Inlägg: 1.429
Trådar: 123
:
: 310
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
13
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.
Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:2 användare säger Thank You to Ljusne-Håkan for this post
• Hagbard, Sokrates
Inlägg: 1.605
Trådar: 120
:
: 986
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
13
2019-12-05, 19:12
(Detta inlägg var senast redigerat: 2019-12-05, 20:12 av Hagbard.
Edit Reason: fel på automatstavningen
)
Ja du ser vad lite som behövs, det var en tanke jag fick men det kändes lite otroligt ändå men det går att sätta den fel...
Ibland måste man ha tur...
Hur går det med kylen då?
Funderade lite men sa du inte att du hade en -89?
Har du kassettoa då för den kom 1989?
Inlägg: 1.429
Trådar: 123
:
: 310
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
13
2019-12-07, 23:12
(Detta inlägg var senast redigerat: 2019-12-07, 23:12 av Ljusne-Håkan.)
(2019-12-05, 19:12)Hagbard Skrev: Ja du ser vad lite som behövs, det var en tanke jag fick men det kändes lite otroligt ändå men det går att sätta den fel...
Ibland måste man ha tur...
Hur går det med kylen då?
Funderade lite men sa du inte att du hade en -89?
Har du kassettoa då för den kom 1989? I studion.
Har i slla fall kollat lite igallren å utsidan, o det ser då inte ut att gå att byta patronen den bägen fast flera experter påstår det. ??? Ingen kassettoa. Tycker det är skitbra med portapotti. Det kan liksom inte bli nå fel eller läckage på dom.
Kyllagningen blev lagd på is, då jag först tog tag i att byta det okapslade farliga uttaget, och nu håller jag på att spela in ett countryrockgäng i studion. Börjar med kylen på måndag
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.
Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:1 användare säger Thank You to Ljusne-Håkan for this post
• Sokrates
Inlägg: 1.429
Trådar: 123
:
: 310
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
13
Den här glädjen blev inte långvarig. Idag var det återigen värme på elpatronen fast allt var avstängt. Den går återigen på 1 kw fast värmen är avstängd, ser det på effektmätaren jag har vid uttaget. 1 kw oavsett om väljarknappen står på 1 kw, o (avstängt) eller 2 kw.
Knäpper jag på värmen går den på 2 kw som den ska på det läget. Men sänker jag termostaten så stannar cirkpumpen, men elpatronen fortsätter värma på 1 kw. [censurerat ord] skit.
Tror det måste ha blivit så här av sig själv förut idag, inte så långt innan jag märkte det, det hade inte hunnit bli varm alls i inne i vagnen, första gången var det ju 13 grader utan att cirkpumpen gick.
Jag antar att nåt är knas med 12-voltsstyrningen. Sniffade in genom toaskåpet mot elpatronen, den här gången luktar det inte bränt alls där. Kanske har nåt glapp/överslag som ska dra 1 kw slingan gjort så att den stått och dragit på halvfart ibland så det gnistrat där och att det gjorde så det brann sönder till slut.
Nu Nu har jag dragit ur stickproppen och gjort ett antagligen meningslöst försök att spraya kontaktspray i de tre brytarna på framsidan, och blåser med kupevärmare mot knapparna ifall det hela beror på fukt i 12 voltsstyrningen och de knapparna. Den här gången går jag troligen bet och får lämna bort vagnen till Nibo i Bollnäs eller Caravan o Marin i Valbo.
Deppigt.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.
Inlägg: 1.605
Trådar: 120
:
: 986
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
13
Jag skulle börja med att ta den panelen på Aldepannan och koppla den kablarna för den kontakt som styr elpatronens 1000W/2000W,.
Skulle den slå ifrån så skulle jag byta den dubbelkontakten mot en ny.
Följande 3 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:3 användare säger Thank You to Hagbard for this post
• Ljusne-Håkan, LMC400, Sokrates
Inlägg: 1.429
Trådar: 123
:
: 310
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
13
2019-12-14, 03:12
(Detta inlägg var senast redigerat: 2019-12-14, 03:12 av Ljusne-Håkan.)
(2019-12-13, 20:12)Hagbard Skrev: Jag skulle börja med att ta den panelen på Aldepannan och koppla den kablarna för den kontakt som styr elpatronens 1000W/2000W,.
