Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Långe Jan elpannan först lagad, nu paj för tredje gången...
(2020-01-03, 00:01)Sokrates Skrev:
(2020-01-02, 17:01)Ljusne-Håkan Skrev: Gick ner i källaren yttervägen o hörde nåt skumt pipande. Det kom från husvagnen, brandvarnaren var igång. Samma visa igen, värmen avslagen, men pannan ändå varm, troligen på 1 kw även denna gång. Samma äckeldoft från brända kablar (kretskort) som tidigare. Jag hoppas o antar att det är garanti på Nibos lagning.
Jag drog ur kabeln på vebon o låste dörrn bara. Sad

Urtråkigt! Hoppas att Nibo fixar det som en garantireparation.

Vore bra att veta om det har läckt kylarvätska på kretskortet. Kolla när du känner för att öppna dörren igen.
Det är säkerligen samma sak som hänt igen...
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
Så  j-a onödigt egentligen när den har servats och undrar hur han gjorde om han kontrollerade ev läckage också?

Nu väntar vi med spänning på fortsättningen av följetongen, hoppas du får garanti på servicen.

Förmodar att den läcker igen runt/omkring shunten där han bytte bussningen.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
Satt och spånade lite i din förra tråd om läckage.

https://campingforum.net/showthread.php?tid=416

Förmodar du har haft det under en längre tid just från beredaren med droppar ner till Elpatron, vattnet dunstar men inte glykolen så att det borde vara lite kladd där.

Hoppas du får ordnig på det nu, kanske du får byta beredare om den är sönderrostad i botten eller runt där shunten sitter.

Är lite nyfiken nu på vad som har hänt igen...  Huh
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
(2020-01-03, 09:01)Hagbard Skrev: Så  j-a onödigt egentligen när den har servats och undrar hur han gjorde om han kontrollerade ev läckage också?

Nu väntar vi med spänning på fortsättningen av följetongen, hoppas du får garanti på servicen.

Förmodar att den läcker igen runt/omkring shunten där han bytte bussningen.
Var till Bollnäs i annat ärende idag, for sen till Nibo o berättade det hela först inne i butiken, där sa hon den kvinnliga chefen (?) att de skulle fixa det, och att dom skulle skicka hem nån hem hit o kolla o fixa den igen! Det lät ju kollossalt bra, var sen ut i verkstad o berättade allt igen. Fredrik som är den som kan Långe Jan pannorna bäst var ledig nu men börjar igen på tisdag, o vi kom överens om att jag skulle ringa då o snacka med Fredrik o bestämma när de kunde komma hit. Låter som väldigt bra garantijobb.

Han sa ju sist att han provkört pannan en hel natt.... När jag åkte hem då tände jag gasolpannan på hemvägen för att testa o ha det varmt för pyssel när jag kom hem. När jag väl var hemma var pannan varm, men ingen värme alls i vagnen. Efter lite funderingar o svordomar kom jag på att shuntkranen var stängd, fällde jag om den lilla spaken åt andra hållet blev rörslingan runt hela vagnen varm direkt. Om den var stängd vid provkörningen på natten borde han märkt att det inte var nån värme på slingan... Kanske han inte kollade tätheten runt shunten så supernoga? Men det kan ju även vara så att om vagnen stod inne i verkstan med öppen dörr så var det varmt där i alla fall. Det låter ju som att de fixar det igen... Smile
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, LMC400, yngrot
Svara
Hur går det med vagnen....  Huh
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan
Svara
(2020-01-07, 16:01)Hagbard Skrev: Hur går det med vagnen....  Huh
Ringde Nibos Fredrik idag då han var tillbaks i jobbet. Det bestämdes att dom kommer o tittar i vangen i morrn här hemma, o tar ned den till Bollnäs om den måste fixas.
Jag gick sen ut plockade bort toaskåpet för tredje gången. Hela pannan sitter jäkla oåtkomligt o bökigt till även med skåpet borta.
Men helt klart läcker det glykol nånstans, det var glykol på golvet. Och ovanpå kretskortets plåtlåda såg det lite kladdigt ut, se foto. Men jag kunde inte se var det läckt, ville inte peta för mycket där innan Fredrik kommer o kollar.
Kanske det läckt mellan patronen och 230V pumpen? [Bild: 213eba9479ba7bb11911df34af3f3510.jpg][Bild: b6c780b62b61ab286bc63ac680e3c68a.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
Nyfiken.... Huh Hur går det?
Svara
(2020-01-09, 11:01)Hagbard Skrev: Nyfiken.... Huh Hur går det?
Fredrik o en till var hit igår o tittade. Han hittade direkt att det var glykolblött ovanpå elåpatronen det var mellan den och 230 voltspumpen det var otätt. Kretskort nr 3 var förstås sönderbränt, Det är väl den läckan som orsakat alla tre kretskortshaverierna. Det sitter en oring där som troligen är boven. Ny o-ring och permatex så borde det bli tätt. Det kanske höll tätt bättre när allt var varmt än när vagnen bara stod och blev allt mer utkyld.
Han skulle kolla om han hade en beg elpatron o höra av sig. Tänkte efteråt att han sa nåt i den här stilen, att; "Vilken otur att vi lagade två fel först sen blev det ett nytt"... Jag är ju helt säker på att det är den här läckan som pajat alla tre kretskorten, men om Nibo kan påstå att det den uppstått nu plötsligt så har inte dom gjort nån miss. Men dom har ju gjort den missen anser jag...
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, Sokrates
Svara
(2020-01-09, 12:01)Ljusne-Håkan Skrev:
(2020-01-09, 11:01)Hagbard Skrev: Nyfiken.... Huh Hur går det?
Fredrik o en till var hit igår o tittade. Han hittade direkt att det var glykolblött ovanpå elåpatronen det var mellan den och 230 voltspumpen det var otätt. Kretskort nr 3 var förstås sönderbränt, Det är väl den läckan som orsakat alla tre kretskortshaverierna. Det sitter en oring där som troligen är boven. Ny o-ring och permatex så borde det bli tätt. Det kanske höll tätt bättre när allt var varmt än när vagnen bara stod och blev allt mer utkyld.
Han skulle kolla om han hade en beg elpatron o höra av sig. Tänkte efteråt att han sa nåt i den här stilen, att; "Vilken otur att vi lagade två fel först sen blev det ett nytt"... Jag är ju helt säker på att det är den här läckan som pajat alla tre kretskorten, men om Nibo kan påstå att det den uppstått nu plötsligt så har inte dom gjort nån miss. Men dom har ju gjort den missen anser jag...

