jordfelsbrytare gjorde det inte. Senare blev det så att säkringen small även hemma.
Vilket nummer den som gick sönder hade vet jag inte.

Det borde ju vara bättre material i den nyare 2772 då den är av rostfrit mtrl.

Men din gamla var en 2762 där motorn satt uppåt och det vi läst i din tråd https://campingforum.net/showthread.php?tid=836 så var det nog inga problem med den patronen utan problemet var läckage från endera varmvattenberedaren eller motorinfästningen på Elpatron. Då dessa inta är av rostfritt mtrl utan en del lackade och en del galvade där det kan läcka via infästningen och att denna läcka gör så att det rinner ner och blir kortslutning av reläkortet som sedan bräns sönder.

I 2762 så sitter värmeellementen infästade upptill på höljet under elektorniken och i den nya så så sitter väemeellementen infästade i toppen under plastkåpan.

Då kan man fundera på om det läcker oavanifrån och det kommer in glykolvatten under denna kåpa (där det är typ som en liten balja) som sedan gör så dessa värmeellement kortsluts mot gods och som då gör att de bränns sönder, en tanke.

Funderar på att sätta en ventil (en större kulventil) både före och efter patron så det blir lättare att byta ifall "något" händer så man slipper tömma hela systemet.
[-] Följande 4 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan, LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#4
(2022-11-04, 11:11)Hagbard Skrev:
(2022-11-03, 22:11)Ljusne-Håkan Skrev: Billigare sämre material i den nyare? I min gamla Cabby fick jag byta elpatronen, den blev sakta sämre o sämre, stod jag hemma på ett vanligt uttag funkade det, men på en del uttag på tex båtklubben slog jordfelsbrytarna ifrån. Och andra jordfelsbrytare gjorde det inte. Senare blev det så att säkringen small även hemma.
Vilket nummer den som gick sönder hade vet jag inte.

Det borde ju vara bättre material i den nyare 2772 då den är av rostfrit mtrl.

Men din gamla var en 2762 där motorn satt uppåt och det vi läst i din tråd https://campingforum.net/showthread.php?tid=836 så var det nog inga problem med den patronen utan problemet var läckage från endera varmvattenberedaren eller motorinfästningen på Elpatron. Då dessa inta är av rostfritt mtrl utan en del lackade och en del galvade där det kan läcka via infästningen och att denna läcka gör så att det rinner ner och blir kortslutning av reläkortet som sedan bräns sönder.

I 2762 så sitter värmeellementen infästade upptill på höljet under elektorniken och i den nya så så sitter väemeellementen infästade i toppen under plastkåpan.

Då kan man fundera på om det läcker oavanifrån och det kommer in glykolvatten under denna kåpa (där det är typ som en liten balja) som sedan gör så dessa värmeellement kortsluts mot gods och som då gör att de bränns sönder, en tanke.

Funderar på att sätta en ventil (en större kulventil) både före och efter patron så det blir lättare att byta ifall "något" händer så man slipper tömma hela systemet.

kOLLADE MIN GAMLA igår, har den kvar. Det ser ganska tydligt ut som att själva elementet är sönderbränt, inte bara reläkortet. Är ganska säker på att Nibo mätte upp det också. Jag har kvar "skellettet" om nån kan ha nytta av det. Antagligen inte. Det sitter även en trasig cirkpump på. Jag snålade o satte dit ny patron utan pump.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
#5
Om olika jordfelsbrytare löser ut eller ej kan bero på hur mycket läckström det redan finns i anläggningen, innan du kopplar in din dåliga elpatron.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan, Sokrates
Svara
#6
(2022-11-08, 20:11)apersson850 Skrev: Om olika jordfelsbrytare löser ut eller ej kan bero på hur mycket läckström det redan finns i anläggningen, innan du kopplar in din dåliga elpatron.

Ja, så är det ju. Där den löste ut på båtklubben var det en hel del uttag o nedgrävda kablar på samma brytare, tre olika faser. Där det höll var det bara det uttaget på en brytare.
Längre bort på samma båtklubb var det en o samma jordfelsbrytare till tre bryggor med många inkopplade båtar. När det regnat på alla kablar o skarvar var det nästan regel att det löste ur. Dom med läckande träbåtar kunde inte lita på att batteriladdarna såg till så länspumparna fungerade. Fast somliga hade totalt noll koll på varken el eller förtöjningar, så är det i alla båtklubbar. Väldigt många har båtar dom sjösätter på våren, sen åker dom inte ut en enda gång på hela sommarn.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#7
(2022-11-08, 22:11)Ljusne-Håkan Skrev:
(2022-11-08, 20:11)apersson850 Skrev: Om olika jordfelsbrytare löser ut eller ej kan bero på hur mycket läckström det redan finns i anläggningen, innan du kopplar in din dåliga elpatron.