Skulle den slå ifrån så skulle jag byta den dubbelkontakten mot en ny. Bra idé. Ska prova med det. Om den ibland eller hela tiden släpper igenom lite halvtaskig 12 volt, kanske bara 5 volt så inte relät drar så hårt som det borde, skulle det ju kunna bli rejält med gnistbildning och värme på relätungorna så det blir helt sönderbränt efter nån dag. Eller kanske bara nån timme? Men det får vänta till tidigast på söndag. I morrn ska jag spela både på dan o kvällen på Ljusneraggarnas julbord, dom håller till tvärs över hallen i samma gamla skola där jag har studion. Apropå gnistbildning o varmgång...
Föresten... om jag bryter enbart 12 voltsströmmen, antingen på knappen, eller genom att ta av batteripolerna samt att rycka ur batteriladdaren, då borde effektmätaren visa noll även om jag sätter i elpatronens stickpropp i 230 voltsuttaget under handfatet. Utan 12-volten borde ju inte spolarna i relät dra alls, även om det är fel på knappen som väljer 1 eller 2 kw? Eller? Jag tog lös den lilla gula lådan med de tre knapparna på förut, det var nåt kollosalt med sladdar där inne.... Tittar man bara på den lilla röda lampan tänds o släcks den som den ska...
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.
Inlägg: 1.605
Trådar: 120
:
: 986
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
13
Precis och den har egentligen ingenting med Elpatronerna att göra (bara en signallampa) för den är byglad till + bakom panalen när man väljer 1000W eller 2000W.
Det som kan hända med dessa vippkontakter är att blecket inuti kontakten har släpt så det liger lite huller om buller och kan ge en krets som man inte vill ha och det behövs inte mycket kontakt för att reläen på kretskorten skall dra och ge matning till 230V.
Det är det ena det andra kan vara att när du tog den enheten tidigare på pannan så kan det ha lossnat någon kabel, eller att någon kabel hamnat snett som ligger och ger kontakt där det inte skall vara kontakt.
Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:2 användare säger Thank You to Hagbard for this post
• LMC400, Sokrates
Inlägg: 1.605
Trådar: 120
:
: 986
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
13
(2019-12-05, 19:12)Ljusne-Håkan Skrev: emoji2933]
Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Man är lite trög ibland och efter en del funderande så borde man kunna göra som så till att börja med innan du river den knappsatsen på pannan.
Kontroller på kablarna som sitter i Elpatronen om det ligger sröm fram på någon av dom när knappen står i mittenläget.
Koppla den kontakten och mät den Gråa (den är strömmen till reläet för 1000W), ligger det ström där och knappen på pannan står i mittenläget så är det något fel på kontakten.
Gör lika med den Röda (som är strömmen till reläet för 2000W), ligger det även ström där när det är avslaget så är problemet vid kontakten.
Kanske lite enklare till att börja med...
Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:2 användare säger Thank You to Hagbard for this post
• Ljusne-Håkan, LMC400
Inlägg: 1.429
Trådar: 123
:
: 310
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
13
2019-12-15, 02:12
(Detta inlägg var senast redigerat: 2019-12-15, 02:12 av Ljusne-Håkan.)
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.
Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:1 användare säger Thank You to Ljusne-Håkan for this post
• Sokrates
Inlägg: 1.429
Trådar: 123
:
: 310
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
13
Var ut o kollade lite i vagnen, det liknar bara skit...
1. Tog bort styrkabeln med fyra tåtar till kontakten från reläkortet.
2. Satte i stickproppen till elpatronen som varit urdragen sen sist.
3. Gick ur o kollade effektmätaren som visade att det likt förbannat drog en 1 kw.
4. Drog ur stickproppen, förbrukningen sjönk till några watt till lyse o laddare.
5. Mätte sen på styrkabeln, ingen ström där med kw-väljarknappen på noll. För att hitta spänning på den grå resp röda måste väljaren stå på antingen en eller två kw, plus att on/off på termostaten står påslagen o termostaten uppvriden. Så det lilla jag fattar verkar 12 voltsstyrningen fungera, men att det nya reläkortet ändå redan bränts sönder. Tyckte det luktade mer brända kablar nu än sen sist fast stickproppen varit urdragen.
Det enda vettiga är kanske att köra vår kära Cabby till soptippen, att lämna in till Nibo eller i Valbo kanske kostar mer än vad vi gav för den. Vilket skit, aldrig får man va glad.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.
|