Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Cirk. Pump Primus sprängbild
#1
Plockade isär en Primus pump till 24XX pannorna och tog ett foto där den ligger i rätt demonterings/monteringsordning.

Observera den lilla insexnyckeln ca 1,8 mm för bort montering av magneten på motoraxeln. Genom ett sidohåll på själva höljet.

[Bild: rNaFyNv.jpg]
[-] Följande 4 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Johan599, Kullke, LMC400, Sokrates
Svara
#2
Lite vårinformation när cirkulationspumpen inte vill gå som den ska.

Primus cirkulationspumpar som är godkända för att sitta i gasolkofferten och har ett godkännandeintyg från bl a tidigare Statens provningsanstallt numera Sveriges Tekniska Forskningsinstitut och benämnes SP.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_T...stitut_A/S

Denna cirkulationspump som många säger har en så dålig motor att dom bara går sönder är mer skrönor än vad tillverkaren anser.
Själva motorn görs numera av Premotec och är en borstmotor med ädelsetensborstar och inte grafit/kol. Då motorn är av OEM typ, speciellt beställt av tillverkaren för att cirkulationspumpen skall ha en så lång säker driftstid som möjligt. Samt att den är gnistsäker.

Samma typ av motor är också vanlig i dyrare skivspelare där man vill ha en lång livslängd och en problemfri gång.
Däremot har miljön stora påverkningar då Primus cirkulationspumpar oftast sitter i en fuktig utomhusmiljö.

Underhållet som var och en bör lägga lite tid på är bl a att se till så den får en chans att fungera då brukar den fungera i ca 30 till 40 år utan problem.

Tycker man det är kort tid så bör man inte ha en Husvagn, då skall man hellre satsa på en sommarstuga.

Lite då hur man kan sköta sin Primus cirkulationspump:

Ett bra sätt är att ta bort den inför vintern om man inte skall använda vagnen på vintern, det är bättre att förvara den inomhus torrt och fint (precis som man gör med färskvattenpumpen och toapumpen). Samtidigt som man smörjer axeln med lite 5 56 som ger underverk samt att man inspekterar så det inte ligger glykolvatten på den nedre delen som skall vara torr. Finns det glykolvatten där så kan orsaken vara att den övre "våta" delen är sprucken och att det läcker ner till den nedre "torra" delen där motoraxeln sitter fäst i magneten. Detta kan ge en havererad motor som oftast har rostat ihop totalt så ett byte måste ske.

Tidigare så fans den övre "våta" delen som reservdel men har nu försvunnit från dom flesta reservdelshandlare.

Även motorn fans som reservdel tidigare men även den har försvunnit från handlarna, men den går att få tag i via Farnell i England men då motorerna är ganska dyra så brukar det var bättre att köpa en ny pump för ca 14-1700 kr.

Lite anvisningar hur man gör:

Inget vatten behöver släppas ut eller inga klämmtänger behövs för denna operation.

Lossa först på Elanslutningen till pannan.

Steg 1 är att montera bort pumpen från pannan och den sitter med två (2) stjärnskruvar i splitsade urtag på pumpen (nummer 1 på bild) så man behöver inte skruva ur skruvarna helt utan man lossar dom lite och lyfter pumpen uppåt.

 Varför man lossar den från pannan innebär att det blir enklare att komma åt dom tre skruvarna i delningen mellan den undre och övre delen.

Steg 2 är att ta bort den undre delen (den torra) från den övre (den våta) genom tre (3) stycken skruvar (nummer 2 på bild), i dom äldre sitter det spårskruv och i dom nyare så är det Torx.

Steg 3 är att inspektera om det finns glykolvatten eller som i många fall bara vatten i överdelen på den undre halvan som nu är borttagen. Skulle det finnas vatten där så kan man misstänka att det i den övre "våta" har blivit någon spricka p g a för dålig glykolblandning.

Steg 4 blir att smörja drivaxeln genom det lilla hålet där insexskruven sitter som håller magneten till motoraxeln (se tidigare sprängbild här ovan). I detta läge så kan man kränga av gummihöljet över motorn för inspektion så man ser om den har farit illa eller om den behöver rengöras från rost oxid eller annat jox. Smörj gärna utsidan av motorn med lite siliconfett, det brukar hålla undan en del fukt bl a.

En liten bild med några siffror som hänvisar till ovanstående text:

[Bild: lnpwR7M.jpg]
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#3
Nu börjar det bli vår så då måste man gå igenom pryttlarna innan den riktiga säsongen börjar (krav från chefen).

Tittade lite på just Cirkulationspumpen nu som jag tog in i vintras och den såg fortfarande skaplig ut då den sitter på en Primus 2490 (sommarvagnen egentligen en Hobby från 1992).

Det jag upptäckte var att det var kallödninagr på båda polerna så det får jag åtgärda, var lite mysko förra sommaren då man fick knacka till den lite för att den skulle gå (typiskt Volvobeteende).

Men så här ser den ut med en Premotecmotor från Holland som man kan återskaffa från Farnell i England.

Bild 1

[Bild: JSGk5ra.jpg]

Inte i så dåligt skick, beror kanske på att man tar in den, fastsättninger sker med 2 skruvar mot pannan och man behöver inte skruva ur dom helt bara lossa lite. Sedan så sitter underdelen med 3 skruvar endera spår eller nyare Torx, enkelt att ta bort inget vatten behöver tömmas.

Med nr bild 2

[Bild: WP24gf0.jpg]

Med Premotec nr.

Bild 3

[Bild: 9Un5Wcl.jpg]

Kallödningar på båda poler.

Bild 4

[Bild: 4CZ4mNa.jpg]

Springan där man kommer åt fastsättningen av motorn, en liten insexnyckel krävs.

Bild 5

[Bild: 6G9RcYc.jpg]

Magneten för drivningen, motorn räknas som en torr motor och driver pumphjulet via en magnet.

Er Hagbard
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan, LMC400, Sokrates
Svara
#4
Borde man smörja även Långe Jans cirkpumpsmotor?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#5
Nej, men det skadar aldrig att ge den en liten droppe 5.56 en gång på våren och en gång innan vintern.

Däremot så bör man smörja på lite glyserin på gummikopplingen på axeln så den inte torkar ut.
Svara
#6
(2019-03-14, 20:03)Hagbard Skrev: Nej, men det skadar aldrig att ge den en liten droppe 5.56 en gång på våren och en gång innan vintern.

Däremot så bör man smörja på lite glyserin på gummikopplingen på axeln så den inte torkar ut.

Om man som jag far runt o fricampar även på vintern? Gör inte alla det företsen?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#7
Hej!

Tack för en väldigt bra beskrivning. Cirkulationspumpen på min Primus 2450 ger ifrån sig skramlande/vibrerande ljud. Är det bara att byta den eller behöver den uppsmörjning?

Mvh
Johan
Svara
#8
Jag har haft en skramlande cirkulationspump i en Alde 3010. Där var det lagringen till impellern, ett enkelt glidlager i nylon, som var uppslitet. Hålet var mycket större än axeln, så den vispade runt istället för att bara snurra. Vi svarvade nya bussningar i nonfric plast. Sen gick den tyst så länge jag hade den.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)