Håller med dig.

Att dessa montage läcker "över tid" är nog ganska vanligt, det blir rost i anslutningen mellan pump och patron.

Dessa får man ta isär och göra rent och ev byta packningen när man gör större service på enheterna.

Och den lilla neoprenpackningen bruka läcka underifrån vid förskruvningen och det syns sällan uppifrån,
utan man brukar ana det då det känns lite "kladdigt" där under

Har du sedan det lackerade höljet på patron så blir det rost fortare där än den som är galvad, den rostfria händer det aldrig på.

Så visst, problemet har varit där från början och det "borde" en som gått Aldes utbildning klara av i felsökning.

Det tråkiga är att själva pumpmotorn har utgått sägs det.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
(2020-01-09, 13:01)Hagbard Skrev:
(2020-01-09, 12:01)Ljusne-Håkan Skrev:
(2020-01-09, 11:01)Hagbard Skrev: Nyfiken.... Huh Hur går det?
Fredrik o en till var hit igår o tittade. Han hittade direkt att det var glykolblött ovanpå elåpatronen det var mellan den och 230 voltspumpen det var otätt. Kretskort nr 3 var förstås sönderbränt, Det är väl den läckan som orsakat alla tre kretskortshaverierna. Det sitter en oring där som troligen är boven. Ny o-ring och permatex så borde det bli tätt. Det kanske höll tätt bättre när allt var varmt än när vagnen bara stod och blev allt mer utkyld.
Han skulle kolla om han hade en beg elpatron o höra av sig. Tänkte efteråt att han sa nåt i den här stilen, att; "Vilken otur att vi lagade två fel först sen blev det ett nytt"... Jag är ju helt säker på att det är den här läckan som pajat alla tre kretskorten, men om Nibo kan påstå att det den uppstått nu plötsligt så har inte dom gjort nån miss. Men dom har ju gjort den missen anser jag...

Håller med dig.

Att dessa montage läcker "över tid" är nog ganska vanligt, det blir rost i anslutningen mellan pump och patron.

Dessa får man ta isär och göra rent och ev byta packningen när man gör större service på enheterna.

Och den lilla neoprenpackningen bruka läcka underifrån vid förskruvningen och det syns sällan uppifrån,
utan man brukar ana det då det känns lite "kladdigt" där under

Har du sedan det lackerade höljet på patron så blir det rost fortare där än den som är galvad, den rostfria händer det aldrig på.

Så visst, problemet har varit där från början och det "borde" en som gått Aldes utbildning klara av i felsökning.

Det tråkiga är att själva pumpmotorn har utgått sägs det.
Det kanske tom är så att han bytte expansionskärlet i onödan? Där uppe har jag aldrig sett nåt läckage. De ggr jag noterat att nivån sjunkit är när vagnen stått ouppvärmd en längre tid. När vi haft värme på har det hållt sig konstant som jag minns det...
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)