Ja, så är det ju.
Väldigt många har båtar dom sjösätter på våren, sen åker dom inte ut en enda gång på hela sommarn.

Kallas för Bryggseglare, man vill nog visa vad man har men inte vad man kan...

Men skillnaden på Båtägare och Husvagnsägare är nog priset på tillbehören.

Båtägaren köper gärna Rocka tillbehör på typ Erlandssons brygga/Watski och det får gärna kosta...

Medans Husvagnsägaren köper sina tillbehör och mest begagnat på B-locket och det får inte kosta för mycket även om vagnen kostar runt 3/500 000, så en ny cirkulationspump för runt 1500/3000 är för dyrt även om den gamla har gått i ca 30 år...

Vad är sensmoral tro?
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#8
(2022-11-09, 12:11)Hagbard Skrev:
(2022-11-08, 22:11)Ljusne-Håkan Skrev:
(2022-11-08, 20:11)apersson850 Skrev: Om olika jordfelsbrytare löser ut eller ej kan bero på hur mycket läckström det redan finns i anläggningen, innan du kopplar in din dåliga elpatron.

Ja, så är det ju.
Väldigt många har båtar dom sjösätter på våren, sen åker dom inte ut en enda gång på hela sommarn.

Kallas för Bryggseglare, man vill nog visa vad man har men inte vad man kan...

Men skillnaden på Båtägare och Husvagnsägare är nog priset på tillbehören.

Båtägaren köper gärna Rocka tillbehör på typ Erlandssons brygga/Watski och det får gärna kosta...

Medans Husvagnsägaren köper sina tillbehör och mest begagnat på B-locket och det får inte kosta för mycket även om vagnen kostar runt 3/500 000, så en ny cirkulationspump för runt 1500/3000 är för dyrt även om den gamla har gått i ca 30 år...

Vad är sensmoral tro?

Att många inte kommer ut på sjön beror på många saker. Sjukdom tex, de kan ha blivit skruttigt orörliga så dom inte kan hantera båten vid bryggor o vikar om inte nån friskare båtkunnig följer med. Har man oturen att vara ledig just när det blåser kuling kanske man inte heller åker ut. Att det är sån skillnad på husvagnägare o båtfolk håller jag inte med på. Jag har haft både segelbåt och husvagn i många år, och ändå varit samma person! Smile
Dessutom; det är ju massor av husvagnar som bara står och aldrig används. Men det syns ju inte på samma sätt som med småbåtshamnar där så många båtar ligger kvar även fina sommardagar
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#9
Båtar är kanske ofta dyrare än husvagnar? En del av dem kostar rejält, har jag sett, utan att någonsin ha ägt någon. Å andra sidan kan man ju utan vidare hitta en husbil för mer än sex miljoner...
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan, yngrot
Svara
#10
(2022-11-09, 23:11)apersson850 Skrev: Båtar är kanske ofta dyrare än husvagnar? En del av dem kostar rejält, har jag sett, utan att någonsin ha ägt någon. Å andra sidan kan man ju utan vidare hitta en husbil för mer än sex miljoner...

Lite större flybridgebåtar med dubbla sex-cyl dieslar är inte billiga att åka med idag. Dom kan suga i sig 15 - 20 liter diesel per landmil. Att åka från Ljusne ner till Utö o tillbaka kostar bara i bränsle mer än flera utlandsresor med flyg o hotell. Att segla är ju billigare, men även en lite större segelbåt måste ha en välservad motor. Blir den totalslut blir det dyrt. En ny 3-cyl Yanmar som satt i min båt kostar typ 150.000 kr, fast den är på bara 25 hkr. Propellern jag satte dit på min var en vikbar Sailprop, den kostade äver 20.000 för mer än 25 år sen.
Ska man ut på öppet hav måste man ha koll på allt. Dyrt blir det. Seglen håller inte hur länge som helst och kostar ca 100.000 för tre st till en sån Vagabond 31 som jag hade. Och det är kort tid under året man kan använda en båt. Jag var ute typ jämt med min oavsett väder, så för mig var det värt pengarna. Men på sista åren var jag inte sugen alls på samma sätt så jag sålde den.
Mycket med båtliv och camping i husvagn/husbil är precis samma sak, fast många med båt tycker det är "finare" med båt.
Mig har alla frågat om jag tycker husvagn är bättre än båt. Eller tvärtom.... Man måste liksom välja det ena eller det andra. Wink  Fast många har bägged elarna lika som jag haft.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 4 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, JOCKE.F, Sokrates, yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)