Inlägg: 1.127
Trådar: 30
:
: 71
Ansluten: 2017 Oct
Betygsättning:
0
Jag har ett elverk, fast jag bor innanför 50-skyltarna. Även om det är nära gränsen...
Men blir det långa och stora avbrott blir det problem att få tag i bensin till elverket också, så hur länge det hjälper, det vet jag inte.
Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:1 användare säger Thank You to apersson850 for this post
• LMC400
Inlägg: 2.791
Trådar: 577
:
: 3.318
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
20
Ett litet elverk fungerar knappas för att hålla värme i ett hus med direktverkande elvärme eller för att starta och driva värmepumpar. Det kan dock fungera för att driva cirkulationspumpar när man har någon annan typ av värmekälla.
Det är länge sedan som man byggde vedeldade centralvärmesystem med grova rör som gav självcirkulation och som fungerade utan cirkulationspumpar. Modernare system kräver cirkulationspumpar för att fungera.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:1 användare säger Thank You to Sokrates for this post
• LMC400
Inlägg: 969
Trådar: 39
:
: 2.495
Ansluten: 2018 May
Betygsättning:
1
2022-05-16, 20:05
(Detta inlägg var senast redigerat: 2022-05-16, 20:05 av LMC400.)
Elverk har vi också. Det jobbade på bra efter de senaste två stormarna då strömmen var borta mer än ett dygn i sträck. Kyl och frys funkade fint. Pannan vi normalt eldar pellets går att elda med ved. I ett längre perspektiv då även det kommunala vattnet försvinner hade det varit bra om elverket även gått att köra till bevattningspumpen då vi har egen borrspets med väldigt fint vatten. Kanske du apersson850 kan svara på hur stor startström eller rättare sagt hur många kW elverket behöver leverera för att starta och driva en enfasmotor på 0,735 kW till en vattenpump? Mellan tummen och pekfingret.
Att de 2,6 kW som nuvarande verk ger, inte ens är i närheten är nog en hyggligt kvalificerad gissning
Att äga eller ha tillgång till en husvagn är ju också ett sätt att få tillgång till ett behagligare liv vid längre strömavbrott förutsatt att man har gasol hemma.
Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:1 användare säger Thank You to LMC400 for this post
• Sokrates
Inlägg: 1.127
Trådar: 30
:
: 71
Ansluten: 2017 Oct
Betygsättning:
0
2022-05-17, 11:05
(Detta inlägg var senast redigerat: 2022-05-17, 11:05 av apersson850.)
När det gäller elverk anges alltid skenbar effekt, mätt i VA. Den får man genom att multiplicera strömmen med spänningen, men inte ta hänsyn till fasförskjutningen.
Aktiv effekt mäts i W och är spänningen multiplicerat med strömmen och cosinus för fasvinkeln (effektfaktorn). Rena resistanser, som ett värmeelement, har fasvinkel noll och därför effektfaktor ett. Då är aktiv och skenbar effekt lika.
Motorer är induktiva laster och har därför en effektfaktor som är mindre än ett. Små motorer är sämre än stora. En enfasmotor i den storleken kanske ligger på eller strax över 0,9. När det gäller motorer i den här storleken är enfasmotorer ofta bättre än trefasmotorer, då enfasmotorerna måste ha en startkondensator för att komma igång. Kapacitiva laster kompenserar induktiva när det gäller fasvinkeln.
Det innebär alltså att för att få ut 0,735 W från motorn behöver elverket ge minst 0,820 VA.
Elmotorer för "normala" laster har i regel startströmmar som är 4-8 gånger högre än driftströmmen, vid direktstart (pang på, ingen rampning). Exakt hur mycket beror på hur tung last den har och hur motorn är konstruerad. Här är enfasmotorer ofta sämre än trefasmotorer, då startkondensatorn inte skapar ett symmetriskt magnetfält i motorn.
Så rimliga antaganden är någonstans mellan 3 och 6,5 kVA. Men det beror alltså mycket på hur tungt det verkligen går.
Om man måste köra något på det här viset brukar jag rekommendera att man kopplar motorn för trefasdrift med 3*230 V (inte 3*400 V, som trefas normalt innebär). Sen kopplar man till en frekvensomriktare som ger 3*230 V ut när den matas med 1*230 V in från elverket. Frekvensomriktaren låter man rampa upp motorn med 5 sekunders starttid, och på så sätt undviker man en hög startström. Då kan man få igång den med ett mindre elverk än vad som annars hade behövts.
Enfaselverk idag har ofta inverterutgång. Den innebär att de också kan ha ett ekonomiläge, där förbränningsmotorn går långsammare om lasten är låg. När lasten ökar drar motorn på. Har man en tung last behöver man då ofta koppla ur ekonomifunktionen innan man startar, så motorn går på full fart vare sig det behövs eller ej. Mitt elverk orkar inte dra igång en vinkelslip på ekonomifart, men det går om det går för fullt.
Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:2 användare säger Thank You to apersson850 for this post
• LMC400, Sokrates
Inlägg: 969
Trådar: 39
:
: 2.495
Ansluten: 2018 May
Betygsättning:
1
Det är ett Serva som vi köpte vid stormen Gudrun så det har några år på nacken. Ska försöka komma ihåg att kolla när jag kommer hem
Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Inlägg: 1.127
Trådar: 30
:
: 71
Ansluten: 2017 Oct
Betygsättning:
0
Snabb titt på allvetande internet visar mest sådana på auktioner, och de som visas är synkronverk, inte inverterverk. När det är så länge sedan som Gudrun innebär det att inverterverken inte hade hunnit bli lika vanliga som de är idag. Nu är de i klar majoritet när det gäller lägre effekter.
Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:2 användare säger Thank You to apersson850 for this post
• LMC400, Sokrates
Inlägg: 969
Trådar: 39
:
: 2.495
Ansluten: 2018 May
Betygsättning:
1
Det är säkert rätt det du skriver. Är i det närmaste helt säker på att det inte är ett inverterelverk. Försöker att inte använda det ihop med känsligare elektronik.
Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk