Trådar: 1
:
: 2
Ansluten: 2021 Dec
Betygsättning:
0
Hej.
Ny här och har en fråga direkt.
Jag får inte upp värmen i min vagn och framdelen och bakdelen har olika temperatur samt att golvvärmen bara märks fläckvis,
Är det då dags att lufta värmesystemet eller kan det vara något annat som är vajsing???
Trådar: 39
:
: 2.495
Ansluten: 2018 May
Betygsättning:
1
Hej. Kul att fler hittar hit.
Vad är det för vagn och panna?
Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:1 användare säger Thank You to LMC400 for this post
• Sokrates
Trådar: 577
:
: 3.318
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
20
Har värmen i vagnen fungerat bättre tidigare?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
:
Betygsättning:
0
Det är en Kabe Safir 590 XL 1987 med Aldepanna.
Och jag vet inte personligen om den funkat bättre förut då det är första vinter med denna.
Men jag vill minnas att min förra som var en Kabe safir 540 1989 klarade ända ner till -20 utan problem på 2Kw elpatron och nu får jag inte upp värmen till mer än +15 vid -10 grader.
Trådar: 30
:
: 71
Ansluten: 2017 Oct
Betygsättning:
0
Vad är det för modellbeteckning på pannan?
Räcker värmen om du kör på gasol?
Ja, prova att lufta på något lättåtkomligt ställe. Finns det luft där får du gå vidare.
:
Betygsättning:
0
Jag tror men är inte 100% att det är en Alde 2921och har inte provkört den på gasol ännu.
Jag ska prova gasolen i morgon för jag bor i Mora och vagnen står i Hamar, Norge där jag jobbar.
Trådar: 120
:
: 986
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
13
Förmodar du har en Alde 2921 med varmvattenberedare på baksidan.
Under beredaren sitter det en "shunt", som kan vara märkt med ett "s" och ett "V".
S betyder sommar, endast varmvatten, inget vatten till radiatorerna.
V betyder vinter, både varmvatten och värme i radiatorerna.
Kontrolera så inte shunten sitter lite mitt emellan för det händer ibland om någon varit där.
Är det så så får radiatorerna bara en liten del av cirkulationen det övriga går tillbaka via bypasen yill pannan.
När du ändå är där så kan du kontrollera så det inte läcker där för det brukar Elpatronen inte tycka om.
Det kan vara en möjlighet till felsökning...
Följande 3 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:3 användare säger Thank You to Hagbard for this post
• LMC400, Sokrates, Tee_08