Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ETFE
#1
Jag köpte en dyr 150w semiflex panel. Men jag blev lite besviken, den blir så skitig direkt att man måste torka av den typ varannan dag om den ska ge nån effekt. 
Det är en ny variant och då är ytan lite skrovlig. Som små skålar som ska göra att solen träffar rätt även med fel vinkel. 

På förra vagnen hade jag en hård panel som jag torkade av på våren en gång. Den bara matade batteriet med ström hela sommaren. 

Valde denna tunna panel pga vikten. Väger enbart 2,7kilo. Att jämföra med en hård som väger 8-12kg.

Nån annan med liknande erfarenhet?
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Briljant xl för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#2
Solpanel med mikrolinser - ja, det har jag inte sett tidigare.
Jag har plana på min. Vet inte vad det är för sort. Det är första ägaren till vagnen som lagt på den. Jag kom in som tvåa, så jag vet inte vad han har valt egentligen. Men jag gör som du gjorde innan, alltså tvättar på våren och sen brukar det räcka. Råkar jag vara där upp och glo och hittar en stor måslort spolar jag bort den, men annars får den vara under säsongen.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#3
Nu idag med strålande sol laddade den noll...
Tog stegen och panelen var full med pollen, tog slang och spolade av. Laddade sen noll...
Hmm... Gjorde då en norsk återstart av mppt regulator och då sen laddade den 6.4A.

Är det vanligt att en regulator låser sig?

Min gamla vagn hade jag en ctek dual som skötte laddningen och hade aldrig bekymmer.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Briljant xl för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#4
Jag har bara haft en vagn med solpaneler. Den jag har nu, alltså. Den har aldrig krånglat. Däremot har jag inte mätt hur mycket den laddar. Det finns ingen indikering på grunkan.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#5
Har aldrig behövt återstarta solpanelsregulatorn, men jag kör med enkla billiga grejor.

Vore intressant att se bilder på solpanelen med microlinser.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#6
Jag hoppade till redan när jag såg +39 i telefonnumret.

Här är en länk till panelerna. Lär var de som åsyftas, om jag förstått inlägget rätt.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#7
Jag köpte min här.
https://energilandet.com/product/150w-se...mono-etfe/
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Briljant xl för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#8
Här är en bild på min panel när den är skitig...


Bifogade filer Thumbnail(s)
   
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Briljant xl för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#9
Aha, enligt texten i länken ovan är det inte en panel med mikrolinser som riktar ljuset mot cellerna. Utan celler som överlappar varandra lite, så den inaktiva ytan på en försvinner under den andra.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#10
(2022-06-21, 21:06)apersson850 Skrev: Aha, enligt texten i länken ovan är det inte en panel med mikrolinser som riktar ljuset mot cellerna. Utan celler som överlappar varandra lite, så den inaktiva ytan på en försvinner under den andra.

Dom skriver dock också följande:

Ytan är formad som skålar vilket gör att den absorberar ljuset bättre när solen står vinklad.
Istället för att en stor del av solens strålar studsar ut ifrån panelen som det vanligtvis gör från en platt yta
så fångar skålarna upp ljuset och skickar in dom mot cellerna.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)