Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Veckans bild 2022
#1
En ny vecka har tagit vid och så här några dagar in på år 2022 har vecka 1 startat.

Den som kammar hem flest veckosegrar under året tilldelas hederstiteln Årets bildmakare 2022.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#2
Då inleder jag året med en bild från en av Sveriges äldre idrottstävlingar. För sjuttiofjärde året i följd anordnades Nyårsorienteringen i Tormestorp. Första kontrollen är alltid på toppen av samma branta backe. Den sista var det här året passande nog en julgran.

Tävlingen har dock mjuknat lite med åren. Numera är det start mellan 10 och 12 på nyårsdagen. Förr var starten redan klockan åtta, men som om det inte var nog hängde bland annat vinnaren av första 5-dagars 1965 och svenske mästaren i nattorientering 1966, Nils Bohman, på låset redan klockan sju på morgonen. Han var ju bra på nattorientering, så det gjorde inte så mycket att det inte var ljust än så dags... 

   
[-] Följande 4 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Adrian, LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#3
Ja, jag vet, nu är jag för tidigt ute igen. Men måndag är det, så det får gå ändå.

När det inte springs i skogar får jag ju hitta på något annat. För den som tycker att det är lite för mycket vinter kvar påminner jag nu om varmare tider.
Den här bilden är "after work". Den är tagen på 1st Avenue Southwest i Rochester, Minnesota. Varannan torsdagskväll på somrarna har de gatumusik där, tillsammans med lite allmän marknad och annat krafs. Samt öl och annat drickbart.
Högtaleriet till musiken är rakt till vänster, utanför bilden, så vi satt på första parkett.
Rochester, MN, kan mer eller mindre beskrivas som Mayo City. Bröderna Mayo var med och grundade Mayo Clinic. Williams James Mayo kan man läsa om här.

Mayo är så stort i Rochester att allt man ser och hör känns som om det har med dem att göra. De sponsrar även musikstunderna.

   
[-] Följande 4 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Adrian, LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#4
En ny vecka har tagit vid och det är dags att utse förra veckans bild.

Grattis apersson850! Du koras till vinnare för veckans bild V1, med bidraget "Nyårsorientering".

P.S. Där blev jag två på bollen igen Smile
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#5
Ny vecka, nya lustigheter.

Den här gången går jag lite retro. Bilden är tagen sommaren 2010 och visar det ekipage vi campade med då. Som vanligt är anledningen en orienteringstävling, den här gången Tre skåningar och en dansk. Det är ett lite annorlunda upplägg, med fyra tävlingar på två dygn. Fredag kväll, lördag kväll och söndag förmiddag i närheten av Helsingborg, lördag förmiddag vid Helsingör. Ett samarbete mellan Helsingborgs och Helsingörs orienteringsklubbar.

Tiderna räknas ihop så ett sammanlagt resultat presenteras på söndagen. Det är en intensiv helg, där man mest springer, äter, sover eller flyttar sig mellan tävlingsområdena. Man ska helst ha fyra omgångar kläder att springa i, för man hinner knappt tvätta och få det torrt igen...

På bilden står vi uppställda på Hedens idrottsplats i södra delen av Helsingborg. I början användes Olympia, men på de sista åren har man istället övergått till att inhysa de tävlande på Råå Vallar. Den vanliga campingen, alltså, som en del av er redan bevistat i "civila" sammanhang.

Vagnen var för övrigt en Tabbert 530 Comtesse från 1990.

   
[-] Följande 3 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#6
En ny vecka har tagit vid och det är dags att utse förra veckans bild.

Grattis apersson850! Du koras till vinnare för veckans bild V2, med bidraget "After-Work in Minnesota".

P.S. Där blev jag ånyo två på bollen Smile
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#7
En ny vecka har tagit vid och det är dags att utse förra veckans bild.

Grattis apersson850! Du koras till vinnare för veckans bild V3, med bidraget "Retroekipage".
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#8
Tackar för detta! Jag känner mig extra stolt över placeringen med tanke på konkurrensen, den ack så hårda...  Tongue

Då jag förra veckan blickade bakåt, försöker jag nu blicka framåt. Det är dock svårt att publicera bilder som ännu inte är tagna, så jag illustrerar den kommande, mer badvänliga säsongen med en bild från tidigare säsonger, så att säga.

Den här bilden är tagen vid Humlesjö triathlon, precis före växlingen mellan sjö- och cykelfart. Humlesjö lockar både rutinerade och inte så rutinerade atleter. Måhända är detta en av de som i högre grad tillhör den senare kategorin, men det är i alla fall ingen brist på förmågan till ansiktsuttryck!

   
[-] Följande 4 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Adrian, LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#9
En ny vecka har tagit vid och det är dags att utse förra veckans bild.

Grattis apersson850! Du koras till vinnare för veckans bild V4, med bidraget "Humlesjö triathlon".

P.S. Denna gång lyckades jag bli först på bollen Smile
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • yngrot
Svara
#10
Jo, jag funderade på om jag skulle lägga in en ny bild redan på söndagskvällen, men någon måtta får det vara!

Nu återvänder jag till campinglivet, eller åtminstone till logistiken runt campinglivet. Vid O-Ringens 5-dagarsorientering är det ju många som campar. Ungefär 4000 campinghushåll brukar det vara, och i de flesta vagnar/tält bor mer än en person. Camparna bor på centralorten, men de olika etapperna går i regel på annan plats. Sen 1979 har 5-dagars oftast använt sig av bussar för att flytta deltagarna mellan campingen och tävlingsplatsen. Med en camping med 4000 platser bor förstås inte alla precis intill busshållplatsen. Om ens någon, för en sådan busshållplats, som ska klara att flytta ut ungefär 30000 människor på några timmar på morgonen, och sen ta emot dem igen senare på dagen, blir förstås rätt stor.
Därför finns även ett transportbehov mellan camping och busshållplats.

På bilden har vi hamnat drygt 15 år tillbaka i tiden, nämligen 2005, vid 5-dagars i Skillingaryd i Småland. En och annan cyklade från campingen till busshållplatsen...

   
[-] Följande 5 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Adrian, BEAN, LMC400, Sokrates, yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 3 Gäst(er)